1515

H&M miljonsatsar i Kenzas mode-startup

E-handlaren Ivyrevel, med modebloggaren Kenza Zouiten som medgrundare, fyller på kassan med ytterligare 5 Mkr från klädjätten H&M. 

Tre av Ivyrevels grundare: Kenza Zouiten, Gustav Springfeldt och Aleksandar Subosic.
Tre av Ivyrevels grundare: Kenza Zouiten, Gustav Springfeldt och Aleksandar Subosic.Foto:Oskar Omne

För fyra år sedan grundade Gustav Springfeldt, Kenza Zouiten och syskonen Aleks Subosic och Dejan Subosic, som tidigare byggt upp annonsnätverket Tailsweep, det “digitala modehuset” Ivyrevel (NTL). I sin nuvarande form påminner bolaget om en e-handlare, men enligt grundarna är planerna större än så.

I en intervju med Di Weekend berättade grundaren Dejan Subosic nyligen om planerna på att starta ett “tech lab”, för att utforska sätt att med teknikens hjälp bättra på distribution, skapa kollektioner eller göra intelligenta, uppkopplade plagg.

Ivyrevel, som i fjol omsatte 7,2 Mkr med en förlust på 5,1 Mkr, tog sommaren 2015 in 20 Mkr i finansiering från H&M, som sedan dess äger en femtedel av bolaget.

Investeringen från H&M var av “yttersta vikt för Ivyrevels framtida utveckling”, enligt bolagets senaste årsbokslut.

Nu fyller bolaget på kassan ytterligare, kan Di Digital avslöja. Det i form av ett konvertibellån, som även det ställs ut till H&M, på drygt 5 Mkr.

Vad pengarna ska användas till är oklart. Vid slutet av 2015 hade Ivyrevel drygt 16 Mkr kvar i bolagskassan.

En grundpelare i Ivyrevels verksamhet är delägaren Kenza Zouitens modeblogg, som med drygt 600 000 besökare varje vecka är Sveriges största i sin kategori.

I intervjun med Di Weekend tonade dock Dejan Subosic betydelsen av Kenzas blogg för den egna verksamheten.

”Ingenting har kommit gratis bara för att Kenzas räckvidd ger exponering mot rätt målgrupp. I själva verket är det relativt svårt att attrahera slutkonsumenter, även om du har många läsare”, säger han.

H&Ms vd Karl-Johan Persson (NTL) har på senare tid seglat upp som en mycket aktiv investerare i den svenska startup-sektorn. I en stor kartläggning kunde Di Digital nyligen visa att han satsat minst 700 Mkr av sin privata förmögenhet i bolag som Pricerunner, Mathem, Kivra, Fyndiq, Fidesmo och Design Online. 

Investeringen i Ivyrevel görs dock direkt genom H&M Fashion AB, som är ett dotterbolag till H&M Hennes & Mauritz AB. 

Di Digital har sökt Ivyrevels grundare för mer information.

Läs även: 

Foto: Izabelle Nordfjell

Kartläggning: Här är H&M-chefens dolda tech-imperium


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?