1515
Annons

H&M och Ikea har i tysthet bildat ett bolag i Skåne

Två av Sveriges tyngsta företag har i det tysta bildat bolaget Treetotextile i Skåne, kan Di Digital avslöja. Målet är att producera tyg av trämassa.

Ikea och H&M har tillsammans med en skånsk entreprenör bildat bolaget TreeToTexile.
Ikea och H&M har tillsammans med en skånsk entreprenör bildat bolaget TreeToTexile.Foto:TT

För tre år sedan bildades bolaget Treetotextile i den skånska orten Lomma. Syftet var att använda trämassa, eller cellulosa, för att tillverka textilfiber på ett miljövänligt sätt.

Så småningom skulle processen kommersialiseras.

”Efterfrågan på miljövänligt producerade textilfiber, med bas i förnyelsebar råvara från skog, fortsätter att öka”, skriver Treetotextile i den senaste årsredovisningen.

Vd för Treetotextile bolaget är Lars Stigsson, en kemist som har grundat flera bolag och bland annat undervisar vid Lunds universitet. Men han äger bara en tredjedel av bolaget.

Di Digital kan nu avslöja att bolagets två andra ägare är H&M och Ikea. Båda två har finansierat forskning på green tech-området tidigare men Treetotextile är det första bolaget de äger ihop.

... hållbart producerad textil med egenskaper som liknar bomull

Lars Stigsson avböjer att kommentera när Di Digital ringer upp. Ikea bekräftar dock investeringen.

”Cellulosa-materialet kommer att komma från ansvarsfullt efterhållna skogar”, skriver Ikeas pressavdelning i ett mejl till Di Digital.

”Kunderna kommer att dra nytta av hållbart producerad textil med egenskaper som liknar bomull”, fortsätter Ikea.

Läs mer: H&M om tech-innehaven: ”Bolagen ska inte integreras hela vägen” 

Tillsammans har de tre ägarna investerat över 25 miljoner kronor i Treetotextile. Bolaget har hittills inte haft några intäkter.

H&M påpekar i ett mejl till Di Digital att projektet än så länge befinner sig i ett ”tidigt stadium”.

”Vi har ett långsiktigt perspektiv på alla investeringar, och med det här projektet där vi ingår tillsammans med IKEA, tror vi att vi kommer att kunna bidra till en mer hållbar framtida textilproduktion”, skriver H&M.

Tidigare har H&M:s startup-gren Colab investerat i brittiska Worn Again, som utvecklar återvinningsteknologi för kläder.

H&M har även investerat i flera svenska startupbolag. Nyligen gick modejätten in i Malmöbolaget Pinmeto (NTL), som hjälper fysiska butiker stärka sin närvaro i sociala medier.

I portföljen finns också second hand-tjänsten Sellpy (NTL), e-handlaren Ivyrevel (NTL) och rabatt-appen Wrapp (NTL).

Dessutom har H&M:s vd Karl-Johan Persson en egen portfölj med techbolag värd hundratals miljoner kronor.

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium 

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera