1515

Hemtjänst-utmanaren Gubbe satsar på sociala besök: ”Enormt behov”

Startup-företaget Gubbe har lanserat en digital plattform som syftar till att motverka ensamheten bland äldre. Konceptet, som knyter samman studenter med seniorer, kan beskrivas som en form av hemtjänst där socialt umgänge och fysisk aktivitet främjas.

”Behovet är enormt stort”, säger Gubbes kundchef Iris Heinonen.

Till vänster: Gubbes grundare Meri-Tuuli Laaksonen och Sandra Lounamaa till vänster. Till höger: En senior på promenad med en anställd.
Till vänster: Gubbes grundare Meri-Tuuli Laaksonen och Sandra Lounamaa till vänster. Till höger: En senior på promenad med en anställd.

Gubbe grundades i Finland för snart tre år sedan av Meri-Tuuli Laaksonen och Sandra Lounamaa. Huvudkontoret ligger i Esbo, en kommun strax utanför Helsingfors som ofta beskrivs som en av de hetaste techhubbarna på andra sidan Östersjön.

”Företagets ambition är att motverka ensamheten bland äldre. Många äldre lever ensamma och saknar tillräckliga sociala relationer i vardagen”, berättar företagets kundchef Iris Heinonen. 

”Samtidigt har vi massor av ungdomar som inte hittar betydelsefulla arbeten vid sidan av studierna. Vi har ordnat så att dessa två behov möts på ett sätt som löser båda problemen.”

Ungdomarna hjälper dels seniorerna med typiska hushållssysslor som städning och matlagning – men strävar även efter att främja en aktiv livsstil där motion och socialt umgänge står i centrum. Tanken är också att ungdomarna ska kunna hjälpa seniorerna med de tekniska utmaningar som dessa ställs inför i en allt mer digitaliserad värld. 

”Även om vi inte erbjuder några medicinska behandlingar har vi en enorm positiv inverkan på de äldres liv”, säger Iris Heinonen.

Efter varje besök skickar företaget en hälsning till seniorens närstående via den digitala plattformen. På så vis får den anhöriga information om hur besöket har gått och hur den äldre mår. 

Lanseringen på hemmamarknaden inleddes för två år sedan och har enligt kundchefen Iris Heinonen överträffat alla förväntningar.

”Vi har redan hundratals kunder, samtidigt som tusentals ungdomar har visat intresse för att jobba för oss. Behovet är enormt stort. Vi har precis kommit med på Wireds lista över de hundra mest lovande startup-företagen i Europa.”

Under sommaren har Gubbe lanserats på den svenska marknaden.

”Bemötandet i Sverige har varit väldigt, väldigt positivt. Behovet här är likt det vi ser i Finland. Vi inledde lanseringen med att kontakta ungdomar på skolor i Stockholmsområdet, och redan under den första veckan fick vi 130 ansökningar”, berättar Iris Heinonen.

”Vi har anställt nästan tio personer till det svenska teamet och rekryterar hela tiden fler. Planen är att öppna ett svenskt kontor i höst. Därefter väntar lanseringar i Danmark och Tyskland.”

 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?