Annons

Hennes bolag samlar mikrokurser åt nätets kreatörer

En plattform som samlar mikrokurser och kurerade länklistor för en kreativ karriär på nätet. Så kan man beskriva Melon, som startades av Londonsvensken Sanne Fouquet för ett år sedan - och nu tar in 15 Mkr från en rad svenska investerare.

Sanne Fouquet, grundare och vd på Melon.
Sanne Fouquet, grundare och vd på Melon.

Hon växte upp i ett litet samhälle utanför Lund och pluggade industriell ekonomi på KTH. Efter det flyttade hon till London och började jobba på Goldman Sachs. Men finansvärlden lockade inte. 

Hon studerade maskininlärning på University College London och gick vidare till ett jobb som kodare på Palantir, ett amerikanskt mjukvarubolag specialiserat på dataanalys, grundat av techprofilen Peter Thiel. Där blev hon kvar i tre år och blev med tiden produktansvarig för ett team, med tio personer under sig.

”Vi såg att ribban för att skapa innehåll online hade sänkts, vilket resulterade i en explosion av utbildningsmaterial på nätet.”

Men Sanne Fouquet ville starta något eget. 

I slutet av förra året gjorde hon verklighet av sin dröm och grundade, 27 år gammal, Melon. Bolaget bygger en app, en slags kunskapsplattform, där användare kan hitta, samla och dela allt från mikrokurser på Tiktok till användbara krönikor på Linkedin. 

”Vi såg att ribban för att skapa innehåll online hade sänkts, vilket resulterade i en explosion av utbildningsmaterial på nätet. Vi tror att detta bara är början, då ”generative AI” - som kan skapa musik, bilder, texter, kod och annat innehåll på egen hand - nu även kommer in i bilden, samtidigt som kreatörekonomin förväntas att fortsätta växa”, säger Sanne Fouquet.

Sanne Fouquet (till höger) med resten av grundar-teamet: Valerie Estrina och Feliks Ghazaryan.
Sanne Fouquet (till höger) med resten av grundar-teamet: Valerie Estrina och Feliks Ghazaryan.Foto:Pressbild.

Exemplen hon ger vittnar om en spretig flora.

”Det fanns en hel generation av 18-25 åringar som använder Tiktok, Twitter, Youtube och nyhetsartiklar för att lära sig färdigheter som Photoshop, hur man får sitt första uppdrag, växer på sociala medier eller skriver ett kontrakt”, fortsätter hon.

På 90-talet kanske man hade kallat det för ”det livslånga lärandet”. 

Idag handlar det om en värld där karriärer bygger på kunskaper som inte lärs ut, vare sig på universitetet eller Studiefrämjandet. Istället vänder sig många unga till ”utbildnings-influencers” med hundratusentals följare på på nätet. Melon har fångat upp flera av dessa, och har även egna officiella ambassadörer.

”30 procent av arbetskraften kommer att bestå av Generation Z år 2025, men endast 54 procent av den åldersgruppen tycker att deras utbildning har förberett dem för framtida framgång på deras arbetsplats”, säger Sanne Fouquet.

Bolaget tog tidigt in 1,5 Mkr från en rad affärsänglar som Fiona Pathiraja, Cecilia Bratt på Sting, Samarth Sharma från Google. 

”Målet är att man ska välja Melon istället för Google när man lära sig något nytt.”

Sedan dess har man vuxit till nio medarbetare och gett ut en stängd betaversion av appen, där man tar in feedback från 500 användare som bjudits in från en väntelista. 

”De flesta är utvecklare, men vi har även en community-ansvarig, Valerie Estrina, som tidigare jobbade på Estrid. Hon har tidigare skapat ett astrologiforum med 400.000 användare och kan det här med att bygga community”, säger Sanne Fouquet.

Affärsmodellen är inte satt ännu. Men tesen är att man redan nästa år ska låta experter och kuratorer inom olika områden ta betalt på plattformen. Melon skulle då behålla en del av dessa intäkter. 

”Liknande plattformar, som nyhetsbrevplattformen Substack, tar 10-20 procent”, säger Sanne Fouquet.

För att hitta rätt tar bolaget nu in 15 miljoner kronor från svenska profiler som Indra Sharma, partner på det europeiska riskkapitalbolaget Peak, Rebecka Löthman Rydå på Inventure, Livia Moore på Antler och affärsängeln Siduri Poli, som skrivit boken ”Hur du lyckas i en vit värld” och investerar privat. 

”Pengarna räcker i minst ett år, vilket är skönt med tanke på hur marknaden ser ut.”

Några andra finansiella mål är det för tidigt att prata om. Sanne Fouquet menar teamet just nu fokuserar på att bygga ut produkten med sina beta-användare och är fokuserade på nyckeltal som hur länge användare stannar och hur mycket engagemang de visar i plattformen. 

”Målet är att man ska välja Melon istället för Google när man lära sig något nytt”, säger Sanne Fouquet.

Läs mer: Hon ansvarar för nya miljardfonden i Norden

Läs mer: De var med i pitchtävlingen på Female Founders 2022

Innehåll från Synology IncAnnons

Så kan ditt företag fortsätta utvecklas trots ökade kostnader

Det rådande världsläget i form av bland annat lågkonjunkturen har resulterat i att allt fler företag tvingats lägga stort fokus på ekonomin. En plötslig lågkonjunktur kan skapa en instabilitet som kan vara svår att återhämta sig från och många företag upplever ökade kostnader som kan vara svåra att möta i dessa tuffa tider. 

Samtidigt som arbetslösheten i USA till synes når rekordlåga nivåer ser många företag att deras kostnader fortsätter öka. Att bromsa sitt företags fortsatta utveckling i ett försök att sänka kostnaderna är vanligt, men är enligt Chad Chiang, Managing Director på Synology, vara kontraproduktivt. 

– Även om en lågkonjunktur innebär att projekt läggs på paus, finns det vissa, så som IT- och säkerhetslösningar, som bör expanderas för att säkerställa en fortsatt tillväxt för företagen. 

Att investera i molnbaserade tjänster är relativt vanligt vid en lågkonjunktur, då de ger större kontroll för användaren att antingen skala upp eller ned verksamheten, i samband med hur marknaden ser ut. Chad menar att det viktigaste vid ett eventuellt byte av system bör göras med en långsiktig plan, och med individuella lösningar som faktiskt gynnar verksamheten i längden. 

– Att implementera nya system blir en stor omställning i verksamheten, och bör göras ordentligt och med ett långsiktigt perspektiv som har olika riskfaktorer, såsom lågkonjunktur, i åtanke. Samtidigt bör man göra skiftet gradvis, för att säkerställa både att samtliga delar av verksamheten blir implementerat i det nya systemet och att systemet är byggt för att kunna utvecklas i takt med att tekniken gör det. 

En investering i framtiden

Vikten av att ha en djup förståelse för både kostnads- och värdesystem är vitalt vid en större omställning på en verksamhet – speciellt i åtanke för kostnadsstrukturer som kan påverka hela organisationen. 

– För chefer som ännu inte har kommit på hur de ska skapa transparens och tydlighet kring sina IT-investeringar är det dags att börja. Om detta görs kommer dessa chefer kunna fatta välgrundade beslut som i det långa loppet sänker kostnader, säger Chad. 

Om din organisation ännu inte implementerat och investerat i nya, smidigare processer och system anser Chad att man kan dra nytta av lågkonjunkturen för att påbörja ett kostnadseffektivt system. Genom att ta sig an utvecklingsprogram i en föränderlig marknad finns möjligheten att anpassa system efter de utvecklingsmöjligheter som finns i en föränderlig miljö.

– I utmanande tider bör man öka frekvensen och djupet av antagandet av metoder, stärka anslutnings- och genomförandeförmågan och göra det möjligt för företagen att möta snabbt föränderliga utmaningar, säger Chad och avslutar:

– Det har tidigare visat sig att företag som implementerat denna typ av effektivitetshöjande åtgärder haft möjlighet att minska kostnader för drift och haft möjlighet att automatisera flera projekt som tidigare varit tidskrävande. Så de som oroar sig för konsekvenserna som kommer till följd av en lågkonjunktur bör utveckla nya IT-system som frigör mer tid och minskar kostnader i längden.

Läs mer om Synology här! 

 

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera