1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Hennes låda ska göra teknikprylar mer energisnåla

Varumärke eller hållbarhet? Drivkraften bakom att köpa elektronikprodukter i dag ligger ofta i attraktionskraften till en viss aktör. Men i takt med att konsumenter blir mer medvetna kommer det att ändras, tror Vanja Samuelsson, grundare och vd för Qoitech, som säljer lösningar för att göra prylar mer energieffektiva.

Vanja Samuelsson är vd för Qoitech, som hon grundade 2019.
Vanja Samuelsson är vd för Qoitech, som hon grundade 2019.

De senaste åren har det pratats om gröna batterier som håller längre, och energisnåla komponenter i elektronikprodukter.

”Men det saknas en länk i det. Hur får man ihop de sakerna till en produkt som nyttjar batteriet på rätt sätt”, säger Vanja Samuelsson, grundare och vd för Qoitech, som har sitt säte på Ideon Science Park i Lund. 

Det är inte bara delarna som behöver vara energisnåla i drift, menar hon, utan hela produkten. Dessutom gäller det att välja rätt batteri som är lämpligt för olika användningsområden. Som konsument vill man gärna undvika att ladda alla teknikprylar, redskap och fordon hela tiden.

Med analysverktyget Otti Arc, som består av en portabel hårdvara med mjukvara kopplad till den, riktar Qoitech sig till dem som vill utveckla elektronik med låg energiförbrukning.

Den lilla svarta lådan, som kostar runt 7.500 kronor, tillverkas i Sverige och säljs hos alla större elektronikkedjor. Med den kan personer som utvecklar och tillverkar elektronikprodukter själva testa både hårdvara och mjukvara. Hur många bolaget har sålt vill Vanja Samuelsson inte säga, mer än att det är tusentals. 

Qoitech har också utvecklat en digital analysplattform för att testa prestanda i batterier.

”Produkterna vi har tagit fram är till för att demokratisera energioptimering”, säger Vanja Samuelsson.

Qoitech säljer sina produkter till företag, men också till enskilda utvecklare.

”Vi vill revolutionera den ganska stela test- och instrumentindustrin, och öppna upp för mjukvaruutvecklare som traditionellt inte tänker på hur deras kod påverkar batteritid.”

Energieffektivitet är också högaktuellt kopplat till ökade elpriser som en följd av kriget i Ukraina. 

”Det är hemskt att kriget i Ukraina ska göra att vi vaknar upp ur vår dvala och tänker att vi inte ska ta energi för givet. Som konsumenter är vi väldigt trendkänsliga och det är sorgligt att ett krig ska behöva få in oss på de tankarna”, säger Vanja Samuelsson.

Ställer konsumenterna krav kommer utvecklingen att gå ännu snabbare, menar hon.

I fjol omsatte Qoitech runt 9,5 miljoner kronor och bolaget har sex anställda. Målet i slutet av året är att ha tio anställda. För att skala upp verksamheten snabbare har man nu tagit in 5 miljoner kronor i en investering som leds av investeringsbolaget Nudging Capital. Bakom det står Malmö stads inkubator Mincs tidigare vd Jeanette Andersson, som nu är investerare på heltid, och hennes man Mats Johansson. Bland investerarna finns också irländska Deeptech Seed Fund och Stockholm baserade Curitas Ventures.

Qoitech är en avknoppning från Sony Mobile och startades 2019. Utvecklingen påbörjade Vanja Samuelsson 2017 då hon pitchade idén till mobilföretaget. 

”Jag är själv elektronikingenjör och har forskat på 4G och 5G. Inom det tittade jag mycket på signaleringen kopplat till uppkopplade produkter, det man kallar ”internet of things”, och där är batterier i centrum.”

I ett nätverk av olika produkter är batteriprestanda viktigt för att inte förstöra de andras produktivitet. 

”Det kom konkreta förfrågningar från våra samarbetspartners på verktyg för detta.”

Ur det föddes idén om en hårdvara och mjukvara kopplat till den, som fungerar som en digital plattform för att optimera energianvändningen. I dag har Qoitech sålt tusentals av Otti Arc  i över 50 länder, och man har även börjat sälja mjukvara separat från hårdvaran. 

”Mycket av vår framtida affär ligger i mjukvaran”, säger Vanja Samuelsson.

Bolaget säljer både till produktbolag, men också halvledarindustrin. Många saker är uppkopplade i dag, som stora containrar som kan följas i realtid. Sådana spårningsprylar behöver ha lång batteritid och även tåla värme och kyla.

”Går det att lova en längre livstid på produkter och batterier blir den lösningen också mer kostnadseffektiv. Det blir både en bättre affär och miljömässigt mer hållbart”, säger Vanja Samuelsson.


Innehåll från BillogramAnnons

Svenskarna tummar på hållbarhetstänket när elpriset stiger

Nära hälften av svenskarna kan tänka sig att byta till ett mindre hållbart energialternativ om det innebär att deras egen månadskostnad för el sänks. Det visar en ny undersökning som utförts av Novus på uppdrag av Billogram.

Läs mer och ta del av alla undersökningsresultat här 

Undersökningen gjordes i mars 2022 i syfte att ta reda på hur de stigande elpriserna har påverkat slutkundernas inställning, ageranden och önskemål gentemot sina energileverantörer. Nu släpper Billogram en rapport där resultaten har sammanställts.

Enligt undersökningen har omkring 8 av 10 konsumenter märkt av att elräkningen blivit högre under hösten och vintern. Många uppger att deras inställning till sin elleverantör har försämrats på grund av de höga priserna, och en betydande del säger att de redan har gjort aktiva förändringar i sina elavtal till följd av detta. Det mest anmärkningsvärda är dock att nära hälften – 45 procent – av de tillfrågade säger sig vara villiga att byta till ett mindre hållbart elalternativ om det sänker deras egna månadskostnader.

Privatekonomin går före hållbar el

Hållbarhet och miljöfrågor har länge präglat de svenska energibolagen och deras arbete. Drygt en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp kommer från produktion av el och värme, och elektricitetens ursprung har därför stor betydelse för miljön. I Sverige har vi idag världens högsta andel förnybar energi. Dessutom är svenskarnas miljömedvetenhet stor och miljöfrågan har länge påverkat kundernas inställning till, och val av, energileverantörer.

Att så många nu säger sig vara villiga att byta till mindre hållbara alternativ tyder på en utbredd priskänslighet bland konsumenterna. Det går i linje med en SCB-undersökning från 2021 som visade att allt fler svenskar oroar sig för hushållets ekonomi – en oro som kan antas ha ökat med vårens börsnedgångar och Riksbankens nyliga höjning av reporäntan. 

Så kan elbolagen möta kundernas behov genom krisen 

Få upplever sig ha informerats om stigande elpriser av sin leverantör

Energikrisen har i flera månaders tid fått stor uppmärksamhet, och ibland helt dominerat, i svensk media. Det är också via traditionella medier som majoriteten säger sig ha tagit del av mest information kring de höga elpriserna. Bara 6 procent upplever sig ha fått information direkt från sin elleverantör.

Rapporteringen i media har i hög grad kretsat kring de bakomliggande orsakerna till krisen. Mindre fokus har lagts på information av mer konkret karaktär, kopplad till kundernas egna kostnader – trots att det är vad konsumenterna själva vill veta mer om. I undersökningen uppgav 76 procent att de skulle uppskatta att få information som förklarar den höga kostnaden direkt på sin faktura. Andra ämnen som kunderna gärna vill informeras om direkt av sin leverantör är regeringens elpriskompensation, sätt att minska sin elförbrukning samt hur man går tillväga för att producera egen el. 

Läs hela rapporten och ta del av alla undersökningsresultat här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?