1515

H&M-stjärna ska lyfta storsatsande Looklet

H&M:s tidigare digitalchef Jordan Nasser blir varumärkeschef på sin förra underleverantör Looklet, med digitala fotomodeller för e-handeln. Bolaget storsatsar och antalet anställda har ökat från 30 till 80 de senaste två åren.

Jordan Nasser, ny global marknadsföringschef på startupbolaget Looklet i Stockholm. Till höger: Looklet demonstrerar tjänsten på sin hemsida.
Jordan Nasser, ny global marknadsföringschef på startupbolaget Looklet i Stockholm. Till höger: Looklet demonstrerar tjänsten på sin hemsida.Foto:Looklet

Jordan Nassers flyttade till Stockholm från New York 2008 och arbetade med alla H&M:s digitala kanaler fram till 2014. Nu, efter 15 år på H&M och två sabbatsår, tar han över som global marknadsföringschef på sin förre underleverantör, startupbolaget Looklet i Stockholm.

Looklet (NTL) startades 2009 och har utvecklat en hård- och mjukvarulösning som skapar virtuella fotomodeller av en kombination av äkta fotografier och digital bildbearbetning.

Resultatet är att e-butiker som Zalando kan låta sina plagg fotograferas på skyltdockor, men visas upp som om de bars av äkta modeller. Verktyget kan jämföras med klippdockor, och gör det enkelt för bolag att lägga ut tusentals plagg i sina e-butiker på några dagar, utan att behöva boka in riktiga modeplåtningar.

Vi skrev på med fem stora kunder under sommaren, så vi väntar oss stark tillväxt

”Jag ser fram emot att göra Looklet till ett riktigt varumärke med en unik look för våra modeller”, säger Jordan Nasser.

Det var han som 2009 initierade samarbetet mellan H&M och Looklet, ett samarbete som varade till 2013. Looklet skapade ursprungligen en interaktiv styling studio på H&M och expanderade verktyget till H&M:s globala e-handelsteam.

År 2012 omsatte Looklet 42 Mkr med en vinst på närmare 3 Mkr. Men sedan dess har bolaget vacklat något. Under 2014 var omsättningen 21 Mkr med en förlust på drygt 4 Mkr, enligt siffror från bolaget.

uQ5y8mfDEvk

Ovan: Looklet demonstrerar tjänsten på sin hemsida.

Men nu är tillväxten tillbaka, enligt Jordan Nasser. Han uppger att omsättningen var närmare 39 Mkr i fjol. Samtidigt var förlusten hela 22 Mkr.

”Vi skrev på med fem stora kunder i USA och Kanada under sommaren, så vi väntar oss stark tillväxt. Antalet bildbehandlingar har redan gått från 3 500 till 5 000 per dag”, säger han.

De fem kunderna i fråga är Hudson's Bay, Lord & Taylor, Saks 5th Avenue, Saks Off 5th och Gilt Groupe.

Jordan Nasser beskriver att tekniken har utvecklats enormt de senaste åren. I dag kan modellerna (och därmed plaggen) roteras, beskådas från olika vinklar och draperas i flera lager av kläder.

Men satsningarna har sitt pris. De senaste två åren har antalet medarbetare ökat från 30 till cirka 80 personer, vilket givetvis kostar pengar.

Looklet har tidigare jobbat med en kombination av tech- och modeföretag som H&M, Zalando, Oracle, King, och Boston Consulting Group.

Bolaget har sedan 2014 franska e-handelsjätten Vente-privee som majoritetsägare.


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?