1515
Annons

Hennes alger ska hjälpa solpaneler fånga upp ljus

Sofie Allerts bolag odlar alger som kan rena vatten och fånga upp ljus. Nu tar Swedish Algae Factory in kapital.

Medgrundaren Sofie Allert är vd för Swedish Algae Factory.
Medgrundaren Sofie Allert är vd för Swedish Algae Factory.Foto:Press/TT

Swedish Algae Factory grundades 2014 och är i dag en del av Chalmers Ventures accelerator.

Tidigare har bolaget utforskat möjligheten att odla alger på avfallsvatten och därmed rena vattnet. Numera är huvudspåret att använda skalen från kiselalger för att öka effektiviteten i solpaneler.

Detta på grund av kisellagrens förmåga att fånga upp ljus. Enligt bolaget ska en solpanel bli 4 procent effektivare med hjälp av kiselalger.

Läs mer: Bolagen som sänker din elräkning med ny teknik 

Nu tar Swedish Algae Factory in 3,5 miljoner kronor i kapital från Chalmers Ventures (NTL), Almi Invest (NTL) och EU-finansierade KIC Innoenergy. Samtidigt skjuter Energimyndigheten till 1,7 Mkr i form av ett bidrag.

”Pengarna kommer framförallt användas till fälttester på kommersiella solpaneler vi ska göra tillsammans med våra första kunder, som består av solpanelsdistributörer och elbolag”, säger Sofie Allert, vd för Swedish Algae Factory.

”Det går dessutom till driften av vår befintliga mindre algodlingsanläggning, och planeringen för uppbyggnation av vår större, kommersiella, anläggning”, tillägger hon.

Läs mer: 10 bolag som vill göra världen bättre – och visa svarta siffror 

Swedish Algae Factory vann Niklas Zennströms Green Mentorship Award 2014 jämte bolag som EQT Ventures-finansierade Watty (NTL).

”Bolaget är fortfarande i en väldigt tidig fas men idén är spännande, och det kommersiella värdet av en så här stor förbättring av solpaneler är fantastiskt”, säger Tobias Elmquist på Chalmers Ventures.

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en interaktiv databas med investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera