1515

H&M:s vd backar budtjänsten Budbee

Transporttjänsten Budbee får in 10 miljoner kronor i ny finansiering. Bland bolagets ägare finns nu såväl H&M:s vd Karl-Johan Persson som Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski.

H&M:s vd Karl-Johan Persson är en av delägarna i budtjänsten Budbee.
H&M:s vd Karl-Johan Persson är en av delägarna i budtjänsten Budbee.

Stockholmsbolaget Budbee lanserade sin transporttjänst så sent som i februari i fjol. Bolaget har tagit fram en marknadsplats som knyter samman distributionsfirmor med bolag som behöver få sina varor levererade till konsumenter.

”Vi har inga fordon eller chaufförer anställda. Däremot lägger vi upp rutterna, sköter kundtjänst och trafikledning”, säger Fredrik Hamilton, medgrundare och vd för Budbee.   

Budbee har hittills fokuserat på transport av matkassar. Tidigare i år skrev de ett större avtal med matkassebolaget Middagsfrid.

”Vi började arbeta med dem i maj i fjol. Nu har de gett oss förtroendet att ta över all deras distribution i Sverige”, säger Fredrik Hamilton.

Fredrik Hamilton, medgrundare och vd för Budbee.

Samtidigt som Budbees matkasseaffär växer satsar de nu också på att ge sig in i fler ehandelsnischer. I samband med det tar bolaget in 10 miljoner kronor i en nyemission till befintliga och ny ägare. Bland ägarna finns H&M:s vd Karl-Johan Persson genom bolaget 41:an Invest, Klarnas båda medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Victor Jacobsson samt TAT-grundaren Hampus Jakobsson. Dessutom går David Frykman, medgrundare till e-handelskedjan Gymgrossisten in som investerare.

”Vi tar in pengar för att vi vill fortsätta växa och ligga i framkant med vår tjänst. Sen är det ett tufft marknadsklimat och vi vill vara välkapitaliserade för att inte få problem senare”, säger Fredrik Hamilton.

Budbee värderades, trots en omsättning på blygsamma 5 miljoner kronor, till nästan 100 miljoner kronor när bolaget tog in pengar i fjol. Till vilken värdering den nya rundan sker är inte känt men omsättningen kommer i år att bli väsentligt högre än i fjol, enligt Fredrik Hamilton.

Läs mer: Så ska Skype-grundarna revolutionera e-handeln

Distribution av ehandelsvaror är en volymaffär och att bredda bolagets tjänster är därför ett logiskt steg för Budbee.

”Vi har på ett år lyckats väl på matkassemarknaden. Nu känner vi att vi har ett så bra erbjudande att vi kan gå in i mer traditionella e-handelsleveranser. Det är en katastrof hur dåligt det fungerar i dag med postombud och stora tidsspann vid hemleveranser”, säger Fredrik Hamilton.

Läs mer: H&M:s vd har seglat upp som en av Sveriges främsta tech-investerare

Enligt Fredrik Hamilton kommer Budbee inom kort att börja leverera åt ett antal stora ehandlare. Målet är att Budbee ska bli ett varumärke som kunderna känner igen och vill välja som transportsätt.

”Budbee ska vara en kvalitetsstämpel. Det är det vi strävar efter. Kan vi visa att vi bidrar med ökad kundnöjdhet och konvertering skapar vi ett extra värde för handlarna”, säger Fredrik Hamilton.

Är ni oroliga för att de stora distributionsfirmorna skärper sig och tar efter era lösningar?

”Det är en stor utmaning för dem att ställa om sin skuta och få till den här typen av funktioner. Däremot finns det andra bolag som mer liknar oss. Därför handlar det om att springa snabbt och ta en bra position”, säger Fredrik Hamilton.

Budbee drivs än så länge med förlust men räknar med att vända till vinstsiffror under året.

”Bolag ska generera vinst. Vi är inte särskilt långt ifrån det och vill ha tryggheten det innebär att göra det”, säger Fredrik Hamilton. 


Innehåll från CBC Investment GroupAnnons

Private Equity-bolaget som hjälper små entreprenörer att växa internationellt

Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group
Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group

CBC Investment Group har de senaste åren haft många framgångsrika investeringar som noterats för handel på Stockholmsbörsen, och fler är planerade. Men även om drömmen om att bli ett börsbolag växer hos många entreprenörer börjar relationen med CBC långt före dess. Flertalet entreprenörer kommer till CBC när ambitionen att växa behöver kapital och rådgivning. 

– För små talangfyllda företag med stor tillväxtpotential är kapital och kompetens många gånger avgörande för att ta nästa steg i utvecklingen. Här fyller vi en viktig roll på private equity-marknaden, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group.

Private equity-bolaget CBC Investment Group startade 2009 mitt under den pågående finanskrisen. Bankerna gick på knäna, nystartade små och medelstora företag fick plötsligt se sina krediter och kreditlöften förvandlas till krav på snabb återbetalning. Seriösa och talangfulla entreprenörer riskerade att kassera sina värdefulla idéer helt i onödan. För att möta behovet av stöd och kapital till entreprenörer startade Niklas Palmlöf CBC Investment Group.

– Det finns inget mer tillfredställande än att se entreprenörer växa, och då tänker jag både på deras företag och de som personer. Att följa en affärsidé med potential att växa till något enormt värdeskapande ger alla som är med på resan en rejäl kick. Nya företag startas hela tiden, vårt jobb är att välja ut de som vi tror kan växa stort och konkurrera på en internationell nivå.

Växa tillsammans med entreprenörer

CBC:s affärsidé är att växa tillsammans med entreprenörer som behöver kapital och strukturell kompetens. Innan beslut om en ny investering kan tas genomgår entreprenören en rigorös urvalsprocess som bland annat omfattar att granska affärsidé, ledning, marknad och potential. Inget lämnas åt slumpen.

– Även om urvalsprocessen är omfattande tar vi ibland beslut snabbt. Det är när vi märker att allt linjerar, från entreprenörens och ledningens kompetens och drivkraft till potentialen att växa affären och att marknadsutsikterna ser mycket goda ut. Våra investeringar ska väsentligt överstiga traditionella placeringars värdeutveckling under placeringstiden.

CBC har varit med att skapa hållbara värden i miljardklassen om man ser till börsvärdet av investeringarna. Hittills har flera investeringar introducerats för handel på börsen, de senaste är Pharmiva och Duearity och till hösten planerar ytterligare ett bolag att introduceras.

– Vi söker entreprenörer som vill växa mycket och har världsambitioner, som har en idé, teknologi eller ett patent med global potential. Alltså inte bara de som inte vill skapa en bra affär. Att börsintroduceras måste inte vara målet med resan, även om det ofta blir så, det viktigaste är att kunna realisera unika affärsidéer i stor skala vilket också kan leda till någon form av exit. 

Linjera med FN:s globala mål

Det är långt från alla företag som CBC tittar på, första filtret är att affären ska linjera med FN:s globala mål för en hållbar framtid och att verksamheten ska skapa värden som gynnar människan.

– Vi har även medfinansiärer eller medinvesterare i flera bolag, det kan vara Europeiska investeringsbanken, Almi Invest, olika affärsänglar eller nordiska venture capital-bolag. Vi har även skapat en exklusiv möjlighet för privata investerare att placera med oss, investeringar som annars är förbehållet VC bolag, stora riskkapitalbolag och andra större private equity-aktörer.

– Vi identifierar och investerar med egna medel i onoterade nordiska företag som befinner sig i en tydlig tillväxtfas. När vi sedan har skaffat oss en djupare insikt om företagets potential erbjuder vi även ett exklusivt nätverk möjligheten att bli delägare i samma företag. Detta är värdeskapande möjligheter för både entreprenören och CBC. Vi söker aktivt nya entreprenörer att hjälpa på deras tillväxtresa, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group. 

Entreprenörer som söker kapital för att växa

CBC söker främst unga, entreprenörsdrivna och innovativa företag med global inriktning som primärt är baserade i Norden och som har en affärsmodell som tydligt inbegriper ny teknik eller nya tjänstekoncept för maximerad konkurrenskraft. CBC investerar bland annat i unika, högteknologiska företag verksamma inom Cleantech, Fintech, Edtech, datasäkerhet, VAR/AR, Digital Health, Life Science med mera. CBC har dessutom en solid medlemsbas som ständigt söker nya investeringsmöjligheter. 

Kontakta CBC om ni har en bra idé och behöver kapital för att växa 

Läs mer om CBC Investment Group här 

Mer från CBC Investment Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CBC Investment Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?