1515
Annons

Hippa glasögonbolaget siktar mot miljarden

Glasögonbolaget Chimi Eyewear nådde omsättningsmålet på 100 miljoner kronor 2021. Nu siktar bolaget på att nå miljarden inom fem år.

Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström.
Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström.Foto:Amanda Lindgren

Chimi Eyewear grundades 2016 av barndomsvännerna Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström. 

”Vi tyckte att det saknades ett alternativ som erbjöd trendiga och högkvalitativa produkter utan att det för den sakens skull skulle kosta en massa pengar”, har Chimis vd Daniel Djurdjevic  berättat i en tidigare intervju med Di Digital.

De färgglada solglasögonen fick snabb spridning och har cirkulerat flitigt i media. Bland ambassadörerna finns bland andra supermodellen Elsa Hosk och astronauten Christer Fuglesang, och bolaget har även gjort en kollektion för H&M. 

2019 låg omsättningen på 44 miljoner kronor, 2020 ökade den till 65 miljoner kronor, och i fjol nådde bolaget det tidigare uppsatta målet med närmare 100 miljoner kronor. 

50 procent av försäljningen kom från marknader utanför Sverige, mycket tack vare e-handeln som i dag står för hälften av bolagets totala omsättning. 

Chimi var innan pandemin beroende av kundernas resvanor, och hade kort men skakig period när när semestrar blev inställda till följd av pandemin.

”Men med facit i hand var det en 'blessing in disguise'. Det tvingade oss till att tänka om och verkligen bli experter på att driva försäljning via vår egen e-handel – som idag är vår absolut största tillväxtkanal”, kommenterar bolagets vd Daniel Djurdjevic.

Nu lägger bolaget ännu mer krut på e-handeln, med speciellt fokus på USA. Strategin är 60 procent e-handel, 30 procent återförsäljning och 10 procent i flaggskeppsbutikerna. 

”Utanför Sverige växer vi snabbast i USA, där vi ser potentialen att tiodubbla omsättningen redan i år. Vår ambition har alltid varit att bygga ett globalt varumärke – och i år är året vi börjar satsa rejält på att skapa de förutsättningarna som krävs för att lyckas med det. Vi ska nå en miljard kronor i omsättning inom fem år”, fortsätter Daniel Djurdjevic.

I september i fjol fick Chimi en ny partner i riskkapitalbolaget Eequity som gick in med 80 miljoner kronor. Affären värderade bolaget till över 380 miljoner kronor.

 

Läs mer: Tungviktare in i hippa glasögonbolaget Chimi: ”Kommer bli 10 gånger större”

 

 


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?