1515

Hett drönarbolag kammade hem pitchseger

Helena Samsioe och hennes drönarbolag Globhe utsågs till segrare i pitchtävlingen under Di Digitals event Female Founders. 

Helena Samsioes är vd och grundare av Globhe.
Helena Samsioes är vd och grundare av Globhe.Foto:Jonas Eng

Medicinska drönare tog hem segern i pitchtävlingen under Di Digitals event Female Founders. 

”Det känns jätteroligt. Det var tre andra fantastiskt duktiga kvinnor jag pitchade mot på scenen så det är roligt att vara den utvalda kandidaten”, säger bolagets grundare Helena Samsioe.

Globhe fungerar i dag som en mellanhand mellan stora organisationer som FN och Röda korset och drönarbolagen. Företaget ser till att rätt drönare och expertis finns på plats för att utföra leveranser av bland annat blod till svårtillgängliga platser i Rwanda. 

Läs mer: Hennes drönarbolag levererar blod i Rwanda 

Drönartjänster är en snabbt växande marknad. Enligt Helena Samsioe beräknas FN köpa upp drönartjänster för 380 miljoner kronor under de kommande tre åren.

"The sky is the limit"

”The sky is the limit”, skämtar hon då juryn ber henne uppskatta marknadspotentialen för bolagets tjänst.

Globhe har kallat sig ett Uber för drönare, men på frågan om bolaget kommer att vilja bredda sig till exempel matleveranser är svaret tydligt. 

”Nej, det kommer vi inte. Vi har fokus på att öka vår omsättning men det är även viktigt för oss att skapa stor social impact”, säger Helena Samsioe.

Totalt pitchade fyra bolag inför den namnkunniga juryn som bestod av Collector-grundaren Lena Apler, EQT Ventures Ashley Lundström, Industrifondens Sara Resvik, Almi Invests Anna Söderholm och Sara Wimmercranz från Backing Minds.

Läs mer: Här är bolagen som pitchar på Female Founders 

Utöver Globhe pitchade den datadrivna skönhetsplattformen Dashl, den automatiserade robotrådgivaren Lysa och Light Flex Technology, som utvecklat en teknik som gör det möjligt att screentrycka ljuskällor på tränings- och arbetskläder.

Läs mer: Lena Apler är årets Female Founder: "Är man säker på sin idé är det bara att ta för sig" 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?