1515

H&M-stjärna ska lyfta storsatsande Looklet

H&M:s tidigare digitalchef Jordan Nasser blir varumärkeschef på sin förra underleverantör Looklet, med digitala fotomodeller för e-handeln. Bolaget storsatsar och antalet anställda har ökat från 30 till 80 de senaste två åren.

Jordan Nasser, ny global marknadsföringschef på startupbolaget Looklet i Stockholm. Till höger: Looklet demonstrerar tjänsten på sin hemsida.
Jordan Nasser, ny global marknadsföringschef på startupbolaget Looklet i Stockholm. Till höger: Looklet demonstrerar tjänsten på sin hemsida.Foto:Looklet

Jordan Nassers flyttade till Stockholm från New York 2008 och arbetade med alla H&M:s digitala kanaler fram till 2014. Nu, efter 15 år på H&M och två sabbatsår, tar han över som global marknadsföringschef på sin förre underleverantör, startupbolaget Looklet i Stockholm.

Looklet (NTL) startades 2009 och har utvecklat en hård- och mjukvarulösning som skapar virtuella fotomodeller av en kombination av äkta fotografier och digital bildbearbetning.

Resultatet är att e-butiker som Zalando kan låta sina plagg fotograferas på skyltdockor, men visas upp som om de bars av äkta modeller. Verktyget kan jämföras med klippdockor, och gör det enkelt för bolag att lägga ut tusentals plagg i sina e-butiker på några dagar, utan att behöva boka in riktiga modeplåtningar.

Vi skrev på med fem stora kunder under sommaren, så vi väntar oss stark tillväxt

”Jag ser fram emot att göra Looklet till ett riktigt varumärke med en unik look för våra modeller”, säger Jordan Nasser.

Det var han som 2009 initierade samarbetet mellan H&M och Looklet, ett samarbete som varade till 2013. Looklet skapade ursprungligen en interaktiv styling studio på H&M och expanderade verktyget till H&M:s globala e-handelsteam.

År 2012 omsatte Looklet 42 Mkr med en vinst på närmare 3 Mkr. Men sedan dess har bolaget vacklat något. Under 2014 var omsättningen 21 Mkr med en förlust på drygt 4 Mkr, enligt siffror från bolaget.

uQ5y8mfDEvk

Ovan: Looklet demonstrerar tjänsten på sin hemsida.

Men nu är tillväxten tillbaka, enligt Jordan Nasser. Han uppger att omsättningen var närmare 39 Mkr i fjol. Samtidigt var förlusten hela 22 Mkr.

”Vi skrev på med fem stora kunder i USA och Kanada under sommaren, så vi väntar oss stark tillväxt. Antalet bildbehandlingar har redan gått från 3 500 till 5 000 per dag”, säger han.

De fem kunderna i fråga är Hudson's Bay, Lord & Taylor, Saks 5th Avenue, Saks Off 5th och Gilt Groupe.

Jordan Nasser beskriver att tekniken har utvecklats enormt de senaste åren. I dag kan modellerna (och därmed plaggen) roteras, beskådas från olika vinklar och draperas i flera lager av kläder.

Men satsningarna har sitt pris. De senaste två åren har antalet medarbetare ökat från 30 till cirka 80 personer, vilket givetvis kostar pengar.

Looklet har tidigare jobbat med en kombination av tech- och modeföretag som H&M, Zalando, Oracle, King, och Boston Consulting Group.

Bolaget har sedan 2014 franska e-handelsjätten Vente-privee som majoritetsägare.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?