1515

H&M miljonsatsar i Kenzas mode-startup

E-handlaren Ivyrevel, med modebloggaren Kenza Zouiten som medgrundare, fyller på kassan med ytterligare 5 Mkr från klädjätten H&M. 

Tre av Ivyrevels grundare: Kenza Zouiten, Gustav Springfeldt och Aleksandar Subosic.
Tre av Ivyrevels grundare: Kenza Zouiten, Gustav Springfeldt och Aleksandar Subosic.Foto:Oskar Omne

För fyra år sedan grundade Gustav Springfeldt, Kenza Zouiten och syskonen Aleks Subosic och Dejan Subosic, som tidigare byggt upp annonsnätverket Tailsweep, det “digitala modehuset” Ivyrevel (NTL). I sin nuvarande form påminner bolaget om en e-handlare, men enligt grundarna är planerna större än så.

I en intervju med Di Weekend berättade grundaren Dejan Subosic nyligen om planerna på att starta ett “tech lab”, för att utforska sätt att med teknikens hjälp bättra på distribution, skapa kollektioner eller göra intelligenta, uppkopplade plagg.

Ivyrevel, som i fjol omsatte 7,2 Mkr med en förlust på 5,1 Mkr, tog sommaren 2015 in 20 Mkr i finansiering från H&M, som sedan dess äger en femtedel av bolaget.

Investeringen från H&M var av “yttersta vikt för Ivyrevels framtida utveckling”, enligt bolagets senaste årsbokslut.

Nu fyller bolaget på kassan ytterligare, kan Di Digital avslöja. Det i form av ett konvertibellån, som även det ställs ut till H&M, på drygt 5 Mkr.

Vad pengarna ska användas till är oklart. Vid slutet av 2015 hade Ivyrevel drygt 16 Mkr kvar i bolagskassan.

En grundpelare i Ivyrevels verksamhet är delägaren Kenza Zouitens modeblogg, som med drygt 600 000 besökare varje vecka är Sveriges största i sin kategori.

I intervjun med Di Weekend tonade dock Dejan Subosic betydelsen av Kenzas blogg för den egna verksamheten.

”Ingenting har kommit gratis bara för att Kenzas räckvidd ger exponering mot rätt målgrupp. I själva verket är det relativt svårt att attrahera slutkonsumenter, även om du har många läsare”, säger han.

H&Ms vd Karl-Johan Persson (NTL) har på senare tid seglat upp som en mycket aktiv investerare i den svenska startup-sektorn. I en stor kartläggning kunde Di Digital nyligen visa att han satsat minst 700 Mkr av sin privata förmögenhet i bolag som Pricerunner, Mathem, Kivra, Fyndiq, Fidesmo och Design Online. 

Investeringen i Ivyrevel görs dock direkt genom H&M Fashion AB, som är ett dotterbolag till H&M Hennes & Mauritz AB. 

Di Digital har sökt Ivyrevels grundare för mer information.

Läs även: 

Foto: Izabelle Nordfjell

Kartläggning: Här är H&M-chefens dolda tech-imperium


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?