1515

Hennes plattform ska göra storbolagen hållbara

Norrsken-backade Worldfavor lockar storbolag till sin digitala hållbarhetsplattform. ”Ett bevis på att hållbarhetsfrågan är aktuell”, säger Frida Emilsson, medgrundare och operativ chef på Worldfavor.

Frida Emilsson, som grundade Worldfavor ihop med Andreas Liljendahl, Pär Gustafsson och Lars-Peter Eriksson.
Frida Emilsson, som grundade Worldfavor ihop med Andreas Liljendahl, Pär Gustafsson och Lars-Peter Eriksson.Foto:TT/Press

Worldfavor är en digital plattform som hjälper bolag att enklare arbeta med miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.

När de fyra grundarna startade bolaget 2013 var den initiala tanken att bygga en sajt där användarna kunde jämföra företags hållbarhet. Men med tiden visade det sig att det snarare var företagen som behövde hjälp och entreprenörerna fann sin lucka på marknaden. 

”Plattformen hjälper företag att arbeta med sina hållbarhetsmål digitalt och kommunicera arbetet med kunder och andra intressenter. Den gör det också enkelt att dela information med andra företag globalt”, säger Frida Emilsson och berättar att plattformen lanserades under andra halvan av 2016.

Läs mer: Ska tvätta bort bolags skamfläckar med nytt kapital

I fjol mottog bolaget en investering på 6,5 miljoner, varav 4,5 Mkr kom från Norrsken Foundation som Klarna-grundaren Niklas Adalberth står bakom. Sedan dess har Worldfavor fokuserat på att skala upp försäljningen och användarbasen.

I dag är de elva anställda och har 5 500 anslutna företag som använder plattformen, däribland SAS, Martin & Servera, Nudie Jeans, Hemfrid och Ragn-Sells.

Läs mer: Norrsken gör sin första investering via fonden – i Worldfavor

”Det känns superbra att vi har lyckats attrahera stora bolag som har krav på prestanda. Det ger oss trovärdighet och det är verkligen ett bevis på att hållbarhetsfrågan är aktuell”, säger Frida Emilsson.

Hon avböjer att kommentera bolagets resultat för 2017.

I nuläget finns kundkretsen i Sverige och Storbritannien, men bolaget har som målsättning att nå fler länder. 

”Det finns en stor global marknad och det kommer vi att lägga krut på”, säger Frida Emilsson.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?