1515

Heta Snowprint Studios öppnar studio i Berlin

Spelutvecklaren Snowprint står bakom en av årets mest efterlängtade spellanseringar. Nu öppnar bolaget ny studio i Berlin och flaggar för nya spelprojekt.

Snowprint Studios, med Alexander Ekvall som vd och medgrundare, öppnar ny studio i Berlin. Foto: Joey Abrait
Snowprint Studios, med Alexander Ekvall som vd och medgrundare, öppnar ny studio i Berlin. Foto: Joey Abrait

Di Digital har tidigare rapporterat om Snowprint Studios, som grundades 2015 av den tidigare King-chefen Alexander Ekvall. Spelstudion har backats av en rad välkända investerare och tog i fjol in 5,7 miljoner dollar, motsvarande runt 50 Mkr, från bland annat King.

Snowprint Studios har även tagit in en första runda pengar från bland andra Jari Ovaskainen. Han är en välkänd profil på den finska startup-scenen och var den första investeraren i spelutvecklaren Supercell, som år 2013 såldes till japanska Softbank för 1,5 miljarder dollar.

Läs mer: Tunga investerare bakom svenska Snowprint Studios

Bolaget arbetar just nu på sitt första spel, ett så kallat midcore-spel fornnordisk miljö utvecklat för mobiltelefoner och anpassat för en bred publik.

Nu öppnar Snowprint Studios även en ny studio i Berlin. Den tyska filialen kommer att ledas av Wilhelm Österberg, som rekryteras från posten som studiochef på det tyska mobilspelsföretaget Wooga, där han bland annat arbetat med deras titel Black Anvil.

”Vi har inte ambitionen att växa snabbt utan för oss handlar allt om att hitta rätt personer. Utgångspunkten har varit att hålla allt under ett tak, men när chansen kom att rekrytera Wilhelm och flera av medlemmarna i hans Berlin-team så tog vi chansen”, säger Alexander Ekvall.

Vi har redan från början haft en multispelstrategi

Läs mer: King gör hemlig storinvestering i svensk spelstartup

Alexander Ekvall själv är en veteran i den unga mobilspelsvärlden: Innan tiden på King var han med och grundade spelstudiorna Fabrication Games och Pixelknights. Det senare bolaget grundade och drev han tillsamman med just Wilhelm Österberg.

Snowprint Studios siktar på att ha runt åtta medarbetare i Berlin, som kompletterar det 16 personer starka Stockholmsteamet. Berlinstudion kommer inte att arbeta med den spellansering som teamet i Stockholm nu förbereder utan starta arbetet med en ny titel. 

”Vi har redan från början haft en multispelstrategi och planen är att det nya teamet ska starta ett helt nytt projekt, som också är inom midcore-segmentet”, säger Alexander Ekvall.

När lanseras det spel ni arbetat med de senaste året?

”Vi har ingen konkret tidpunkt för lanseringen klar, utan ambitionen är att släppa spelet när det är färdigt. Spelet är fullt spelbart och just nu användartestar vi det och arbetar med att ta det till nästa nivå. Det ser väldigt lovande ut”, säger Alexander Ekvall.

Foto: Privat

foto:

Snowprint Studios första spel är ett rollspel i fornnordisk miljö. Foto: Privat


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?