1515
Annons

Högvinstbanken siktar på köpräd

Svenska Northmill omsätter en halv miljard och har 80.000 kunder i tre länder. Nu siktar bankutmanaren på att växa ännu snabbare med hjälp av förvärv. Först ut är Karlstadsbolaget Moreflo. 

Tord Topsholm, vd på Northmill.
Tord Topsholm, vd på Northmill.Foto:Press

Northmill fick sin banklicens 2019 och har etablerat sig som en utmanare till de traditionella bankerna. Bolaget erbjuder primärt olika former av krediter och sparkonton och finns i dag i Sverige, Norge och Finland. Sedan starten har man knutit till sig 80.000 kunder. 

Tillväxten avspeglas i nyckeltalen. Under det tredje verksamhetsåret med banklicens landar omsättningen på 500 Mkr och resultatet på strax under 100 Mkr, enligt siffror från bolaget. Det gör Northmill till en av de mest lönsamma bankaktörerna, vilket Di även tidigare har rapporterat om. 

För att sporra tillväxten ännu mer köper nu Northmill betalbolaget Moreflo, som säljer ett molnbaserat kassasystem och betallösning.  

”Vi har tittat med intresse på den här branschen ett tag, både vad gäller online- och butiksbetalningar. Framförallt butiksbetalningar är ett område som genomgår en stor förändring just nu”, säger Tord Topsholm, vd på Northmill. 

Som exempel nämner han möjligheten att utveckla lösningar där kunden till exempel kan skanna ett plagg i butik för att därefter få upp alternativ på olika färger och storlekar. 

”På så vis kan du beställa hem plagget om det inte finns i rätt storlek, få förslag på andra plagg som passar till ditt köp och betala direkt i mobilen. Livsmedelsbranschen har kommit långt, och nu tror vi att 'retail' kommer att följa efter. Tanken om att förbättra shoppingupplevelsen är vad som ledde oss till detta förvärv.”

Han vill inte kommentera köpeskillingen, men en snabb titt i Moreflos bokföring antyder att siffran förmodligen är liten i sammanhanget. Under 2020 omsatte bolaget 16 Mkr och resultatet landade på under en halv miljon kronor.  

Northmill fyllde dessutom kassan för drygt ett år sedan, då man plockade in 250 Mkr i riskkapital från bland annat Rutger Arnhults M2 Asset management. 

Men Northmill planerar att genomföra fler förvärv och därmed kan det bli aktuellt att fylla på kassan med externt kapital under året. Förvärvet av Moreflo, som är Northmills första förvärv, kan därmed komma att få sällskap relativt snart. 

”Vi letar efter bolag där vi kan applicera vår techplattform. Bolag som hjälper oss att skynda på resan genom att attrahera kunder till oss, både vad gäller privatpersoner och företag”, säger Tord Topsholm.  

I och med förvärvet växer Northmills värdering till 2,7 miljarder kronor. 

Efter affären byter Moreflo namn till Northmill Flo. Med det nya bolaget tillkommer 400.000 slutanvändare. 

Läs mer: Listan sväller: Sverige har nu 64 miljardvärderade teknikbolag 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?