1515
Annons

Hélène Barnekow lämnar vd-rollen på Microsoft

I december hoppade Hélène Barnekow hastigt av Creades styrelse på grund av en intressekonflikt i ett kommande uppdrag. Nu står det klart att hon även slutar som vd för Microsoft Sverige för att börja jobba på en ledarskapsbyrå.

Hélène Barnekow har varit chef för Microsoft i Sverige sedan 2018.
Hélène Barnekow har varit chef för Microsoft i Sverige sedan 2018.Foto:Jack Mikrut

Microsoft är ett av världens högst värderade techbolag med ett marknadsvärde på motsvarande 21.000 miljarder kronor. Bolaget har även en tydlig närvaro i Sverige med omkring 600 anställda och flera stora datacenter.

I slutet av november förra året kom nyheten att Hélène Barnekow slutar i Creades styrelse där hon ingått sedan 2020. 

”Det stämmer att det skulle bli en konflikt med det jag är på väg in i, annars hade jag gärna stannat då jag trivs bra på Creades. Men jag kan inte säga vad det är, inte mer än att det handlar om ett nytt styrelseuppdrag”, sa Hélène Barnekow till Di då.

Nu står det klart att Hélène Barnekow lämnar sin chefspost på Microsoft.

”Jag är tacksam för drygt tre fantastiska år på Microsoft Sverige, det har varit en otrolig resa där vi tillsammans med våra kunder och partners drivit innovation som är bra för såväl individen, våra företag och det svenska samhället,” säger Hélène Barnekow, i ett pressmeddelande  

Hélène Barnekow har över 30 års erfarenhet från it- och telekombranschen med ledande roller på bland annat Sony Ericsson och som vd för Telia Sverige. Hon har varit särskilt engagerad kring frågor om ledarskap, vilket hon berättat om tidigare för Di. Detta genomsyrar hennes nya uppdrag där hon går in i en ledarskapsbyrå.

Bakom det nygrundade bolaget Ascension ligger två telekomveteranerna Kathrine Mo och Anne Gro Gulla, varav den senare arbetade tillsammans med Barnekow på Telia.

”Jag vill använda min erfarenhet och kompetens att hjälpa organisationer och ledare att lyckas på sina marknader. I den otroligt snabba värld företag och ledare verkar i, så ställs det hela tiden högre krav både på ledarskapet och på företagets kultur för att verkligen lyckas både på kort och lång sikt”, meddelar Hélène Barnekow.

Hélène Barnekow har även synts som investerare i Buddy Company.

Tomas Frimmel, som enligt Microsoft tidigare fokuserat på digitaliseringsprojekt för bolagets största och strategiskt viktiga kunder, efterträder Hélène Barnekow från och med den 1 april.


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?