1515

H&M-backad fond ska hitta startup-succéer bortom Stureplan

Med över 100 miljoner kronor från bland andra H&M-familjen Persson ska de hitta startup-investeringarna som andra missar. Nu berättar e-handelsprofilerna Sara Wimmercranz och Susanne Najafi om sin nya riskkapitalfond.

Susanne Najafi (till vänster) och Sara Wimmercranz är partners på Backing Minds.
Susanne Najafi (till vänster) och Sara Wimmercranz är partners på Backing Minds.Foto:Patrik Olsson

För en bransch besatt av nya idéer och innovation är riskkapitalsektorn förvånansvärt konservativ i sina investeringsbeslut. 

Di Digital kunde i fjol visa att nio av tio riskkapitalinvesteringar i den svenska techsektorn görs i företag grundade av män. De stora, svenska riskkapitalfonderna gör dessutom en övervägande majoritet av sina investeringar i bolag med bas i Stockholm.

I den diskrepansen tycker sig e-handelsveteranerna Sara Wimmercranz och Susanne Najafi ha hittat en affärsidé.

Nästan allt kapital går till tighta, homogena nätverk med bas i Stockholm.

Tillsammans har de dragit igång den nya riskkapitalfonden Backing Minds (NTL), som förvaltar ett “tresiffrigt miljonbelopp” från finansiärer som H&M:s vd Karl-Johan Persson, syskonparet William och Selma Olsson, som är arvtagare till Stena Line-imperiet, Oriflame-familjen Af Jochnick samt Collector Bank-grundaren Lena Apler.

”Susanne och Sara är otroligt drivna och jag tror starkt på deras vision med Backing Minds”, säger Karl-Johan Persson om fonden.

Fonden ska göra investeringar i entreprenörer som “det traditionella riskkapitalet missar”. 

“Nästan allt kapital går i dag till tighta, homogena nätverk med bas i Stockholms innerstad. Då skapas det bubblor och bolagen blir övervärderade. Vi försöker titta förbi de bubblorna, för det är där de riktigt bra affärerna finns”, säger Susanne Najafi.

Det senaste året har grundarna träffat över 250 bolag från 44 kommuner runt om i Sverige. Det har hittills lett till två genomförda investeringar: Den ena i e-handlaren Horse Me Up (NTL) i Västra Frölunda utanför Göteborg, med 50-åriga Monica Sjösvärd som vd och grundare.

“Ridsport är Sveriges näst största sport. Det finns en halv miljon ryttare i Sverige som är helt besatta av det. Det är en underutvecklad och underinvesterad marknad”, säger Susanne Najafi.

Den andra investeringen är i betaltjänsten Transfer Galaxy (NTL), ett “Swish för utlandsbetalningar” med bas i Vivalla utanför Örebro, grundad av Yosef Abdirahman Mohamed, Khalid Ahmed Qassim och Ali Abdiqani Mohamed.

“Att skicka pengar hem till nära och kära är dyrt och krångligt. Det är ett vanligt problem för stora grupper av människor. Det är en stor marknad som nästan helt har förbisetts av riskkapitalet”, säger Sara Wimmecranz.

Båda bolagen är exempel på missade möjligheter, säger Susanne Najafi. Det ena vänder sig till hästintresserade och drivs av en 50-årig kvinna. Det andra är grundat av tre män med somaliskt ursprung, med första- och andra generationens invandrare som främsta målgrupp.

“Det handlar dels om entreprenörer som kanske inte vet eller känner sig bekväma med de sammanhang där man reser kapital, dels om grundare och företag som inte stämmer med riskkapitalisternas bild av hur det ska vara”, säger Sara Wimmercranz.

De båda grundarna är samtidigt noga med att betona att de inte sysslar med välgörenhet. Backing Minds investerar typiskt sett ett par miljoner kronor i utbyte mot mellan 15 och 30 procent av ett bolag.

“Vi gör det här för att vi tror det kommer generera bäst avkastning. Det här är undervärderade bolag med sjukt stor potential. Andras fördomar och felaktiga bedömningar är det som skapar våra möjligheter”, säger Sara Wimmercranz. 

Andras fördomar och felaktiga bedömningar skapar våra möjligheter.

Backing Minds har en investeringshorisont på fem års tid. Fondens livslängd är tio år. Sara Wimmercranz och Susanne Najafi siktar på att ha tio till femton bolag i portföljen.

“Vi är långsiktiga i bolagen. Förutom kapitalet bidrar vi självklart med nätverk och erfarenhet. Vi har en bakgrund som entreprenörer, så vi vet vilka arbetssätt och annat som fungerar”, säger Susanne Najafi.

På lång sikt hoppas de båda att arbetet med Backing Minds även ska generera en ny generation entreprenörsförebilder, som kan inspirera andra utanför riskkapitalets vanliga jaktmarker kring Stureplan i Stockholm.

“Självklart vill vi att det blir ringar på vattnet. Vi hoppas att de här entreprenörerna kommer att växa, bli förebilder och inspirera andra”, säger Susanne Najafi.

Sara Wimmercranz har en bakgrund som medgrundare av e-handlaren Footway och sitter i styrelsen för bland annat RnB och Hemtex. Susanne Najafi var tidigare vd på e-handlaren Eleven.se och styrelseledamot i Lindex och Stockmann.

Båda har tidigare varit involverade i acceleratorn och riskkapitalbolaget The Springfield Project.

Läs även: Di Digital granskar: Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till en man


Transfer Galaxy

  • Svenskgrundade Transfer Galaxy är en tjänst för pengaöverföring, riktad främst mot invandrare i Sverige som vill skicka pengar hem till “nära och kära” via mobilen eller datorn. 
  • Affärsmodellen bygger på att Transfer Galaxy tar en liten avgift för varje genomförd transaktion. I juli i år skickades över 1,6 Mkr via tjänsten. 
  • Transfer Galaxy grundades i juli 2014 av Yosef Abdirahman Mohamed, Khalid Ahmed Qassim och Ali Abdiqani Mohamed med bas i Vivalla utanför Örebro. 
  • Bolaget omsatte drygt 280 000 kr under sitt första verksamhetsår. I år har transaktionsvolymen mer än tredubblas, enligt Susanne Najafi. 

Horse Me Up

  • E-handlaren Horse Me Up är enligt egen utsago Sveriges största ridsportsbutik på nätet. Bolagets vd och grundare är Monica Sjösvärd, med bas i Västra Frölunda utanför Göteborg. Horse Me Up omsatte 7,2 Mkr år 2015 med en förlust på 448 000 kr. 
  • I somras investerade Backing Minds 1,6 Mkr i företaget, enligt dokument från Bolagsverket. Investeringen är främst tänkt att bekosta utvecklingen av bolagets tekniska plattform, som hjälper e-handlare att minska lagerrisken. 
  • “Man har hittat ett sätt att tillhandahålla ett väldigt brett sortiment till en lägre risk än vad som är vanligt i branschen”, säger Sara Wimmercranz. 


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?