1515

H&M-backade Sellpy tar in 20 miljoner – investerar i kundupplevelsen

H&M:s investeringsgren Colab är den ledande investeraren när startupbolaget Sellpy tar in nytt kapital. Marknadsplatsen för andrahandskläder ska nu förbättra servicen för sina kunder.

Sellpys grundare Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam.
Sellpys grundare Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam.Foto:pressbild

Att sälja sina före detta favoritkläder och felköp online var tidigare skött på antingen Blocket eller Tradera. Dessa är fortfarande de mest populära kanalerna men startupbolaget Sellpy har vuxit genom att förenkla processen för säljarna. När man säljer sina kläder genom marknadsplatsen slipper man själv att fotografera, annonsera eller hantera försäljningen. Däremot får man vara beredd att dela vinsten med bolaget. 

Sellpy uppger att mer än 1 miljon saker såldes på sajten under 2017 och bolaget fördubblade även sin omsättning under året. Från 2016 års omsättning på 43 miljoner så växte intäkterna till drygt 80 miljoner kronor. 

”Det går bra, man kan säga att det är full rulle. Det fortsätter att välla in grejer. Vi har mer än fördubblat vårt utbud”, säger Michael Arnör, vd och medgrundare av Sellpy.

Bolaget gjorde samtidigt en förlust på 10 Mkr 2017, vilket ligger i med året innan. Sellpy har tidigare tagit in cirka 35 Mkr och tar nu in ytterligare 20 miljoner kronor i riskkapital. Den största investeraren är den befintliga ägaren Colab, H&M:s investeringsgren med fokus på startupbolag.

Kapitalet ska främst användas för att förbättra kundupplevelsen.

”Redan i dag erbjuder vi returrätt och snart kommer vi erbjuda hemleverans. Vi vill att man ska ha samma upplevelse oavsett om man handlar på Sellpy eller på sajter med nya kläder som Zalando eller Asos”, säger Michael Arnör.

Läs även: H&M om tech-innehaven: ”Bolagen ska inte integreras hela vägen” 

Sellpy har tidigare fått en del kritik för långa väntetider från tidpunkten kläderna har plockats upp från säljarna till dess att de syns på sajten. En annan del av kritiken kommer ifrån säljare som anser att en för stor andel går till bolaget och till kostnader som marknadsföring av kläderna. 

”Det senaste halvåret har vi jobbat mycket med att förbättra servicegraden med att sätta säljaren i kontroll över processen. De kan nu sätta egna priser, moderera annonserna och få tillbaka plagg som inte säljs”, säger Michael Arnör och fortsätter: 

”Allt kan alltid bli bättre, men säljkunderna har aldrig varit så nöjda som de är nu. Mycket handlar om att sätta rätt förväntningar och leverera på dem. Nu tycker jag att vi har hittat en bra balans.”

Sellpy har i dag över 200 anställda och kommer nu att anställa ännu fler för att göra sajten mer kundvänlig.

”Det är en personalintensiv verksamhet men det är också det som är absolut det roligaste med att driva Sellpy. Vi jobbar mycket med att effektivisera så nu använder vi både maskininlärning och fotorobotar för att optimera processerna”, säger Michael Arnör.


Innehåll från MicrosoftAnnons

Därför är AI och molntjänster nästa steg för finansvärlden

Medan AI överlag anses vara framtiden är det fortfarande förhållandevis få företag som nyttjar AI till fullo i praktiken. Finansbranschen i synnerhet är i behov av applicerade AI-lösningar, inte minst för att driva den gröna utvecklingen, bygga digitala tjänster, göra riskanalyser och motverka bedrägerier. Så vad står i vägen? För att svara på den och andra aktuella frågor arrangerar Microsoft och DI ett webbinarium om den digitala utvecklingen för finansiella tjänster, såväl som finansbranschens framtidsutsikter och möjligheter.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium 

Medan de unga fintechbolagen rusar framåt inom digitaliseringen kämpar många traditionella aktörer med att hänga med i nya lösningar och tekniker. Regulatoriska villkor blir allt mer komplexa, samtidigt som konsumenternas krav och förväntningar förändras. Sammantaget ställer detta mycket höga krav på flexibilitet, en ordentlig utmaning inte minst då många finansiella aktörer sitter på trögrörliga och utdaterade legacysystem och en gigantisk infrastruktur. 

– Därtill kommer ständigt nya affärsmodeller och pandemin sätter tryck på att bankerna blir mer digitala i relationen med kunderna, samtidigt som antalet bedrägerier ökar lavinartat. Kombinerat innebär detta en komplex lägesbild som förutsätter snabbrörlighet och prediktivt arbete. För att möjliggöra detta och bibehålla sin konkurrenskraft behöver finansvärlden våga ta sig till nästa nivå, en utveckling som kommer att vara i fokus under webbinariet, säger Annica Wallenbro Stojcevski, affärsområdeschef inom Cloud & AI hos Microsoft, som också ansvarar för bolagets molnplattform.

Läs mer om Financial Services Sweden 

Ett första – avgörande – steg i detta arbete menar Annica är att i större utsträckning använda sig av molnet. Många ser emellertid fortfarande molntjänster som en risk snarare än en möjlighet – ett centralt exempel är säkerheten, som ofta felaktigt uppfattas som bristande.

– Därför bygger vi in säkerhet som en absolut grundbult i allt vi utvecklar. Microsoft är ett av de bolag, oavsett bransch, som satsar mest på säkerhet i hela världen; det inkluderar både fysisk säkerhet kring våra datacenter och avancerad cybersecurity som i realtid detekterar anomalier och brister.

Dessa brister kan sedan blixtsnabbt åtgärdas genom globala uppdateringar direkt i Microsofts molnplattform. Som om detta inte vore nog erbjuder plattformen också verktyg och stöd för full regelefterlevnad, oavsett vilka länder eller vilken bransch man är verksam i. Plattformen har dessutom överlägset flest ISO-certifieringar inom branschen, vilket innebär att företag kan känna sig helt trygga i att göra övergången till molnet. Denna aspekt är avgörande för den hårt reglerade finansbranschen. 

– Vårt moln är dessutom specifikt anpassat för finanssektorns specifika krav; den samlar alla tjänster från våra portföljer såväl som branschspecifika lösningar just för den finansiella sektorn. Det fungerar lite som ett startpaket i molnet för aktörer inom området, betonar Annica.

Här kan du läsa mer om Microsoft Cloud for Financial Services 

En av de största vinsterna med övergången till molnet, är de synergieffekter som erbjuds av AI och avancerad dataanalys. Möjligheten att automatisera allt från kundtjänst till rådgivning och andra interna operationella processer blir en enorm konkurrensfördel för finansvärlden, som dagligen hanterar otroligt mycket data. Detta aktualiseras i synnerhet när det handlar om riskbedömning och bedrägerisituationer; med AI och maskininlärning detekteras snabbt alla anomalier i säkerhetsflödet, vilket möjliggör avancerad analys och prediktion. 

– Som vi kommer att återknyta till under webbinariet lägger AI grunden för att på ett bättre sätt kunna kombinera digitala tjänster med personligt tilltal och bemötande av kundens behov, för en säkrare och bättre service och rådgivning. I förlängningen handlar det om att knyta samman hela kundresan inom den finansiella världen och därmed få insikt i hur kunderna beter sig genom hela flödet. Först då kan man erbjuda de personifierade tjänster och den kundnärhet som kunderna förväntar sig idag, avslutar Annica.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium här 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?