1515
Annons

H&M investerar fler miljoner i second hand-appen Sellpy

H&M-backade Sellpy räknar med att fyrfaldiga sin omsättning i år. Nu tar bolaget in ytterligare 10 miljoner kronor från sina ägare.

Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.
Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.Foto:Press

Sellpy – vars affärsidé är att hämta begagnade prylar som folk vill bli av med, sälja dem på nätet och behålla omkring 40 procent av priset – växer fort.

I fjol omsatte bolaget 10 miljoner kronor med en förlust efter skatt på 1,5 Mkr. I år når bolaget inte lönsamhet, men omsättningen spås öka till 40 Mkr, enligt bolagets vd Michael Arnör.

”Vi tror att Sellpy som affärsidé skulle funka överallt där man köper mer grejer än vad man säljer”, säger han.

Självklart behöver vi kapital, men vi vill inte ta in för mycket.

Efter ha fått in H&M som investerare tidigare i år drygar Sellpy (NTL) nu ut kassan med ytterligare 10 Mkr. Det är de befintliga ägarna som skjuter till kapital, däribland H&M (NTL) och Ryska posten-grundarna Daniel Pilotti (NTL) och Kristoffer Jeanson (NTL).

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium

Därmed har Sellpy tagit in sammanlagt 19 Mkr enligt Nordic Tech List.

”Vi ser definitivt inget värde i att ta in för mycket pengar. Självklart behöver vi kapital, men vi vill inte ta in för mycket. Vi är helt och hållet fokuserade på att bygga bolaget. Då är det väldigt tacksamt att ha haft intäkter från dag ett”, säger Michael Arnör.

Pengarna ska gå till att rekrytera, framförallt på utvecklingssidan där man avser att rekrytera fyra kodare till. Totalt sysselsätter Sellpy i dag 150 personer, dock inte alla på heltid.

Samtidigt dras bolaget med förseningar. Det tar bolaget i dag omkring 30 dagar från att det har tagit emot en vara för försäljning till att den ligger ute på nätauktion, enligt Michael Arnör. Bolagets mål är att den processen ska ta tio dagar.

”Vi ligger på ungefär samma tider som vi har gjort under ett halvår. Tiden har varit ganska konstant men vi hanterar betydligt större volymer. De senaste veckorna har vi börjat komma ikapp”, säger Michael Arnör.

Läs mer: Sellpy växer snabbt ­– är nu Traderas största säljare

Sellpys prognos är att nå minst 80 Mkr i omsättning under 2017 – och då i första hand på den svenska marknaden.

”Internationell expansion har funnits med i planen från dag ett. Men vi har inga konkreta planer i dagsläget. Vårt mål är dock att ta Sellpy utomlands. Det är inget snack om det.”

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera