1515

Hennes mobiluppstickare vill konkurrera med de stora operatörerna

Martina Klingvall lämnade rollen som säljchef för Telenors småföretagartjänster. Nu startar hon en egen mobiloperatör och backas med 14 miljoner i riskkapital.  

Martina Klingvall är vd och grundare av Telness. Foto: pressbild
Martina Klingvall är vd och grundare av Telness. Foto: pressbildFoto:pressbild

Telekomjättar som Telenor, Telia, Tele2 och Tre dominerar den svenska operatörsmarknaden. Men när det kommer till telefonlösningar för småföretag finns det en tom nisch. Det menar, Martina Klingvall, tidigare säljchef på Telenor, som nu lanserar mobiloperatör Telness (NTL), riktad mot just småföretagare. 

Inför lanseringen har Telness tagit in 14 miljoner kronor. De flesta investerarna har en bakgrund från private equity, telekom eller som entreprenörer. Bland investerarna finns Andreas Bernström, tidigare vd för Rebtel (NTL) och medgrundare av Sinch (NTL), Viveka Ekberg, styrelseproffs och tidigare vd för PP Pension, samt investeringsbolaget JCE Investments.

”Vi har försökt vara noga med att ta in smarta pengar. Och det har varit ett högt investerarintresse. Vi är övertecknade flera gånger om och till slut blev vi tvungna att tacka nej till mer kapital”, säger Martina Klingvall. 

Martina Klingvall hade arbetat för Telenor i sex år när hon tog beslutat att lämna storbolaget för att starta eget.

Läs även: En mobil skapar 86 kg avfall: ”Uppgradera istället för att köpa”

”Vi använder Telias nät men sen har vi byggt en egen plattform. Vi blir som internetbanken för bankvärlden fast det här är för telekom”, säger Martina Klingvall.

”Jag har länge sett ett behov att förbättra tjänsten för småföretagarna. Och även om jag tyckte att någon skulle göra det så kändes det som ett stort steg att göra det på egen hand. Men när jag insåg att jag kunde göra det så var det fullt flås”, säger hon.

Läs även: Analys: Tesla är för elbilar vad Apple varit för mobiler

Telness är inte den första uppstickaren bland mobiloperatörer. Tidigare har bland annat Hallon och Vimla dykt upp som digitala alternativ för privatpersoner. Däremot har båda startats av stora telekombolag.

Bolaget har ännu inte gjort någon marknadsföring, förutom ett par privata statusrapporter på Facebook och Linkedin. Det har däremot gett resultat.

”Vi har snart 400 bolag som har skrivit upp sig. Helt galet roligt med tanke på att vi inte har marknadsfört tjänsten alls”, säger Martina Klingvall.


Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Håll dig uppdaterad i standardiseringsarbetet

Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.
Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

SEK Svensk Elstandard ansvarar för all elektroteknisk standardisering i Sverige och i deras kommittéer deltar medlemmar från myndigheter och företag runt om i hela Sverige. Att hänga med i standardiseringen är en fördel på många plan.

– Att följa den senaste standarden underlättar och skänker en trygghet i att allt är tillverkat och installerat på rätt sätt, säger Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

En standard kan i praktiken handla om en klassificering, måttangivelse, säkerhetsfordran eller dokumentation av olika slags elektrotekniska produkter – kort sagt kan man säga att det är en slags uppsättning av förhållningsregler. Myndigheter, organisationer och företag kan delta i SEKs kommittéer och på så sätt påverka framtidens standarder.

– Det kan ta upp till fem år att få igenom en ny standard och med ett så långsiktigt arbete får man insyn och en unik chans att påverka, säger Krister Elfgren.

I nuläget är de runt 800 personer som deltar i SEKs kommittéer, men det finns kapacitet för många fler. SEK är svensk representant i organisationen IEC, som arbetar fram standarder på global nivå. Ju fler medlemmar i de svenska kommittéerna, desto större konkurrenskraft får Sverige internationellt.

Håll dig uppdaterad med SEK e-Standard!

I takt med att tekniken utvecklas, revideras och aktualiseras också standarder och handböcker. Därför är det viktigt att hålla sig uppdaterad kring vilka standarder det är som gäller för stunden, något som kan vara lättare sagt än gjort. SEK e-Standard är abonnemangstjänsten som hjälper dig med det. Genom att prenumerera på SEK e-Standard får du tillgång till standarder och handböcker inom ditt område, som alltid är uppdaterade enligt det allra senaste.

– Med SEK e-Standard går rättelser, tillägg och revideringar automatiskt in i systemet och säkerställer att alla standarder är uppdaterade. När man loggar in på sitt abonnemang får man en god översikt över sina standarder och mer behöver man inte göra – det sköter vi, säger Krister Elfgren.

Det ska vara lätt att göra rätt

Att alltid utgå från en standard är det bästa, säkraste, enklaste och mest effektiva sättet att kvalitetssäkra sitt arbete. När man vet att man jobbar enligt de senaste standarderna fortlöper arbetet både smidigt och kostnadseffektivt.

– Med en aktuell standard eller handbok är det lätt att göra rätt, säger Krister Elfgren.

 

 

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?