1515

Höjdpunkterna från Sthlm Tech Fest 2016 

Har du följt med i vad som hände under Sthlm Tech Fest? Här samlar vi artiklarna från dagarna.

Sthlm Tech Fests Tyler Crowley och Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski på scen.
Sthlm Tech Fests Tyler Crowley och Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski på scen.Foto:Amanda Lindgren

Fyra startups som vill rädda världen
Foto: Patrik Olsson
Går det att bygga miljardbolag och samtidigt göra världen till en bättre och mer hållbar plats? Här är fyra startupbolag som svarar ja på den frågan. 

Det gröna elbolaget Bright tar in 6 miljonerFoto: Patrik Olsson
Vänta med diskmaskinen tills den förnyelsebara elen kan sköta hela jobbet. Det är tanken bakom elbolaget Bright, som har tagit in 6 Mkr från Zenith Ventures och Doberman Forward.

Sex minnesvärda citat från Sthlm Tech Fest
Foto: Patrik Olsson
Brandtalen avlöste varandra när Sveriges tech- och startup-sektor samlades för att försöka lösa världsproblemen på konferensen Sthlm Tech Fest. Här är sex citat vi minns. 

Här är H&M-chefens “Swish för utlandsbetalningar”

Foto: Amanda Lindgren
Nystartade Transfer Galaxy vill blir ett “Swish för utlandsbetalningar”. Efter ett par år i uppstartsfasen har bolaget tagit in runt två miljoner kronor från bland annat Backing Minds, med H&M:s vd Karl-Johan Persson i ryggen.

Klarna-miljardären: ”De flesta saker vi gör kommer att misslyckas”

Foto:
Bara en bråkdel av Klarna-grundaren Niklas Adalberths digitala välgörenhetsprojekt kommer att lyckas, säger han på scenen på Sthlm Tech Fest.

Mikael Damberg lockar startupbolag med storkunder

Foto: Jesper Frisk

Mikael Damberg bjuder unga teknikbolag till sina nya innovationsgrupper där en rad storföretag medverkar. ”Här kanske man hittar sin första kund”, säger näringsministern till Di Digital.

”Tyvärr – teknik kan inte rädda världen”

Foto:
Trots att hållbarhet är techbranschens nya favoritområde är de två världarna inte helt kompatibla. Di Digitals Josefin Jakobsson förklarar varför vi aldrig kommer att se ett Uber för utsläppsminskningar.

Zennström: ”Om vi inte agerar nu kommer vi se en eko-kollaps”Foto: Patrik Olsson

Det är dags att agera, och entreprenörer har en roll att spela när världen ställer om. Det är budskapet från Niklas Zennström och Isabella Lövin som inledningstalar på Sthlm Tech Fests andra dag – Solutions.

Slack-chefen: ”Vi försöker efterlikna ett datorspel”

Foto:
Slack har på bara ett par år skakat om marknaden för företagskommunikation. Hemligheten? Att ta upplevelsen från datorspelande in i företagsmjukvara. Det säger Merci Grace, tillväxtchef på Slack.

Klarnas vd: ”Bankernas bolånemarginaler är hotade”
Foto:
Bankernas fina bolånemarginaler kan kollapsa inom några år. Det spår Klarnas grundare och vd Sebastian Siemiatkowski på Sthlm Tech Fest på måndagen.

Bettingsuccén jagar startupbolag – 15 miljoner i potten
Foto:
Malta-baserade Optimizer Invest drar igång en jakt på startupbolag där vinnaren får en ny delägare och upp till 15 miljoner kronor i kapital.

Telia letar techbolag – startar ny investeringsarm
Foto: Amanda Lindgren
Telia investerade 1,3 miljarder kronor i startubolag under 2015. Nu utlovar man bolagsinvesteringar inom den nya enheten ”X”.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?