1515
Annons

Hjälper Na-kd och Daniel Wellington – tar in 85 miljoner till USA-expansion

Det svenska ad-techbolaget Funnel hjälper e-handlare som Daniel Wellington, Footway och Na-kd nå fler avslut. Nu tar man in 85 miljoner kronor för att påskynda den internationella expansionen.

Funnels anställda på huvudkontoret i Stockholm med vd Fredrik Skantze i spetsen. Foto: Press
Funnels anställda på huvudkontoret i Stockholm med vd Fredrik Skantze i spetsen. Foto: Press

Svenska Funnel (NTL) erbjuder en slags realtidsvy för e-handlare som vill utvärdera och förbättra effekten av sin marknadsföring på nätet. Nu tar man in 85 miljoner kronor i en investeringsrunda ledd av brittiska Balderton Capital (NTL). Även de befintliga ägarna Industrifonden (NTL) och Zobito (NTL) deltar i rundan.

Pengarna, som värderar Funnel till drygt 200 Mkr, ska användas till den pågående USA-satsningen, samt till att utveckla bolags prenumerationsbaserade mjukvarutjänst. 

”Insikten när vi startade Funnel var att många e-handlare hade svårt att utvärdera sina annonskampanjer. Det fans bolag som hjälpte till med att köpa annonsutrymme, samt med att skapa och utvärdera annonser. Men när man skulle utvärdera effekten så använde man spreadsheets. Det är fortfarande så i många fall”, förklarar vd Fredrik Skantze.

Man kan se effekten av sin annonsering inom en halvtimme.

Han grundade bolaget i Stockholm 2012 ihop med sin kompanjon Per Made, som i dag är bolagets kommersiella chef. Sedan dess har man lockat några av Europas snabbast växande e-handelsföretag som Farfetch, Made.com, Daniel Wellington, Na-kd och Footway.

Även fintech-företag som Izettle liksom ett stort antal mediabyråer använder systemet.

Fredrik Skantze uppskattar att Funnel omsätter cirka 20 miljoner kronor i år, vilket är drygt 80 procent högre än under 2016, då omsättningen blev cirka 11 Mkr.

”Vi räknar med att gå med förlust i flera år. Det är därför vi tar in riskkapital”, säger Fredrik Skantze.

I slutet på 2016 flyttade medgrundaren Per Made till Boston med sin familj för att öppna ett kontor där för den amerikanska marknaden. Där harman redan lockat e-handelsföretag som Article och Northern Brewer.

Enligt Funnel hanterar kunderna redan årliga annonseringsbudgetar på över åtta miljarder kronor genom plattformen. USA står redan för 25 procent av Funnels omsättning. Den andelen väntas öka till 40 procent i slutet av 2018.

”Vårt löfte är att all annonsdata sammanställs automatiskt i realtid. Det gör att man kan se effekten av sin annonsering inom en halvtimme. Det handlar om riktiga avslut, som antal medlemmar eller sålda enheter. Vi stödjer 250 kanaler, som Facebook, Google, Twitter, Pinterest, olika annonsnätverk och prisjämförelsesajter”, säger Fredrik Skantze.

 

I samband med investeringen kliver Suranga Chandratillake, general partner på Balderton Capital, in i Funnels styrelse.

“Vi upptäckte Funnel i och med att ett antal av våra portföljföretag använde tjänsten och alla vi pratade med gav plattformen fantastiska omdömen. När vi började titta närmare på detta så blev vi förvånade över att det fanns så få alternativ för marknadsförare”, säger han.

Enligt Fredrik Skantze ska bolaget nu investera i att vidareutveckla plattformen till att även automatisera all tänkbar marknadsföringsdata. Man ska även biffa upp Bostonkontoret och lägga in en ny växel i Nordamerika och i viss utsträckning även Sydamerika. 

Funnel har i dagsläget 32 anställda och huvudkontor i Stockholm.


Innehåll från CitrixAnnons

Snabb inloggning löser en av sjukvårdens största utmaningar

Svensk sjukvård står inför flera stora utmaningar. Ett av de större problemen är att sjukvårdspersonal tvingas lägga tid på att logga in och ut ur olika system – något som stjäl tid från den faktiska vården av patienter. Med en ny blixtsnabb inloggningslösning kan vården nu spara in tid som motsvarar flera heltidstjänster så att personalen istället kan ägna sig åt det som är allra viktigast.

Att sjukvårdspersonal arbetar under mycket stress och press är allmänt vedertaget. För de som arbetar inom sjukvården är det heller ingen nyhet att enorma mängder tid under en arbetsdag läggs på att logga in och ut ur olika system när man rör sig mellan olika platser på sjukhuset. 

Det som skiljer vårdarbetsplatser från andra är att man har en så kallad delad arbetsplats där man frekvent gör kortare aktiviteter i journalsystemet som att registrera medicin eller patientinformation. På grund av lagkravet på spårbarhet i systemen infördes krav på individuella inloggningar där ett smart kort användes för både inlogg och digitala underskrifter. Något som visade sig bli en rejäl tidstjuv. 

– Varje gång man loggade in med kortet tog i snitt två minuter. Med 25 till 30 inloggningar per dag blev den tiden sammantaget något som motsvarar flera heltidstjänster per vecka för ett sjukhus. Vårdpersonal har uttryckt en enorm frustration över detta, förklarar Peter Söderholm, CTO på Citrix. 

Läs om en läkares frustration här 

Inloggning på under sex sekunder

För att kunna frigöra tid för personalen att lägga på faktisk vård togs en ny lösning fram av Citrix i samarbete med flera andra aktörer. Det smarta kortet används fortfarande men istället för en inloggning varje gång så har man möjlighet att återansluta till sin befintliga inloggning på under tio sekunder. 

– Det har aldrig funnits fler applikationer än i dag och kraven från verksamheterna är att man ska kunna vara mobil och flexibel – något som inom sjukvården innebär att man själv rör sig runt på sjukhuset medan enheterna finns kvar på samma plats. Med lösningen kan du återuppta din session där du lämnade senast på en annan fysisk plats och du slipper sitta och vänta på inloggningen. Precis som när man fortsätter att titta på en film på Netflix. 

”Gett stora tidsvinster”

Efter att lösningen infördes på sjukhuset Capio S:t Göran i Stockholm har chefer och personal märkt av enorma besparingar i tid som de nu kan lägga på patienterna. 

– På en akutmottagning är varje sekund dyrbar. Personalen tar hand om stora patientflöden och är väldigt beroende av att vara mobila och samtidigt komma åt sina digitala system. När vi byggde en ny akutmottagning så passade vi även på att införa helt nya IT-arbetssätt med hjälp av ny teknik från bland annat Citrix, säger Rene Lambin, Enhetschef på Capio S:t Göran. 

– Numera kan personalen snabbt och säkert byta arbetsplats och samtidigt ta med sig sin inloggade session i journal- och röntgensystem. Vi minskade tiden för in- och utloggning från tidigare två minuter till under sju sekunder. Över tid har detta gett stora tidsvinster tillbaka till verksamheten, avslutar Rene. 

17-19 maj finns Citrix på plats på Vitalis, Skandinaviens ledande eHälsomöte. Där visar de denna lösning. Besök gärna Citrix på plats i monter B09:11. Anmäl dig via denna länk, och delta utan kostnad (värde 495kr) 

Vill du redan nu boka en demo under Vitalis, kontakta malou.ekblom@citrix.com.

Mer från Citrix

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Citrix och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?