1515
Annons

Hjälper Na-kd och Daniel Wellington – tar in 85 miljoner till USA-expansion

Det svenska ad-techbolaget Funnel hjälper e-handlare som Daniel Wellington, Footway och Na-kd nå fler avslut. Nu tar man in 85 miljoner kronor för att påskynda den internationella expansionen.

Funnels anställda på huvudkontoret i Stockholm med vd Fredrik Skantze i spetsen. Foto: Press
Funnels anställda på huvudkontoret i Stockholm med vd Fredrik Skantze i spetsen. Foto: Press

Svenska Funnel (NTL) erbjuder en slags realtidsvy för e-handlare som vill utvärdera och förbättra effekten av sin marknadsföring på nätet. Nu tar man in 85 miljoner kronor i en investeringsrunda ledd av brittiska Balderton Capital (NTL). Även de befintliga ägarna Industrifonden (NTL) och Zobito (NTL) deltar i rundan.

Pengarna, som värderar Funnel till drygt 200 Mkr, ska användas till den pågående USA-satsningen, samt till att utveckla bolags prenumerationsbaserade mjukvarutjänst. 

”Insikten när vi startade Funnel var att många e-handlare hade svårt att utvärdera sina annonskampanjer. Det fans bolag som hjälpte till med att köpa annonsutrymme, samt med att skapa och utvärdera annonser. Men när man skulle utvärdera effekten så använde man spreadsheets. Det är fortfarande så i många fall”, förklarar vd Fredrik Skantze.

Man kan se effekten av sin annonsering inom en halvtimme.

Han grundade bolaget i Stockholm 2012 ihop med sin kompanjon Per Made, som i dag är bolagets kommersiella chef. Sedan dess har man lockat några av Europas snabbast växande e-handelsföretag som Farfetch, Made.com, Daniel Wellington, Na-kd och Footway.

Även fintech-företag som Izettle liksom ett stort antal mediabyråer använder systemet.

Fredrik Skantze uppskattar att Funnel omsätter cirka 20 miljoner kronor i år, vilket är drygt 80 procent högre än under 2016, då omsättningen blev cirka 11 Mkr.

”Vi räknar med att gå med förlust i flera år. Det är därför vi tar in riskkapital”, säger Fredrik Skantze.

I slutet på 2016 flyttade medgrundaren Per Made till Boston med sin familj för att öppna ett kontor där för den amerikanska marknaden. Där harman redan lockat e-handelsföretag som Article och Northern Brewer.

Enligt Funnel hanterar kunderna redan årliga annonseringsbudgetar på över åtta miljarder kronor genom plattformen. USA står redan för 25 procent av Funnels omsättning. Den andelen väntas öka till 40 procent i slutet av 2018.

”Vårt löfte är att all annonsdata sammanställs automatiskt i realtid. Det gör att man kan se effekten av sin annonsering inom en halvtimme. Det handlar om riktiga avslut, som antal medlemmar eller sålda enheter. Vi stödjer 250 kanaler, som Facebook, Google, Twitter, Pinterest, olika annonsnätverk och prisjämförelsesajter”, säger Fredrik Skantze.

 

I samband med investeringen kliver Suranga Chandratillake, general partner på Balderton Capital, in i Funnels styrelse.

“Vi upptäckte Funnel i och med att ett antal av våra portföljföretag använde tjänsten och alla vi pratade med gav plattformen fantastiska omdömen. När vi började titta närmare på detta så blev vi förvånade över att det fanns så få alternativ för marknadsförare”, säger han.

Enligt Fredrik Skantze ska bolaget nu investera i att vidareutveckla plattformen till att även automatisera all tänkbar marknadsföringsdata. Man ska även biffa upp Bostonkontoret och lägga in en ny växel i Nordamerika och i viss utsträckning även Sydamerika. 

Funnel har i dagsläget 32 anställda och huvudkontor i Stockholm.


Innehåll från PaypalAnnons

PayPal fortsätter satsa på Sverige efter Zettleköpet – Därför ska du jobba här

Det finns många anledningar till att PayPal investerar i Sverige och ännu fler anledningar att ansluta sig till Stockholmskontoret för att arbeta med framtidens teknologi, enligt Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.

Fyra år efter köpet av Zettle fortsätter PayPal att satsa på Stockholm för att utveckla sömlösa betallösningar som används av allt fler bolag och kunder världen runt.

Varför satsar PayPal på Sverige?

–  Zettle hade inte kunnat skapas på någon annan plats. Vi hade följt dem i flera år innan uppköpet och visste hur mycket talang som fanns i bolaget. Visst var vi ute efter Zettles briljanta tekniska lösningar, men också efter den kultur som låg bakom. Det gör det helt naturligt att fortsätta satsa här i Stockholm, säger Jonas.

PayPal finns i 200 länder med 429 miljoner användarkonton och har över 30 000 anställda på fler än 50 kontor i fler än 30 länder. 

Vad är det som utmärker Sverige som teknikland?

– Det finns duktiga utvecklare över hela världen, men i Sverige finns det kunskap som är kopplad till mer än kod. Här finns en bredare förståelse för utveckling där design, användarvänlighet och andra kompetenser spelar stor roll. Man förstår helheten i det problem som ska lösas, hur kundupplevelsen blir så bra som möjligt, vilket Zettle har varit ett klockrent exempel på ända sedan starten.

Det pågår en konstant rekrytering i Sverige från PayPals sida och bolaget har nyligen börjat välkomna medarbetarna till det nya kontoret på Regeringsgatan mitt i centrala Stockholm för att arbeta enligt en hybridmodell där de jobbar både på kontoret och distans.

Varför ska man söka sig till PayPal i Sverige?

– Här får du den perfekta kombinationen av en svensk, öppen arbetskultur där man uppmuntras att ta egna initiativ och en internationell, kulturell mångfald som de flesta bolag bara kan drömma om - vi har nog ett hundratal nationaliteter representerade. Tillsammans med de otroliga förmåner du får ta del av redan som nyanställd blir det en fantastisk arbetsplats.

PayPal arbetar med en rad olika förmåner för sina medarbetare, dels för att säkra deras ekonomiska trygghet men även för det fysiska och psykiska välmåendet. Anställda erbjuds bland annat en månads extra betald ledighet vart femte år för att helt logga ut från den digitala världen och reflektera över sina karriärsambitioner. Jonas har själv precis kommit hem från fyra veckors bergsklättring i Nepal men det är inte förmånerna utan framför allt att få jobba med den absolut senaste teknologin och framtiden som han lockas av.  

– Oavsett vilken funktion du har så arbetar du i vissa delar med forskning och att tänka långsiktigt. På ett lönsamt bolag av den här storleken, som fokuserar på avancerad teknologi, arbetar du med det nyupptäckta - det handlar hela tiden om trender och framtida trender. Våra hack weeks är ett bra exempel. Utvecklarveckor som hålls flera gånger om året där alla bolagets funktioner ingår i olika team. Vi använder den senaste teknologin för att på sju dagar utveckla innovationer så långt att de, i vissa fall, kan tas direkt till marknaden. 

Läs mer här 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?