1515

Hennes ”Airbnb för kunskap” har redan skapat miljonärer – nu kliver investerarna in

Keramiker, konstnär eller kock – på Skillbreak samlas kreatörer för att kapitalisera på och dela med sig av sina färdigheter. 

Nu investerar bland andra Google-designern Mimmi Thorneus och Soundtrap-grundaren Fredrik Posse i utbildningsplattformen.

Matilda Hannäs är medgrundare och vd på Skillbreak.
Matilda Hannäs är medgrundare och vd på Skillbreak.

Matilda Hannäs är medgrundare och vd på Skillbreak och beskriver utbildningsplattformen som ett ”airbnb för färdigheter”. Några av de aktuella kurserna är provning av suröl och småkakor, att lära sig göra äkta italiensk gelato och att blåsa glas. De fysiska träffarna har kommit igång igen, efter att Skillbreak ställde om helt till digitala möten under pandemin.

”I maj i år när regeringen gick ut med att restriktionerna lättade ökade antalet förfrågningar från grupper med cirka 25 procent, och i augusti-september när restriktionerna släppte ökade förfrågningarna med i snitt 50 procent per månad jämfört med månaderna innan”, säger Matilda Hannäs.

På Skillbreak samlas kreatörer inom hantverk, konst, design, matlagning och odling vars kunskaper paketeras till olika kurskoncept. Via plattformen får de hjälp med bokningar, betalningar och administration, för att istället kunna ägna sig åt sitt kall.

Skillbreak jobbar mycket med sökmotoroptimering och trendspaning för att kunna paketera koncept och lyfta fram det som är intressant. I utbyte mot det tar man upp till 25 procent av intäkterna.

”Det handlar om bekvämlighet för kreatörerna, och att tillgängliggöra innehållet för deltagarna. Vi är renässansmänniskans självklara val”, säger Matilda Hannäs.

Tillväxttakten för kurserna sedan i april i år har varit 132 procent och i snitt 18 procent per månad. Omsättningen hittills i år ligger på runt 1,6 miljoner kronor – en ökning med 60 procent under samma period i fjol.

Drejning är den största trenden sedan restriktionerna släppt. De två toppsäljande keramikerna på Skillbreak har tjänat över 1 miljon kronor via plattformen.

”De flesta av kreatörerna på vår plattform lever på sitt eget konstnärskap, hantverk eller passion, men det här är ett sätt att toppa upp det”, säger hon.

Skillbreak har hittills tagit in investeringar i tre omgångar med små belopp. Dels exempelvis statliga pengar från Vinnova och Almi Invest, dels från inkubatorn Stings investeringsarm Propel Capital.

För att anställa och ta nästa steg i utvecklingen av plattformen har bolaget nu tagit in närmare 7 miljoner kronor. Det norska investmentbolaget Anthon B Nilsen, som har fokus på edtech, går in går in som ny storägare. Även Soundtrap-grundaren Fredrik Posse, Google-designern Mimmi Thorneus och den New York-baserad investeraren Cyrus Mossavar-Rahmani.

Befintliga ägare som affärsängeln och hockeyprofilen Mattias Weinhandl och riskkapitalbolaget Wellstreet har också lagt in pengar i den här omgången.

Matilda Hannäs kommer själv från en hantverks- och konstnärsfamilj och brukade ta med sina vänner hem till mammas och pappas konstnärsateljéer. Hon startade Skillbreak tillsammans med Lina Lennartsson och Alexander Ulander 2017 med idén att skapa en ny typ av folkbildning på ett enkelt och tillgängligt sätt.

2018 och 2019 var hon med på Di Digitals lista över 40 entreprenörer under 40 år och har bland annat en en bakgrund som produktmarknadschef på Spotify och medgrundare till tre andra bolag.

Läs också: De är Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?