1515
Annons

H&M:s vd backar budtjänsten Budbee

Transporttjänsten Budbee får in 10 miljoner kronor i ny finansiering. Bland bolagets ägare finns nu såväl H&M:s vd Karl-Johan Persson som Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski.

H&M:s vd Karl-Johan Persson är en av delägarna i budtjänsten Budbee.
H&M:s vd Karl-Johan Persson är en av delägarna i budtjänsten Budbee.

Stockholmsbolaget Budbee lanserade sin transporttjänst så sent som i februari i fjol. Bolaget har tagit fram en marknadsplats som knyter samman distributionsfirmor med bolag som behöver få sina varor levererade till konsumenter.

”Vi har inga fordon eller chaufförer anställda. Däremot lägger vi upp rutterna, sköter kundtjänst och trafikledning”, säger Fredrik Hamilton, medgrundare och vd för Budbee.   

Budbee har hittills fokuserat på transport av matkassar. Tidigare i år skrev de ett större avtal med matkassebolaget Middagsfrid.

”Vi började arbeta med dem i maj i fjol. Nu har de gett oss förtroendet att ta över all deras distribution i Sverige”, säger Fredrik Hamilton.

Fredrik Hamilton, medgrundare och vd för Budbee.

Samtidigt som Budbees matkasseaffär växer satsar de nu också på att ge sig in i fler ehandelsnischer. I samband med det tar bolaget in 10 miljoner kronor i en nyemission till befintliga och ny ägare. Bland ägarna finns H&M:s vd Karl-Johan Persson genom bolaget 41:an Invest, Klarnas båda medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Victor Jacobsson samt TAT-grundaren Hampus Jakobsson. Dessutom går David Frykman, medgrundare till e-handelskedjan Gymgrossisten in som investerare.

”Vi tar in pengar för att vi vill fortsätta växa och ligga i framkant med vår tjänst. Sen är det ett tufft marknadsklimat och vi vill vara välkapitaliserade för att inte få problem senare”, säger Fredrik Hamilton.

Budbee värderades, trots en omsättning på blygsamma 5 miljoner kronor, till nästan 100 miljoner kronor när bolaget tog in pengar i fjol. Till vilken värdering den nya rundan sker är inte känt men omsättningen kommer i år att bli väsentligt högre än i fjol, enligt Fredrik Hamilton.

Läs mer: Så ska Skype-grundarna revolutionera e-handeln

Distribution av ehandelsvaror är en volymaffär och att bredda bolagets tjänster är därför ett logiskt steg för Budbee.

”Vi har på ett år lyckats väl på matkassemarknaden. Nu känner vi att vi har ett så bra erbjudande att vi kan gå in i mer traditionella e-handelsleveranser. Det är en katastrof hur dåligt det fungerar i dag med postombud och stora tidsspann vid hemleveranser”, säger Fredrik Hamilton.

Läs mer: H&M:s vd har seglat upp som en av Sveriges främsta tech-investerare

Enligt Fredrik Hamilton kommer Budbee inom kort att börja leverera åt ett antal stora ehandlare. Målet är att Budbee ska bli ett varumärke som kunderna känner igen och vill välja som transportsätt.

”Budbee ska vara en kvalitetsstämpel. Det är det vi strävar efter. Kan vi visa att vi bidrar med ökad kundnöjdhet och konvertering skapar vi ett extra värde för handlarna”, säger Fredrik Hamilton.

Är ni oroliga för att de stora distributionsfirmorna skärper sig och tar efter era lösningar?

”Det är en stor utmaning för dem att ställa om sin skuta och få till den här typen av funktioner. Däremot finns det andra bolag som mer liknar oss. Därför handlar det om att springa snabbt och ta en bra position”, säger Fredrik Hamilton.

Budbee drivs än så länge med förlust men räknar med att vända till vinstsiffror under året.

”Bolag ska generera vinst. Vi är inte särskilt långt ifrån det och vill ha tryggheten det innebär att göra det”, säger Fredrik Hamilton. 

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera