1515

H&M-chefen investerar i budgivningssajt för hotell

Den svenska hotellbokningstjänsten Dib Hotel tar in drygt 10 miljoner kronor från bland andra H&M-chefen Karl-Johan Persson. Kapitalet ska användas till en internationell expansion.

H&M:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook investerar ihop via 41:an Invest.
H&M:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook investerar ihop via 41:an Invest.

Dib Hotel grundades 2015 av Timothy Walentynowicz, tidigare ansvarig för näringslivskontakter på Handelshögskolan i Stockholm, och Daniel Vasiljevic, partner på Accenture. 

Idén går ut på att användare av tjänsten ska kunna lägga bud på hotellvistelser direkt på bolagets hemsida Dibhotel.com

Vi kan leverera priser som ligger 30-70 procent under listpriserna.

”Cirka 40 procent av alla hotellrum är tomma under ett år. Vår budgivningstjänst gör det möjligt för hotellen att sälja sin överkapacitet. Vi kan leverera priser som ligger 30-70 procent under listpriserna”, säger Sammy Pergament, vd på Dib Hotel (NTL). 

Tjänsten finns sedan 2-3 månader i sex länder med ett 100-tal anslutna hotell.

”Vi vill hjälpa hotellbranschen att gå samma väg som flygbranschen. Man ska även kunna sänka kostnaden genom att välja bort tjänster man inte behöver, som frukost och daglig städning”, säger grundaren Timothy Walentynowicz.

Man bokar ospecificerat.

Han betonar att hotellkedjorna inte skyltar med sina varumärken under själva budgivningsprocessen.

”Man bokar ospecificerat. Exempelvis genom att söka efter ett fyrstjärnigt hotell på Södermalm. Det är tack vare att vi skyddar varumärket som hotellkedjorna kan sänka sina priser”, förklarar Timothy Walentynowicz.

Foto:
Dib Hotel-gänget från vänster: Sammy Pergament, vd, Daniel Vasiljevic, grundare, Timothy Walentynowicz, grundare och Fredrik Jones, produktchef.

Nu står det klart att bolaget tar in 10,2 miljoner kronor i riskkapital från bland annat 41:an Invest (NTL), med H&M:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook i spetsen. Andra investerare är Marcus Östlundh, Ryska Postens grundare Daniel Pilotti, Mekonomens vd Pehr Oscarsson, East Capitals grundare Anna Elam och Pia Anderberg, känd från Axel Johnsons ledningsgrupp.

”Bolag som kan effektivisera branschers resursallokering har en given plats i det moderna samhället. Nya hotell i all ära, men än viktigare är en ökad nyttjandegrad av de befintliga. Jag tror stenhårt på entreprenörerna bakom Dib Hotel och att de kan lösa stora delar av marknadens utmaning”, säger Stefan Krook i ett uttalande.

Kapitalet ska användas till expansion.

”Vi ska expandera med fokus på större städer i Europa dit resande från Skandinavien sker. Vi ska bygga varumärket och ansluta nya hotell. Och vi ska göra det med vår befintliga organisation”, säger Timothy Walentynowicz.

Dib Hotel har idag 11 medarbetare, varav 4 i Sverige och 7 på utvecklingskontoret i Belgrad, Serbien. 

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?