1515

Historiskt tapp för Apple

För första gången på 13 år tappar Apple i omsättning under ett kvartal. Iphone-försäljningen gick ner, men var något starkare än vad marknaden förväntade sig.

Foto:TT/Marcio Jose Sanchez

Apple gillar att använda ordet rekord när det gäller bolagets kvartalsrapporter. Men för första gången sedan Iphone lanserades 2007 gick försäljningen ner under det senaste kvartalet.

Apples vd Tim Cook flaggade för tappet redan efter förra kvartalet, en prognos som nu visade sig bli verklighet. Totalt såldes 51,2 miljoner Iphones under det första kvartalet i år, jämfört med 61,2 miljoner under samma kvartal i fjol. Det innebär en nedgång på hela 16 procent. Försäljningssiffran var dock något högre än marknadens förväntningar på 50,7 miljoner telefoner.

Även Apples siffror för förra kvartalet var svagare och frågan är om det är en ny trend vi ser, eller bara ett tillfälligt trendbrott. Flera analytiker tror att försäljningen kommer gå upp igen när Apple släpper förväntade Iphone 7 i september i år.

Läs också: Trendbrott: Apples Iphone-försäljning saktar in

Enligt en rapport från marknadsanalysföretaget Trendforce tappade Apple rejält med marknadsandelar mellan det fjärde kvartalet i fjol och första kvartalet i år. Från 20,9 procent av den totala mobilmarknaden, till 14,4 procent. Under samma period ökade Samsung sin andel med 5,7 procent till 27,8 procent.

Apple tappade också i omsättning under kvartalet, från 58 miljarder i fjol till 50,6 miljarder dollar under första kvartalet i år. En nedgång på 13 procent. Det är första gången sedan 2003 som Apples intäkter går ner under ett kvartal.

Utsikterna för pågående kvartal ser inte heller bra ut, med en prognos på runt 15 procent lägre i försäljningsintäkter.

Samtidigt ökar Apple sitt utdelningsprogram till aktieägare med 50 miljarder dollar, från 200 till 250 miljarder dollar.

Tim Cook skyllde delvis nedgången på en "stark makroekonomisk motvind" och stora valutförändringar. Under tisdagskvällens samtal om kvartalsrapporten med analytiker kommenterade han också frågan om mobilmarknaden har mognat:

"Marknaden växer inte för tillfället, men vi är optimistiska till att det kommer passera och vi tittar främst på tre saker som bidrar till Iphone-försäljningen", sa Tim Cook.

Han refererade till att Apple ser en ökning av hur många som byter från andra mobiler till Iphone, till möjligheterna på tillväxtmarknader som Indien och förhoppningen om att nya Iphone SE ska locka till köp.

Läs också: Här är Apples nya, lilla Iphone

Bolagets försäljning i Kina gick ner med 26 procent under kvartalet, medan den gick upp med 56 procent i Indien.

Oron för Apples kassako Iphone fick börsen att tappa andan och aktiekursen gick ner med nära 8 procent på eftermarknaden. Totalt har Apple tappat 20 procent i aktievärde det senaste året.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?