1515

H&M-arvinge investerar i deras VR-bolag

H&M-arvingen Tom Persson går i storebrodern Karl-Johans fotspår och blir techinvesterare genom att satsa på nystartade VR-bolaget Warpin.

Warpins grundare Caroline Roth, Patrik Buckau och Emma af Robson. Foto: Warpin
Warpins grundare Caroline Roth, Patrik Buckau och Emma af Robson. Foto: Warpin

H&M-familjens band till den svenska techsektorn blir allt starkare. Di Digital har tidigare rapporterat om DIG Investment som enligt flera källor placerar delar av familjens förmögenhet i teknikbolag. H&M:s vd Karl-Johan Persson (NTL) har dessutom ett omfattande privat innehav i bolag som Mathem (NTL), Fyndiq (NTL) och den digitala brevlådan Kivra (NTL).

Nu tar Tom Persson, 31, rygg på storebrodern. Genom bolaget Comade Sthlm, som enligt årsredovisningen för 2015 helägs av H&M-arvingen, investerar han i det svenska VR-bolaget Warpin (NTL).

Även DIG Investment, som enligt flera av Di Digitals källor finansieras av H&M-familjen, är delägare i Warpin, enligt handlingar från Bolagsverket.

Läs mer: Här är H&M-familjens hemliga techinnehav

Warpin grundades förra året av Emma af Robson, tidigare vd för det Stampen-ägda bolaget Modern Women Media, tillsammans med Gants tidigare marknadschef Caroline Roth. Warpin sysslar med reklam och marknadsföring i VR-miljö och har sedan starten haft kunder som Hunkydory, Trygga Barnen och H&M.

Förutom att ha H&M som kund har alltså Warpin även H&M-familjen som investerare.

Enligt bolagets vd Caroline Roth har man tagit in pengar för att växla upp verksamheten. Men vilka investerarna är bakom kapitalinjektionen är hon dock förtegen om.

”Vi har tagit in kapital. Det jag kan säga är att det är mellan 10 och 15 miljoner kronor", säger hon till Di Digital.

Enligt henne ska bolagets fokus framöver ligga på produktutveckling.

”Investeringen ska ligga till grund för vår aggressiva expansionsplan för att sätta oss på kartan som en global aktör för VR och AR", säger Caroline Roth.

Läs även: AR har gått från dröm till hajp – här är de svenska bolagen

Caroline Roth ser VR och AR, så kallad augmented reality eller förstärkt verklighet, som två tekniker som kompletterar varandra väl.

"Med VR finns möjligheten att ligga på räckviddsplattformar som Youtube eller Facebook. AR tycker vi fungerar väldigt bra när man ska beskriva något som upplevs som komplicerat. Där kommer de grafiska elementen till nytta.”

Hon beskriver att Warpin tittar på en lösning för hur AR framöver skulle kunna användas, istället för det traditionella pressmeddelandet i text, för att bearbeta presskontakter.

Läs även: Därför väljer Tim Cook AR framför VR

"Hypotetiskt så kan man tänka sig att man lägger en AR-markör i pressmeddelandet, som kan se ut som företagets logga. När man för kameran över AR-markören så kan till exempel ett hologram dyka upp där vd:n berättar om produkten istället för att man får informationen i text."

I mars kom Patrik Buckau, som har en bakgrund som chef på musiktjänsten Spotify, in som ny teknikchef för Warpin.

Läs mer: VR-bolaget Warpin förstärker med Spotify-veteran

Därefter har VR-bolaget anställt ytterligare två personer. Just nu lägger bolaget mycket krut på rekrytering.

”Vi är fem personer och för att skala upp vår affär måste vi vara fler.”

H&M-familjen är inte de enda namnkunniga personerna i kretsen kring Warpin. I bolagets rådgivande styrelse sitter Aviciis före detta manager Ash Pournouri, Andreas Thorstensson som är partner på EQT Ventures och musikproducenten Andreas Carlsson.

Läs även: Mats Qviberg blir delägare i "Ashs" digitala talangjakt

I Warpins styrelse är Comade Sthlm representerat av Edward Lindqvist som dessutom är investeringsansvarig på DIG Investment.

Om du vill vara först med nyheterna:
Foto:


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?