1515
Annons

H&M miljonsatsar i Kenzas mode-startup

E-handlaren Ivyrevel, med modebloggaren Kenza Zouiten som medgrundare, fyller på kassan med ytterligare 5 Mkr från klädjätten H&M. 

Tre av Ivyrevels grundare: Kenza Zouiten, Gustav Springfeldt och Aleksandar Subosic.
Tre av Ivyrevels grundare: Kenza Zouiten, Gustav Springfeldt och Aleksandar Subosic.Foto:Oskar Omne

För fyra år sedan grundade Gustav Springfeldt, Kenza Zouiten och syskonen Aleks Subosic och Dejan Subosic, som tidigare byggt upp annonsnätverket Tailsweep, det “digitala modehuset” Ivyrevel (NTL). I sin nuvarande form påminner bolaget om en e-handlare, men enligt grundarna är planerna större än så.

I en intervju med Di Weekend berättade grundaren Dejan Subosic nyligen om planerna på att starta ett “tech lab”, för att utforska sätt att med teknikens hjälp bättra på distribution, skapa kollektioner eller göra intelligenta, uppkopplade plagg.

Ivyrevel, som i fjol omsatte 7,2 Mkr med en förlust på 5,1 Mkr, tog sommaren 2015 in 20 Mkr i finansiering från H&M, som sedan dess äger en femtedel av bolaget.

Investeringen från H&M var av “yttersta vikt för Ivyrevels framtida utveckling”, enligt bolagets senaste årsbokslut.

Nu fyller bolaget på kassan ytterligare, kan Di Digital avslöja. Det i form av ett konvertibellån, som även det ställs ut till H&M, på drygt 5 Mkr.

Vad pengarna ska användas till är oklart. Vid slutet av 2015 hade Ivyrevel drygt 16 Mkr kvar i bolagskassan.

En grundpelare i Ivyrevels verksamhet är delägaren Kenza Zouitens modeblogg, som med drygt 600 000 besökare varje vecka är Sveriges största i sin kategori.

I intervjun med Di Weekend tonade dock Dejan Subosic betydelsen av Kenzas blogg för den egna verksamheten.

”Ingenting har kommit gratis bara för att Kenzas räckvidd ger exponering mot rätt målgrupp. I själva verket är det relativt svårt att attrahera slutkonsumenter, även om du har många läsare”, säger han.

H&Ms vd Karl-Johan Persson (NTL) har på senare tid seglat upp som en mycket aktiv investerare i den svenska startup-sektorn. I en stor kartläggning kunde Di Digital nyligen visa att han satsat minst 700 Mkr av sin privata förmögenhet i bolag som Pricerunner, Mathem, Kivra, Fyndiq, Fidesmo och Design Online. 

Investeringen i Ivyrevel görs dock direkt genom H&M Fashion AB, som är ett dotterbolag till H&M Hennes & Mauritz AB. 

Di Digital har sökt Ivyrevels grundare för mer information.

Läs även: 

Foto: Izabelle Nordfjell

Kartläggning: Här är H&M-chefens dolda tech-imperium

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera