1515

H&M-chefens techportfölj sväller

Karl-Johan Persson investerade i fjol 163 miljoner kronor i onoterade techbolag genom sitt privata bolag. Teknikportföljen är nu värd klart över en halv miljard kronor.

H&M:s vd Karl-Johan Perssons onoterade innehav blir allt större.
H&M:s vd Karl-Johan Perssons onoterade innehav blir allt större.Foto:Amanda Lindgren

I över två år har H&M:s börskurva pekat nedåt. Modejätten är under stor press för att bland annat få fart på sin e-handelsaffär.

Samtidigt fortsätter Karl-Johan Persson att investera flitigt i onoterade techbolag vid sidan om sin roll som vd för H&M.

Bara under 2016 investerade H&M-chefen i bolag som budtjänsten Budbee (NTL), e-handlaren Fyndiq (NTL) och den digitala brevlådan Kivra (NTL). Samtidigt var han bland investerarna när den teknikorienterade fonden Backing Minds reste över 100 miljoner kronor.

Nya handlingar som Di Digital har tagit del av visar att Karl-Johan Perssons techportfölj sväller.

Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Karl-Johan Persson 

I fjol ökade värdet av H&M-chefens privata innehav genom Philian Invest med 63 procent, från 315 Mkr till 513 Mkr. Det framgår av en årsredovisning som nyligen inkom till Bolagsverket.

Merparten av värdeökningen beror på att Karl-Johan Persson under fjolåret investerade 163 Mkr i onoterade bolag.

Portföljen stannar dock inte där. Vid årsskiftet värderades H&M-chefens andel i 41an Invest, investeringsbolaget han driver ihop med Glocalnet-grundaren Stefan Krook, till 53 Mkr. Alltså uppgick värdet på Karl-Johan Perssons techportfölj vid årsskiftet till 566 Mkr.

Det finns dock tecken på att den siffran är i underkant.

Till exempel värderas hans innehav i den digitala brevlådan Kivra (NTL) till cirka 50 Mkr. Men enligt bolagets senaste nyemission, i mitten på 2016, borde hans andel vara värd mer än det dubbla.

H&M:s vd äger sedan i mars i fjol även hälften av prisjämförelsesajten Pricerunner (NTL). Enligt medieuppgifter kostade Pricerunner omkring 1 miljard kronor vid försäljningen till NS Intressenter, med Karl-Johan Persson, Nordstjernan och Nicklas Storåkers i ägarkretsen.

När Di Digital granskade Karl-Johan Perssons techinnehav i september 2016 rapporterade vi att portföljen då var värd minst 700 Mkr.

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium 

”Han hör av sig någon gång i månaden för att höra hur det går. Han har många bra idéer och är väldigt fokuserad på konsumentupplevelsen och på tillväxt”, sade Tomas Kull, vd för Mathem, i september i fjol.

H&M-chefens andel i Mathem är i dag värd 180 Mkr, baserat på bolagets senaste nyemission i januari.


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?