1515

H&M-chefens digitala brevlåda tar in 50 miljoner

Den digitala brevlådan Kivra stänger den finansieringsrunda på 50 miljoner kronor som Di Digital tidigare rapporterat om. H&M:s vd Karl-Johan Perssons bolag står för knappt hälften av pengarna.

H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.
H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.Foto:Filip Erlind

Den digitala brevlådan Kivra erbjuder sina kunder möjligheten att ta emot officiell post som kreditupplysningsbrev eller skattehandlingar via mobilen. Sedan förra året har bolaget fått flera stora myndighets- och företagskunder på kroken. Nyligen anslöt sig till exempel energijätten Eon till tjänsten.

Di Digital har tidigare rapporterat att bolaget siktar på en nyemission om 50 miljoner kronor. Nu har den finansieringsrundan stängts, meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

Affären värderar Kivra till 400 Mkr, eller 450 Mkr med tillskottet inräknat, uppger bolagets vd Stefan Krook.

Läs mer: H&M:s vd backar budtjänsten Budbee

”Det var en emission riktad endast till befintliga ägare. Värderingen är ganska underordnad eftersom vi inte riktar oss till någon ny ägare”, säger Stefan Krook.

Storägaren 41:an invest, som ägs av Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson, står för 22,6 Mkr av tillskottet. Wallenbergstiftelsernas ägarbolag FAM, som också är tidigare ägare i Kivra, går in med en lika stor summa. Resten av pengarna skjuts till av styrelsen och anställda.

”Nu kommer alla stora kunderna med miljoner kunder. Den stora effekten är när de i sin tur informerar sina kunder om att de skickar post via Kivra”, säger Stefan Krook.

Kivra uppgav nyligen att tjänsten hade drygt 600 000 användare, vilket man beskriver som 10 procent av Sveriges vuxna befolkning.

Kivras intäkter nådda 4,7 Mkr under 2014. Förlusterna uppgick till 16 Mkr. Stefan Krook uppger att tjänsten räknar med att nå lönsamhet först åtta år efter sin etablering, vilket i så fall skulle innebära svarta siffror först 2019. 

Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Kommentar: Karl-Johan Persson vill göra en Stenbeck



Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?