1515

Heta Goodbye Kansas tar in 108 miljoner – öppnar kontor i LA

Goodbye Kansas har många strängar på sin lyra. Allt från att ordna splatterscenerna i zombieserier i Hollywood till att investera i svenska spelutvecklare har gjort att bolaget hittat en egen nisch. Nu tar man in 108 Mkr med siktet inställt på börsen.

En av Goodbye Kansas animationer
En av Goodbye Kansas animationer

VFX- och spelbolaget Goodbye Kansas (NTL) har ångan uppe i färden mot börsen. Som Di Digital tidigare kunnat berätta krattar man för ett intåg på börsen under sista kvartalet 2019. 

Som ett steg i börsriktningen tar bolaget nu in nytt kapital för att kunna expandera och öka på marknader som bolaget täljt guld från under fler år, VFX-animationer, specialeffekter och spelutveckling. 

Bolaget står bland annat bakom flera effekter i tv-serien Fear the walking dead. Dessutom stod man för specialeffekterna i Oscarnominerade Ruben Östlund-filmen The Square.

”Vi måste fortsätta växa och svara upp mot tillväxten och efterfrågan som vi ser på marknaden”, säger medgrundare och vd Peter Levin till Di Digital.

För att kunna göra just det öppnar man nu ett kontor i Los Angeles i USA. Trots att man sedan tidigare etablerat sig i Hollywood är det viktigt att kunna ha personer på plats, menar Peter Levin.

”Vi har en väldigt fin närvaro redan innan vi etablerar oss nu. Det var Walking dead som öppnade alla dörrar för oss och vi har kunnat serva den amerikanska marknaden från håll såhär långt, men att öppna en studio och ha direkt närvaro – det kommer betyda mycket”, säger han.

Genom en riktad emission har man nu tagit in 108 nya miljoner som ska hjälpa till i arbetet med att växa. Förutom kontoret i Los Angeles ska det nya kapitalet användas till att fortsätta bygga på motion capture-studion i Stockholm och finansiera fler investeringar i spelutvecklare genom bolagets investeringsgren Goodbye Kansas Game Invest.

I dag är man 180 anställda och genom att fortsätta satsa förväntar Goodbye Kansas att man ska nå över 200 miljoner kronor i omsättning under det här året. Inte en omöjlighet om man ser till att bolaget omsatte 165 Mkr 2017 och sedan 2015 haft en tillväxttakt på nästan 70 procent årligen.

”Alla prognoser pekar på det. 2017 och 2016 växte vi snabbt, nu tar vi ner takten lite men vi kommer nå över 200 miljoner”, säger Peter Levin.

Målet för investeringsrundan var 100 Mkr, något man alltså toppade med 8 Mkr. Intresset hos investerarna för att gå in i Goodbye Kansas var stort, lite större än företaget väntat sig enligt Peter Levin.

”Det var stort intresse. Att så många människor i investerarcommunityn känner till oss och har följt oss under några år, det är faktiskt lite överväldigande. Men spel-, tv- och filmindustrierna växer rejält och vår kombination av alla delar har gått hem hos de som valt att kliva in”, säger han.

76 nya aktieägare tillkom i emissionen, största investeraren som nu går in i bolaget är Swedbank Robur Microcap som stod för 30 Mkr.

Swedbank Roburs fonder investerar oftast i bolag som planerar att noteras inom 12 till 18 månader.

“Goodbye Kansas har positionerat sig väl för global tillväxt och lönsamhet framöver. Bolaget har goda möjligheter stärka sin position som en global ledare inom sina spjutspetsområden”, säger Erik Sprinchorn och Carl Armfelt, fondförvaltare på Swedbank Robur Microcap i ett pressmeddelande.


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?