1515

H&M investerar fler miljoner i second hand-appen Sellpy

H&M-backade Sellpy räknar med att fyrfaldiga sin omsättning i år. Nu tar bolaget in ytterligare 10 miljoner kronor från sina ägare.

Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.
Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.Foto:Press

Sellpy – vars affärsidé är att hämta begagnade prylar som folk vill bli av med, sälja dem på nätet och behålla omkring 40 procent av priset – växer fort.

I fjol omsatte bolaget 10 miljoner kronor med en förlust efter skatt på 1,5 Mkr. I år når bolaget inte lönsamhet, men omsättningen spås öka till 40 Mkr, enligt bolagets vd Michael Arnör.

”Vi tror att Sellpy som affärsidé skulle funka överallt där man köper mer grejer än vad man säljer”, säger han.

Självklart behöver vi kapital, men vi vill inte ta in för mycket.

Efter ha fått in H&M som investerare tidigare i år drygar Sellpy (NTL) nu ut kassan med ytterligare 10 Mkr. Det är de befintliga ägarna som skjuter till kapital, däribland H&M (NTL) och Ryska posten-grundarna Daniel Pilotti (NTL) och Kristoffer Jeanson (NTL).

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium

Därmed har Sellpy tagit in sammanlagt 19 Mkr enligt Nordic Tech List.

”Vi ser definitivt inget värde i att ta in för mycket pengar. Självklart behöver vi kapital, men vi vill inte ta in för mycket. Vi är helt och hållet fokuserade på att bygga bolaget. Då är det väldigt tacksamt att ha haft intäkter från dag ett”, säger Michael Arnör.

Pengarna ska gå till att rekrytera, framförallt på utvecklingssidan där man avser att rekrytera fyra kodare till. Totalt sysselsätter Sellpy i dag 150 personer, dock inte alla på heltid.

Samtidigt dras bolaget med förseningar. Det tar bolaget i dag omkring 30 dagar från att det har tagit emot en vara för försäljning till att den ligger ute på nätauktion, enligt Michael Arnör. Bolagets mål är att den processen ska ta tio dagar.

”Vi ligger på ungefär samma tider som vi har gjort under ett halvår. Tiden har varit ganska konstant men vi hanterar betydligt större volymer. De senaste veckorna har vi börjat komma ikapp”, säger Michael Arnör.

Läs mer: Sellpy växer snabbt ­– är nu Traderas största säljare

Sellpys prognos är att nå minst 80 Mkr i omsättning under 2017 – och då i första hand på den svenska marknaden.

”Internationell expansion har funnits med i planen från dag ett. Men vi har inga konkreta planer i dagsläget. Vårt mål är dock att ta Sellpy utomlands. Det är inget snack om det.”


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?