1515

H&M:s vd backar budtjänsten Budbee

Transporttjänsten Budbee får in 10 miljoner kronor i ny finansiering. Bland bolagets ägare finns nu såväl H&M:s vd Karl-Johan Persson som Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski.

H&M:s vd Karl-Johan Persson är en av delägarna i budtjänsten Budbee.
H&M:s vd Karl-Johan Persson är en av delägarna i budtjänsten Budbee.

Stockholmsbolaget Budbee lanserade sin transporttjänst så sent som i februari i fjol. Bolaget har tagit fram en marknadsplats som knyter samman distributionsfirmor med bolag som behöver få sina varor levererade till konsumenter.

”Vi har inga fordon eller chaufförer anställda. Däremot lägger vi upp rutterna, sköter kundtjänst och trafikledning”, säger Fredrik Hamilton, medgrundare och vd för Budbee.   

Budbee har hittills fokuserat på transport av matkassar. Tidigare i år skrev de ett större avtal med matkassebolaget Middagsfrid.

”Vi började arbeta med dem i maj i fjol. Nu har de gett oss förtroendet att ta över all deras distribution i Sverige”, säger Fredrik Hamilton.

Fredrik Hamilton, medgrundare och vd för Budbee.

Samtidigt som Budbees matkasseaffär växer satsar de nu också på att ge sig in i fler ehandelsnischer. I samband med det tar bolaget in 10 miljoner kronor i en nyemission till befintliga och ny ägare. Bland ägarna finns H&M:s vd Karl-Johan Persson genom bolaget 41:an Invest, Klarnas båda medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Victor Jacobsson samt TAT-grundaren Hampus Jakobsson. Dessutom går David Frykman, medgrundare till e-handelskedjan Gymgrossisten in som investerare.

”Vi tar in pengar för att vi vill fortsätta växa och ligga i framkant med vår tjänst. Sen är det ett tufft marknadsklimat och vi vill vara välkapitaliserade för att inte få problem senare”, säger Fredrik Hamilton.

Budbee värderades, trots en omsättning på blygsamma 5 miljoner kronor, till nästan 100 miljoner kronor när bolaget tog in pengar i fjol. Till vilken värdering den nya rundan sker är inte känt men omsättningen kommer i år att bli väsentligt högre än i fjol, enligt Fredrik Hamilton.

Läs mer: Så ska Skype-grundarna revolutionera e-handeln

Distribution av ehandelsvaror är en volymaffär och att bredda bolagets tjänster är därför ett logiskt steg för Budbee.

”Vi har på ett år lyckats väl på matkassemarknaden. Nu känner vi att vi har ett så bra erbjudande att vi kan gå in i mer traditionella e-handelsleveranser. Det är en katastrof hur dåligt det fungerar i dag med postombud och stora tidsspann vid hemleveranser”, säger Fredrik Hamilton.

Läs mer: H&M:s vd har seglat upp som en av Sveriges främsta tech-investerare

Enligt Fredrik Hamilton kommer Budbee inom kort att börja leverera åt ett antal stora ehandlare. Målet är att Budbee ska bli ett varumärke som kunderna känner igen och vill välja som transportsätt.

”Budbee ska vara en kvalitetsstämpel. Det är det vi strävar efter. Kan vi visa att vi bidrar med ökad kundnöjdhet och konvertering skapar vi ett extra värde för handlarna”, säger Fredrik Hamilton.

Är ni oroliga för att de stora distributionsfirmorna skärper sig och tar efter era lösningar?

”Det är en stor utmaning för dem att ställa om sin skuta och få till den här typen av funktioner. Däremot finns det andra bolag som mer liknar oss. Därför handlar det om att springa snabbt och ta en bra position”, säger Fredrik Hamilton.

Budbee drivs än så länge med förlust men räknar med att vända till vinstsiffror under året.

”Bolag ska generera vinst. Vi är inte särskilt långt ifrån det och vill ha tryggheten det innebär att göra det”, säger Fredrik Hamilton. 


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?