1515

Holländska Snappcar köper svenska Flexidrive

Bildelningstjänsten Flexidrive har haft svårt att få fart på tillväxten och i våras hoppade delägaren Schibsted av. Nu köps verksamheten upp av holländska Snappcar, som därmed gör entré i Sverige.

Om inte annat så var Magnus Engervall och Ahmed Al-Rama före sin tid. År 2011, ett år innan Uber tog sitt första steg utanför USA, grundade de bildelningstjänsten Flexidrive. Affärsidén var att bygga en plattform för privatpersoner att hyra ut bilar till och från varandra och ta en liten andel av varje transaktion. Ett Airbnb för bilar, om man så vill.

År 2012 klev Schibsteds investmentbolag Schibsted Growth in som delägare och investerade sammanlagt 4,5 miljoner kronor i Flexidrive, enligt handlingar från Bolagsverket.

Men trots en viss tillströmning av kunder – Flexidrive har idag över 10 000 registrerade användare med sammanlagt över 1600 bilar – har grundarna haft svårt att få fart på verksamheten. I fjol redovisade bolaget en omsättning på 311 000 kr och en förlust på knappt 1,7 miljoner kronor.

Vintern 2015 gav Schibsted upp och klev ur verksamheten.

“Det var ett jättespännande bolag och vi gick in i ett väldigt tidigt skede. Vi lärde oss mycket men det blev uppenbart att det kommer ta lång tid innan segmentet blir stort. Därför lät vi entreprenörerna driva bolaget vidare själva”, säger Richard Sandenskog på Schibsted Growth, tidigare styrelseordförande i Flexidrive.

Nu har bolagets grundare hittat en väg framåt, i form av en försäljning till det holländska bolaget Snappcar. De två bolagens affärsidé är i praktiken densamma men Snappcar, med över 150 000 medlemmar och 20 000 anslutna bilar, är ett betydligt större bolag.

“Vi har funderat över alternativ och vad som är smartast för oss att göra. Nu blir vi en del av världens största spelare på den här marknaden, och vi får de skalfördelar som kommer med en tio gånger större organisation”, säger Magnus Engervall.

Grundarna får betalt i form av ett delägarskap i Snappcar, men hur mycket pengar det rör sig om vill de inte avslöja. Magnus Engervall och Ahmed Al-Rama blir anställda på Snappcar och kommer framöver att driva bolagets verksamhet i Sverige.

Om jag vetat det jag visste nu för fyra år sedan, när vi drog igång, hade jag nog valt att göra någonting annat.

Magnus Engervall gör ingen hemlighet av att bildelningsmarknaden visat sig tuff att överleva på. Utöver mer renodlade taxitjänster som Uber så möter bolaget konkurrens från bilpoolar som Car2Go, Sunfleet och nylanserade Drivenow.

“Det är uppenbart att samhället är på väg mot att använda bilar på det här viset. Men proppen har inte riktigt gått ur än. Utmaningen är att få fler personer att våga prova”, säger Magnus Engervall.

För Snappcar innebär uppköpet att bolaget nu gör entré i Sverige. Snappcar grundades år 2011 och finns nu, inklusive Sverige, i fyra länder. Utöver Nederländerna och Tyskland gjorde bolaget entré i Danmark under våren, där genom ett uppköp av danska mindinbil.dk.

“Vårt mål är att ha 250 000 bilar i Europa år 2018”, säger bolagets grundare Victor van Tol.

“Det är oerhört värdefullt för oss att få med två kunniga killar när vi går in i ett nytt land. Att Magnus och Ahmed följer med till oss är centralt i den här affären”, fortsätter han.

Inte heller Victor van Tol sticker under stol med att det är en knivig bransch han befinner sig i.

“Om jag vetat det jag visste nu för fyra år sedan, när vi drog igång, hade jag nog valt att göra någonting annat. Men nu har vi lärt oss hur branschen funkar och vi har ett recept”, säger Victor van Tol.

“Nyckeln är att förstå det här som en superlokal marknad. Man kan inte jobba ens på stadsnivå utan måste ned på enskilda områden och kvarter. Det gäller att hitta en balans mellan tillgång och efterfrågan i det omedelbara grannskapet”, fortsätter han.


Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Håll dig uppdaterad i standardiseringsarbetet

Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.
Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

SEK Svensk Elstandard ansvarar för all elektroteknisk standardisering i Sverige och i deras kommittéer deltar medlemmar från myndigheter och företag runt om i hela Sverige. Att hänga med i standardiseringen är en fördel på många plan.

– Att följa den senaste standarden underlättar och skänker en trygghet i att allt är tillverkat och installerat på rätt sätt, säger Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

En standard kan i praktiken handla om en klassificering, måttangivelse, säkerhetsfordran eller dokumentation av olika slags elektrotekniska produkter – kort sagt kan man säga att det är en slags uppsättning av förhållningsregler. Myndigheter, organisationer och företag kan delta i SEKs kommittéer och på så sätt påverka framtidens standarder.

– Det kan ta upp till fem år att få igenom en ny standard och med ett så långsiktigt arbete får man insyn och en unik chans att påverka, säger Krister Elfgren.

I nuläget är de runt 800 personer som deltar i SEKs kommittéer, men det finns kapacitet för många fler. SEK är svensk representant i organisationen IEC, som arbetar fram standarder på global nivå. Ju fler medlemmar i de svenska kommittéerna, desto större konkurrenskraft får Sverige internationellt.

Håll dig uppdaterad med SEK e-Standard!

I takt med att tekniken utvecklas, revideras och aktualiseras också standarder och handböcker. Därför är det viktigt att hålla sig uppdaterad kring vilka standarder det är som gäller för stunden, något som kan vara lättare sagt än gjort. SEK e-Standard är abonnemangstjänsten som hjälper dig med det. Genom att prenumerera på SEK e-Standard får du tillgång till standarder och handböcker inom ditt område, som alltid är uppdaterade enligt det allra senaste.

– Med SEK e-Standard går rättelser, tillägg och revideringar automatiskt in i systemet och säkerställer att alla standarder är uppdaterade. När man loggar in på sitt abonnemang får man en god översikt över sina standarder och mer behöver man inte göra – det sköter vi, säger Krister Elfgren.

Det ska vara lätt att göra rätt

Att alltid utgå från en standard är det bästa, säkraste, enklaste och mest effektiva sättet att kvalitetssäkra sitt arbete. När man vet att man jobbar enligt de senaste standarderna fortlöper arbetet både smidigt och kostnadseffektivt.

– Med en aktuell standard eller handbok är det lätt att göra rätt, säger Krister Elfgren.

 

 

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?