1515

Hennes Wheelys lanserar obemannad butik på hjul

Svenskgrundade Wheelys öppnar en obemannad butik på hjul i Shanghai. Tanken är att små entreprenörer ska kunna utmana kedjor som 7-Eleven på egen hand.

Wheelys, med vd Maria De La Croix, öppnar en obemannad butik på hjul i Shanghai, Kina.
Wheelys, med vd Maria De La Croix, öppnar en obemannad butik på hjul i Shanghai, Kina.

Wheelys grundades i USA 2015 av tre svenskar som kvalat in sig i prestigefulla acceleratorprogrammet Y Combinator i Silicon Valley.

Bolagets första produkt var en serie cykelkaféer som såldes på nätet. Som entreprenör kunde man köpa ett eget cykelkafé från Wheelys för några tusen dollar, sälja kaffe och fika lite här och var på sin egen tid enligt Uber-modell, och använda bolagets app för att förenkla försäljningsprocessen. Under åren har appen blivit allt med sofistikerad. I Kina går det exempelvis att ta emot betalningar, lägga beställningar och sköta sin bokföring direkt i mobilen.

Investerarna har gillat inriktningen. Wheelys fick tidigt in drygt 20 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Paul Buchheit, som skapade Gmail, och Justin Waldron, medgrundare till spelbolaget Zynga. Sedan dess har man startat dotterbolag i både Sverige och Kina, där cyklarna tillverkas. Man är nu i färd med att ta in mer pengar i en ännu större kapitalrunda.

Inom tio år kommer de stora megabutikerna att ersättas av personallösa, mobila butiker.

Läs mer: Wheelys tar in 20 Mkr – ska överträffa Starbucks

”Vi har redan sålt 800 cykelkaféer i 75 länder, vilket gör att vi haft bra kassaflöde sedan starten”, säger Tomas Mazetti, medgrundare på Wheelys.

Senaste året har Wheelys höjt blicken bortom cyklar. I december köpte man bolaget bakom Näraffär, med en obemannad butik i det lilla samhället Viken, i Skåne. Och i mars hjälpte Näraffärs grundare Robert Ilijason till med lanseringen av en stationär, obemannad butik man kallar ”Wheelys 247” i Shanghai, i Kina.

Nu kombineras de två idéerna i ”Moby Mart” – något man kallar ”världens första obemannade butik på hjul”. 

Det är väl ett klassiskt 7-Eleven-utbud.

“Inom tio år kommer de stora megabutikerna att försvinna och ersättas av mindre, personallösa, mobila butiker som kombinerar leverans av paket beställda online med närbutikens utbud. Vår vision är att varje liten by i Sverige återigen ska ha en butik, som dessutom kommer att vara öppen dygnet runt”, säger Maria De La Croix, vd och medgrundare av Wheelys. 

Något förenklat ser den mobila butiken ut som en blandning av en närbutik, foodtruck och trailer.
 Foto:
Modell av hur Moby Mart kan se ut med Wheelys logotyp på dörren.

”Det är väl ett klassiskt 7-Eleven-utbud med sallader, kaffe och småsaker. Man ska även kunna beställa saker på nätet och plocka upp dem i butikerna, även apoteksvaror”, förklarar Tomas Mazetti. 

Moby Mart drivs på batterier som laddas av solceller. På lång sikt är ambitionen att Moby ska vara självkörande, och kunna åka fram och tillbaka mellan påfyllningsstationer och bra försäljningslägen på landsorten. 

”Tillsammans med Hefeis tekniska universitet söder om Shanghai utvecklar vi nu ett system för att göra våra Moby självkörande”, säger Maria De La Croix.

Ambitionen är att butikerna ska kunna rullas ut till platser där kundtillströmningen är hög under begränsade tidsperioder, eller där underlaget för bemannade närbutiker annars är låg.

”I Sörfors, utanför Umeå, där jag kommer ifrån, finns inte några butiker kvar. Där skulle byalaget kunna köpa en Moby-butik och driva den själva”, säger Tomas Mazetti.

Han menar att risken för snatteri och vandalisering är relativt låg. 

”Det där visar sig nog. Men vi har väldigt få snatterier i vår obemannade butik. Det beror nog delvis på att man registrerar sig som medlem innan man kan köpa. Det är som Airbnb. Som medlem sköter man sig. Vad gäller vandalisering så kommer ju de flesta av våra Moby-enheter att ägas lokalt, vilket borgar för att de tas om hand av befolkningen på orten”, säger Tomas Mazetti.

Nästa steg blir att börja serieproducera Moby. 

”Har vi underlag för produktion av några hundra enheter kan vi sälja dem för under 450 000 kronor styck. Det är en bråkdel av vad det kostar att bygga en närbutik”, slår Tomas Mazetti fast.


Innehåll från AdmincontrolAnnons

En digitaliserad arbetsplats – med minskad risk för cyberattacker

På senare år har en digitaliserad arbetsplats varit en hög prioritet för många företag. Samtidigt jobbar allt fler hemifrån, vilket ökar behoven av säkra och fullt digitala lösningar – inte minst när mängden cyberattacker blir alltmer förekommande och förödande.

– Genom vår styrelseportal kan dokument delas och signeras digitalt på ett väldigt enkelt och säkert sätt, säger Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige.

Sättet vi lever på har förändrats drastiskt i samband med coronapandemins intåg runt om världen, men kanske allra främst hur och var vi arbetar. Dessförinnan var kontoret allt som oftast en obligatorisk arbetsplats på daglig basis. När hemmakontor blivit allt vanligare har flera svenska bolag under det senaste året vittnat om en markant ökning av cyberattacker, och både SÄPO och Internetstiftelsen har i flera rapporter skrivit om hur attackerna blir fler i pandemins spår. Enligt Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige, kommer därför kompetens inom cybersäkerhet bli av högsta vikt framöver.

Tidigare med hjälp av en kontorsnärvaro kunde viktiga dokument signeras direkt på plats, något som innebar en problematik när företag stängde ner och drev sin verksamhet via distans. Det ställde nya krav på smidiga och säkra digitala lösningar, och Admincontrol blev snabbt ett alternativ som visade sig gynnsamt för den nya tidens behov. 

– Säkerhet är väldigt viktigt för oss. Vi kan se att behovet ökat lavinartat under pandemin; elektronisk signering används mer än någonsin. Vår tjänst möjliggör att alla tryggt kan jobba var som helst utan att behöva infinna sig i styrelserummet så fort något ska signeras, berättar Rebecka Soma.

Säkerheten måste prioriteras

Den snabba omställningen till hemmakontor och virtuella möten gjorde att många bolag förlitade sig på olika digitala tjänster – som inte alltid var helt optimala och tillräckligt säkra för ändamålet. Företagens styrelseledning måste därför förstå området kring cybersäkerhet och hur de kan arbeta för att motverka det, menar hon.

– Alla kommer behöva sträva mot en bra säkerhetskultur inom sina företag. En absolut majoritet av felen som sker på en arbetsplats är ”human errors”, och risken för att göra fel när man inte vistas på kontoret ökar ju också. Därför blir en god säkerhetskultur extremt viktigt.

Enligt statistik från tidigare i år, framtaget av cybersäkerhetsföretaget Cybint är just human errors anledningen till hela 95 procent av alla intrång.

– Har man ett bra säkerhetstänk är man mycket bättre rustad för en eventuellt kommande cyberattack. En bra och enkel åtgärd är att använda tvåfaktorsautentisering, men det till trots är det bara fyra av tio som nyttjar det.

En tjänst för nya tider

Det talas mycket om vad som väntar arbetsvärlden och den nya samtiden när vi återgår till det normala. Många är eniga om att pandemin avsevärt skyndat på digitaliseringen och många av de tjänster och arbetssätt som vi idag tillämpat förväntas stanna kvar även efter pandemin.

En av dessa är just elektronisk signering, och företag som inte rustat upp med tjänster likt dessa förväntas snabbt hamna efter i förhållande till sina konkurrenter. 

– Vinningen är oerhört stor med att kunna signera digitalt. Dels är det mer miljövänligt i och med att det eliminerar stora mängder papper, men det möjliggör också en större frihet för alla inblandade när de inte behöver infinna sig på en specifik plats.

Med Admincontrol samlas allt från digital dokumentstyrning och ett förenklat samarbete för styrelse och ledning på en och samma plats. Dessutom är det Sveriges enda ISO 27001:2013-certifierade styrelseportal och utlovar effektiva och säkra styrelsemöten – på ett användarvänligt vis.

– Med Admincontrol blir det en säkrare hantering när vi inte längre har samma förutsättningar som förr, avslutar Rebecka Soma.

Ladda ner Admincontrols e-bok för att lära dig mer om ”utvärdering av dina investeringar i styrelsens teknologi” här 

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?