1515

Hennes digitala spannmålsbörs vinner i Linköping: ”Jag har harvat och plöjt”

Skiras digitala spannmålsbörs tog hem segern på Östgötaslätten under onsdagen. ”Vi kan tugget, känner till problemen och har en förståelse för marknaden på djupet”, säger Felicia Bindekrans från Skira som själv har jobbat som jordbrukare.

Felicia Bindekrans från Skira, som vann Di Digital Startup Tour i Linköping
Felicia Bindekrans från Skira, som vann Di Digital Startup Tour i LinköpingFoto:Amanda Lindgren

”Vi ska hjälpa lantbrukare att öka sin lönsamhet”, säger Felicia Bindekrans på Skira som vann Di Digital Startup Tour i Linköping under onsdagen.

Skira med sin digitala spannmålsbörs som kopplar samman bönder med andra bönder eller till handlare och stora organisationer, är därmed kvalificerade till den stora finalen i Stockholm den 28 november.

Läs mer: Jakten på Sveriges hetaste startupbolag är i gång – sök till Di Startup Tour 2018  

Traditionellt lägger lantbrukarna mycket kraft på kostnadsminskningar och lite fokus på försäljningen, säger hon.

”Vi vänder på marknaden. Istället för att de ska sitta och ringa runt till olika handlare så kan de bjuda ut vad de säljer och vad de vill ha betalt. Då får lantbrukarna mer tid att vara just lantbrukare”, säger hon.

Eftersom Skira varken äger eller lagrar något spannmål kan transaktionskostnaderna bli lägre, enligt Felicia Bindekrans.

En bonus är också miljöaspekten, säger Startup Tour-vinnaren.

”Istället för att spannmålet körs till en handlare och sedan till någon som behöver djurfoder, så kan det gå raka vägen mellan bönderna”, säger hon.

Själv är hon uppvuxen på Vikbolandet utanför Norrköping på en gård som familjen haft i generationer.

”Samtidigt som jag har pluggat så har jag harvat och plöjt”, säger hon.

Även medgrundarna Joel Glemne och Niklas Ericsson, som hon träffade på Linköpings Tekniska Högskola, är uppvuxna med jordbruk.

Den bakgrunden ser Felicia Bindekrans som en fördel, eller nästan en förutsättning, för att Skira blev till.

”Vi kan tugget, känner till problemen och har en förståelse för marknaden på djupet”, säger hon.

Bolagen som pitchade på Di Digital Startup Tour i Linköping
Bolagen som pitchade på Di Digital Startup Tour i LinköpingFoto:Amanda Lindgren

I dagsläget har spannmålsbörsen omkring 300 användare. Affärsmodellen bygger på att Skira tar en andel av försäljningssumman.

Just nu ligger bolagets största fokus på sälj men de jobbar även med en analysplattform som ska hjälpa till vid prisförutsägelser.

Enligt Felicia Bindekrans kan skillnaden mellan att pricka botten och toppen på spannmålspriset vara 20 procent.

”Priset beror på allt från valutakurser till en torka i Australien eller en tull som införs någonstans. Det är mycket information för en enskild person att behandla.”

Under dagen pitchade även Agricam, Deligate, Linkura, Sibship, Signality och Worldish.

Läs även: Linköping som startupstad: ”Det kryllar av ingenjörer i stan” 

På scen intervjuades även Jessica Löfström, serieentreprenör som bland annat ligger bakom Expanderamera och Yosef Mohamed, medgrundare och vd för penningöverföringsbolaget Transfer Galaxy. Se videointervjuerna i sin helhet här.

Nästa stopp för Di Startup Tour är Göteborg den 24 oktober och Malmö den 7 november. Den stora finalen går sedan av stapeln den 28 november i Stockholm. Läs mer om Di Digital Startup Tour och säkra en plats i publiken eller anmäl ditt bolag här. 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?