1515

Hennes VR-spel blev en succé innan lansering – nu ska hon ta Stardoll till nästa nivå

VR-profilen Jenny Nordenborg är en välkänd person på Sveriges spelscen. Nu rekryteras hon till rollen som studiochef på Stardoll för att göra spelbolaget aktuellt igen. På Di Startup Tour i Linköping berättar hon om sin resa.

Jenny Nordenborg intervjuas på scen på Di Startup Tour.
Jenny Nordenborg intervjuas på scen på Di Startup Tour.Foto:Jack Mikrut

Jenny Nordenborg är grundaren av Stockholmsstudion Neat Corporation som ligger bakom VR-spelet Budget Cuts. Spelet har redan fått mycket uppmärksamhet och prisnomineringar trots att det ännu inte har lanserats. 

Samtidigt som de sista pusselbitarna läggs till VR-spelet har Jenny Nordenborg beslutat att endast arbeta 50 procent på spelstudion. Hon kommer att sitta kvar som vd för VR-bolaget men har nu även blivit erbjuden rollen som studiochef på spelbolaget Stardoll, som numera går under namnet Glorious Group.

”Det är en roll jag inte hade sett mig själv i för ett år sen. Det var VD Thomas Lindgren som hittade mig och visade vad sajten vuxit till. En riktig framgångssaga men också följt av en svår period av nedskärningar”, säger Jenny Nordenborg.

Läs även: Hon är stjärnan bakom Sveriges hemligaste spelsuccé 

Stardoll som blev känt för sina klippdockor på nätet har fått ett rykte om sig att ha varit något av en plantskola för techprofiler. Några av bolagets tidigare anställda är Spotifys Daniel Ek, Lifesums Henrik Torstensson, ledningsproffset och entreprenören Mengmeng Du samt Krys grundare Johannes Schildt.

Men bolaget hängde inte med i utvecklingen av mobilen eller paddor och tappade en stor del av sin användarskara till följd. Under hösten 2015 förlorade investerarna sitt intresse för bolaget vilket ledde till att affärsängeln och grundaren Mattias Miksche köpte ut dem för en okänd summa. 

Läs även: Tilltufsat Stardoll byter vd och lanserar två nya spel 

Sedan dess har bolaget arbetat för att vända skutan. I mars 2016 anställdes spelentreprenören Thomas Lindgren som ny vd och för att visa på en förändring bytte bolaget namn till Glorious Group. Med två nya spel i utveckling och ny vd har bolaget vänt från förlust till vinst och har nu 26 miljoner användare, enligt de senast tillgängliga siffrorna. 

”Stardoll har en väldigt utdaterad hemsida, men användarna hänger enträget kvar och drar in miljontals nya människor utan en krona lagd på marknadsföring. Nu finns världens chans att bygga en studio som engagerar unga tjejer från hela världen. Hela scenariot ligger helt i linje med vad jag brinner för - spel, tjejer och att bygga studio”, säger Jenny Nordenborg.

Jenny Nordenborg var en av gästerna på scen på Di Startup Tour i Linköping den 25 oktober. Se eventet på Di Digital och hämta din biljett för övriga delfinaler på startuptour.di.se.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?