1515

H&M blir ny delägare i Klarna – investerar 185 miljoner

Klarna får en ny delägare i form av modejätten H&M. Samtidigt inleder bolagen ett samarbete inom betalningar både på nätet och i butik.

H&M:s vd och storägare Karl-Johan Persson, samt Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd på Klarna.
H&M:s vd och storägare Karl-Johan Persson, samt Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd på Klarna.

H&M blir ny delägare i Klarna. Klädjätten köper knappt 1 procent av aktierna i betaltjänstebolaget för 185 miljoner kronor i en riktad nyemission. Det rapporterar Financial Times.

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski beskriver samarbetet som det största någonsin för bolaget, vid sidan av avtalen med Ikea och den brittiska klädhandlaren Asos.

”Det är en enorm affär. Vad vi försöker göra här är något väldigt strategiskt med H&M. Det knyter samman online och offline”, säger han till tidningen.

Klarna ska tillhandahålla betalningslösningar för H&M i 14 länder i Europa, bland annat i Storbritannien och Sverige med start från 2019. Avtalet kan senare expandera till USA och Asien, heter det.

Ambitionen är att förenkla logistiken för e-handeln och bland annat göra det möjligt för kunder att betala direkt med H&M:s app både på nätet och i butik. Partnerskapet siktar också till att förbättra klädjättens leveranser och hantering av returer.

H&M har som bekant haft svårt att få sin e-handel att lyfta, även om modejätten såg en ljusning under det tredje kvartalet i år då nätförsäljningen steg med 32 procent.

Investeringen värderar Klarna till ungefär 18,5 miljarder kronor. Det går att jämföra med betaltjänstebolagets senaste kända värdering från 2015 på 19 miljarder kronor. Förra året klev kortjätten Visa också in som ny delägare i Klarna, men då såldes redan existerande aktier. 

Di Digital söker H&M. Klarna avböjer att kommentera affären.

Läs mer: H&M:s nya e-handelsgiv – tar efter Netflix och Facebook 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?