1515
Annons

Hennes app ska hjälpa mot dold sjukdom – nu backas bolaget av stjärninvesterare

Medtechbolaget Boost Thyroid tar in nytt kapital från bland andra Spotify-veteranen Sophia Bendz och riskkapitalbolaget Wave Ventures för att utveckla en app för sköldkörtelsjuka.

Press och Emil Fagander.
Press och Emil Fagander.Foto:Grundarna av medtechbolaget Boost Thyroid: Vedrana och Mikael Högqvist Tabor, tillsammans med Sophia Bendz, Spotify-veteran och investerare.

200 miljoner människor globalt lider av underfunktion i sköldkörteln, oftast till följd av den autoimmuna sjukdomen Hashimotos sjukdom. 

Forskaren Vedrana Högqvist Tabor har utvecklat en app för att hjälpa människor som lider av sköldkörtelproblem. Idén föddes när hon själv blev diagnostiserad med Hashimotos sjukdom och upplevde att sjukvården inte räckte till.

”De allra flesta som får diagnosen får en medicin utskriven och det är allt. Det är väldigt stor skillnad på attityden mot Hashimoto-patienter jämfört med diabetessjuka, som även det är en autoimmun sjukdom. Där finns det så mycket mer kunskap och stöd att få”, säger Vedrana Högqvist Tabor.

Hon grundade därför Boost Thyroid tillsammans sin make och kollega Mikael Högqvist Tabor. Medtechbolaget är i dag baserat i Berlin, men med flera svenskar i grundarteamet. Förra året gick appen live och finns i dag tillgänglig för IOS globalt.

Med hjälp av appen kan användare hålla reda på exempelvis symptom, medicinering, provsvar och livsstil och se över tid hur sjukdomen utvecklar sig. Det skapar både bättre förståelse för sjukdomen och ett verktyg för att enklare kunna kommunicera med sjukvården, menar Vedrana Högqvist Tabor.

Läs mer: Stjärninvesterare flockas runt digital pillerlåda 

Nu går bland andra Spotify-veteranen och stjärninvesteraren Sophia Bendz, riskkapitalbolaget Wave Ventures och TAT-grundaren Hampus Jakobsson in med kapital för att ta appen till nästa nivå med hjälp av artificiell intelligens. Totalt uppgår kapitaltillskottet till 320 000 euro, motsvarande drygt 3,3 miljoner kronor, inklusive finansiering från det tyska utbildnings- och forskningsdepartementet.

”Vedrana och Mikael tar sig an att lösa autoimmuna sjukdomar med en stark forskningsbakgrund kombinerat med teknisk expertis. Jag är glad att få vara en del av den här resan och möjligheten att skapa bättre hälsoutsikter för människor över hela världen”, säger Sophia Bendz enligt ett pressmeddelande.

Vedrana Högqvist Tabor menar att det är en angelägen fråga, eftersom det genomförs väldigt lite forskning på området. 

”Det är en massiv sjukdom som framför allt drabbar kvinnor, men det är svårt att få bra vård. Det är inte att läkarna inte vill hjälpa, men de famlar i mörkret eftersom forskningen saknas”, säger hon.

Enligt Vedrana Högqvist Tabor, som bland annat har forskat vid Karolinska Institutet i Stockholm, hjälper medicinen fullt ut för bara runt 25 procent av de som får sjukdomen, för 25 procent fungerar den inte alls och resterande 50 procent hamnar i en gråzon.

”För merparten av patienter hjälper den traditionella behandlingen bara lite grann, samtidigt som de inte får råd från sjukvården hur de kan förändra sin livsstil för att må bättre”, säger hon.

Läs mer: Vårduppstickaren Doctrin tar in 100 miljoner 

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera