Chimi Eyewear grundades 2016 av barndomsvännerna Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström.
”Vi tyckte att det saknades ett alternativ som erbjöd trendiga och högkvalitativa produkter utan att det för den sakens skull skulle kosta en massa pengar”, har Chimis vd Daniel Djurdjevic berättat i en tidigare intervju med Di Digital.
De färgglada solglasögonen fick snabb spridning och har cirkulerat flitigt i media. Bland ambassadörerna finns bland andra supermodellen Elsa Hosk och astronauten Christer Fuglesang, och bolaget har även gjort en kollektion för H&M.
2019 låg omsättningen på 44 miljoner kronor, 2020 ökade den till 65 miljoner kronor, och i fjol nådde bolaget det tidigare uppsatta målet med närmare 100 miljoner kronor.
50 procent av försäljningen kom från marknader utanför Sverige, mycket tack vare e-handeln som i dag står för hälften av bolagets totala omsättning.
Chimi var innan pandemin beroende av kundernas resvanor, och hade kort men skakig period när när semestrar blev inställda till följd av pandemin.
”Men med facit i hand var det en 'blessing in disguise'. Det tvingade oss till att tänka om och verkligen bli experter på att driva försäljning via vår egen e-handel – som idag är vår absolut största tillväxtkanal”, kommenterar bolagets vd Daniel Djurdjevic.
Nu lägger bolaget ännu mer krut på e-handeln, med speciellt fokus på USA. Strategin är 60 procent e-handel, 30 procent återförsäljning och 10 procent i flaggskeppsbutikerna.
”Utanför Sverige växer vi snabbast i USA, där vi ser potentialen att tiodubbla omsättningen redan i år. Vår ambition har alltid varit att bygga ett globalt varumärke – och i år är året vi börjar satsa rejält på att skapa de förutsättningarna som krävs för att lyckas med det. Vi ska nå en miljard kronor i omsättning inom fem år”, fortsätter Daniel Djurdjevic.
I september i fjol fick Chimi en ny partner i riskkapitalbolaget Eequity som gick in med 80 miljoner kronor. Affären värderade bolaget till över 380 miljoner kronor.
Läs mer: Tungviktare in i hippa glasögonbolaget Chimi: ”Kommer bli 10 gånger större”