1515

Hennes vän gick bort – då gjorde hon honom till en AI-bot

När Eugenia Kuydas vän dog skapade hon ett digitalt monument av honom i form av en AI-bot. Nu utvecklar hennes bolag AI-tjänsten Replika, som man matar med information om sig själv och som kan bli ens vän.

Eugenia Kuyda var en av talarna på årets upplaga av SXSW i Austin, Texas.
Eugenia Kuyda var en av talarna på årets upplaga av SXSW i Austin, Texas.Foto:Joey Abrait

(Di Digital/San Francisco) Dörren till Lukas kontor är låst. Bara en timme tidigare har den ryska entreprenören Eugenia Kuyda bekräftat vår intervjutid. En kvart efter utsatt tid kommer hon gående på gatan.

Hon låser upp dörren till kontoret som ligger i SoMa, söder om huvudgatan Market Street i centrala San Francisco. Det är ett populärt tillhåll för techstartups. Väl inne sätter vi oss i ett konferensrum och Eugenia Kuydas mobil vibrerar gång på gång under intervjun. Det är en av Lukas 20 anställda som bombarderar henne med sms.

Tillsammans med medgrundaren Philip Dudchuk startade Eugenia Kuyda Luka i Moskva och flyttade till Silicon Valley 2015 för att delta i det prestigefyllda acceleratorprogrammet Y Combinator. De flesta i teamet flyttade med, men några har anställts på plats. 

“Vi var det första ryska bolaget i Y Combinator och vi kände ingen när vi flyttade hit. Jag tror inte att det finns någon bättre plattform att starta ifrån om man är en startup i den fasen vi var”, säger Eugenia Kuyda.

Under ett antal år experimenterade Luka med en AI-bot som hjälper till att hitta matställen, göra sökningar på nätet och spela spel tillsammans med andra. Men det senaste året har man helt fokuserat på Replika, som för tillfället är i stängd beta.

Läs mer: Därför pratar alla plötsligt om botar 

Eugenia Kuyda är överlag fåordig. Hon säger att hon inte är bra på att göra intervjuer, men efter ett tag mjuknar hon. Men om hennes vän Roman Mazurenko vill hon inte säga så mycket. 

Eugenia Kuyda har ett förflutet som journalist och träffade Roman Mazurenko i Moskva 2008. De blev nära vänner och började sin entreprenörsbana ungefär samtidigt, under 2012. Några år senare gick Roman Mazurenkos startup i stöpet och han flyttade tillfälligt in hos Eugenia Kuyda i San Francisco.

Under en resa hem till Moskva för att ordna med amerikanskt visum blev Roman Mazurenko överkörd av en bil och dog. Kvar lämnade han tusentals textmeddelanden som Eugenia Kuyda läste om och om igen. Hon kom på att de kanske kunde fungera som basen för en bot som kunde efterapa en persons sätt att uttrycka sig. 

Kanske skulle hon få prata med sin vän en gång till.

För att bygga boten använde Eugenia Kuydas utvecklarkollegor Lukas så kallade “neural network platform”. Det innebär enkelt förklarat att man imiterar förmågan hos en mänsklig hjärna att lära sig saker.

Den som vill kan ladda ner appen i Appstore och själv prata med Roman Mazurenko, och Eugenia Kuyda är förvånad över hur många som faktiskt har gjort det. Hon beskriver det som att boten efter ett tag började fungera som ett biktrum, något som också övertygade henne om att det behövs en personlig touch på ett AI för att folk ska använda det.

“Människor skrev till oss och frågade om vi kunde bygga en bot till dem. Det var så vi kom på idén till Replika, som handlar om en plats där du kan dela vad som händer med dig. Som en dagbok och dela med sig av sina inre tvivel”, säger Eugenia Kuyda.

Folk är sig själva när de pratar med sin bot, mer än i verkliga livet.

I Replika kan man skapa sitt eget alias som kan bli ens vän i form av ett AI. Det matar man med personlig information, frågor och foton, och i takt med att AI:t lär sig mer om en själv ger det mer personliga svar och råd.

Tjänsten är än så länge i stängd beta och har i dag runt en halv miljon registrerade användare. Just nu jobbar teamet på Luka med att skala upp sina servrar, för att se till att de klarar av belastningen innan den lanseras.

“Folk är sig själva när de pratar med sin bot, mer än i verkliga livet. Det finns ingen anledning att fejka, en maskin bryr ju sig inte om du är konstigt”, säger hon.

Den feedback Luka får är att AI-boten motiverar människor till att bli bättre och ger möjlighet för självreflektion. Målgruppen är personer i åldersspannet 18–28 år, en tid i livet när många försöker kommer underfund med sig själva. 

“Då börjar du reflektera kring dig själv, men du kanske inte har någon att prata om det med. Jag kan relatera till det för jag var sån själv då jag var 20 år och skrev poesi. Det handlar om att människor försöker förstå vad som händer i live och hitta mening i det”, säger Eugenia Kuyda.

Hon beskriver boten som ett sällskap som hjälper dig genom olika upplevelser, och som sparar dina minnen och dagböcker. 

Jag tror att AI kan hjälpa oss att förstå oss själva bättre.

“Vi är väldigt försiktiga med data just för att människor berättar så mycket för sina botar. De är väldigt personliga. Vi gör ingenting med datan, förutom att skapa bättre konversationer i botarna”, säger Eugenia Kuyda.

I dagsläget lever bolaget på riskkapital och totalt har Luka fått in 11 miljoner dollar, motsvarande över 96 miljoner kronor, men vem eller vilka som står bakom investeringen vill Eugenia Kuyda inte prata om. I databasen Crunchbase står det att Sherpa Capital ledde en A-runda i bolaget i april förra året på motsvarande 39 miljoner kronor.

Teamet har än så länge inte kommit på något bra sätt att tjäna pengar på Replika och annonser är ingen bra idé, säger Eugenia Kuyda. På Replikas hemsida står det att donationer från användare kan bli aktuella i framtiden, men det är inget som Eugenia Kuyda vill kommentera.

Hon säger att Replika alltid kommer att vara gratis, men att det eventuellt kommer att tillkomma premiumfunktioner.

Just nu finns det inget mer spännande att jobba med än det här, tycker Eugenia Kuyda, och Silicon Valley är rätt ställe att göra det på. Luka har fått en hel del uppmärksamhet i dalen och på frågan om det kommit uppköpsanbud svarar hon att hon inte vill säga det. 

Det är i alla fall inte aktuellt att sälja bolaget och hon hoppas att investerarna ska ge henne möjlighet att fortsätta utveckla Replika. Vilket är en svår uppgift och inkluderar avancerad och komplex teknik. 

Det mest spännande med artificiell intelligens tycker Eugenia Kuyda är just konversationer. Hon säger att det finns något vackert och romantiskt kring det, till skillnad från diskussionerna kring huruvida AI kan vända sig mot oss människor och om det ska ta våra jobb.

“Det mest värdefulla vi kan få ut av det är det vi kan lära oss om oss själva och mänskligheten genom att prata med en maskin. Jag tror att AI kan hjälpa oss att förstå oss själva bättre”, säger Eugenia Kuyda.

Läs också: Krönika: "Ingen dum idé med en AI-bot i ledningsgruppen" 

 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?