1515
Annons

HBO slår nytt rekord i Norden

Få svenskar missade den massiva kampanjen som följde lanseringen av HBO Max.

Den var av allt att döma framgångsrik, visar nya siffror från Mediavision.

Enligt analysföretaget har HBO aldrig haft så många kunder i Norden – 2,2 miljoner hushåll.

Succession är en av HBO Max mest framgångsrika serier – som vann flera Golden Globes i helgen.
Succession är en av HBO Max mest framgångsrika serier – som vann flera Golden Globes i helgen.Foto:Pressbild

När HBO Nordic nådde sin topp hade den sista säsongen av ”Game of Thrones” precis avslutats. Streamingjätten hade då, 2019, nära 2 miljoner hushåll.

Sedan dess har det gått utför och över 400.000 kunder lämnat tjänsten, samtidigt som bolaget enligt egen utsago lidit av eftersatt teknik. Men i höstas när HBO Nordic gick i graven och ersattes av HBO Max vände det.

I en aggressiv reklamkampanj lovade bolaget ”halva priset livet ut” för alla nya prenumeranter. Det gör att många i dag betalar strax under 45 kronor i månaden för HBO Max i Sverige – klart billigast av de stora jättarna, där Netflix och Disney plus också slåss om kunderna.

Totalt har HBO Max nu anslutit över 635.000 nya prenumeranter, vilket gott och väl täcker upp för tappet efter Game of Thrones.

Totalt har streamingjätten 2,2 miljoner betalande kunder i Norden, vilket är den högsta siffran Mediavision någonsin noterat för tjänsten.

”Lanseringen av HBO Max har haft en direkt positiv effekt på det totala antalet nordiska SVOD-abonnemang (prenumerationsbaserade videotjänster, Di:s anm)”, säger Marie Nilsson, vd för Mediavision, i ett pressmeddelande.

Men det har inte förändrat bilden av penetrationen för hela streamingmarknaden, sett till antalet hushåll.

”De allra flesta av de nya kunderna hade redan minst ett abonnemang på en annan tjänst. Det betyder att HBO Max har drivit 'stacking' på den nordiska marknaden. Det här liknar det vi såg när Disney Plus lanserades hösten 2020”, säger Marie Nilsson vidare och menar att utvecklingen med fler abonnemang per hushåll kan fortsätta att öka. 

”Efterfrågan på starkt innehåll har fortfarande inte nått sin topp i Norden.”


Innehåll från GetacceptAnnons

Här är årets 5 trender som kommer att boosta din digitala försäljning

Medan världen av pandemiska skäl gått i dvala, snurrar den digitala utvecklingen snabbare än någonsin. De flesta tycker att denna digitala revolution är positiv, även om det såklart kan vara svårt att ibland hänga med i svängarna. Allting pekar dock på att den digitala snurran kommer fortsätta spinna och redan inom tre år kommer 80% av all B2B-försäljning att ske digitalt. Nu är det hög tid att som företag börja anpassa sig därefter.

Hur ska man då veta hur man ska förhålla sig för att lyckas i denna förändring? Det digitala sälj- och e-signeringsverktyget GetAccept listar här de 5 största digitala trenderna att ta fasta på för att lyckas med sin försäljning 2022. 

1. Bästa köpupplevelsen

B2B-köpprocessen har förändrats markant de senaste åren. I stil med B2C-köpprocessen så ser man tendenser till ett ökat intresse för digitala kanaler. B2B-köpare förväntar sig en liknande kundupplevelse som de är vana vid som privata konsumenter. Enligt Gartner lägger B2B-köpare cirka 17% av sin tid på att prata med potentiella leverantörer, och tar ungefär 60% av besluten helt själva genom att göra research och läsa rekommendationer. För att förstå det nya köpbeteendet behöver vi först bena ut vem köparen faktiskt är, vilket såklart kan vara svårt att tyda då stor del av kundresan sker innan kontakt med säljaren. I och med att köpprocessen har blivit mer digital, och med fler intressenter involverade, behöver också arbetssättet förändras. För att få rätsida på detta har konceptet digitala säljrum blivit en del av räddningen. Vilket i korta drag är en digital microsajt där man kan samla allt som är kopplat till en specifik affär och få en större förståelse för kundens köpprocess. De som kan erbjuda den bästa digital köpupplevelsen kommer stå som vinnare framöver!

2. AI-automatisering 

AI skrämmer många säljare med risken att bli utbytt. Men AI kan som tur är inte ersätta människan, då den saknar empati och förmågan att kontrollera kunddialoger utanför det digitala säljrummet. Något AI faktiskt kan göra för säljchefer är att bidra till intern coachning av medarbetare. När alltmer arbete sker digitalt behövs nya verktyg för att kunna ta del av alla säljmöten – men också för att följa och utvärdera säljarnas utveckling. Med hjälp av AI kan man analysera hur kunder beter sig i möten och på så vis sätta mål och följa upp på ett sätt som inte varit möjligt tidigare!

3. Sälj med video

Video är ett kommunikationsmedel som används alltmer och Facebook spår bland annat att större delen av deras innehåll kommer att vara i videoformat inom ett par år. Vidare har video blivit ett av de populäraste sätten att ta till sig information på nätet. Genom att arbeta aktivt med video i säljprocessen kan du föra fram ett kraftfullare och mer levande budskap jämfört med ett mejl eller en PDF och vara personlig på ett sätt som får er att sticka ut i bruset. Videotrenden kan helt enkelt öka sannolikheten till en affär om videon bifogas tillsammans med era säljdokument. 

4. Sälj på rekommendation

Idag betygsätter vi ofta de produkter och tjänster vi tar del av: taxiresor, matupplevelser och produkter utvärderas löpande. Säljbranschen har ännu inte tagit steget in i denna kultur, men det finns mycket här att hämta. Kundens omdöme om dig kan faktiskt ses som ett sätt att sälja in dig själv till nya potentiella kunder, utan att behöva göra hela jobbet själv. Tills vidare kan du passa på att be dina kunder rekommendera dig på LinkedIn. Vilket blir ett kvitto och som stärker ditt eget varumärke.

5. Digitala säljrum

Det digitala säljrummet, som nämndes redan under den första trenden, är inte längre något som undantagsvis används i säljprocesser. I en verklighet där alla branscher arbetar mer eller mindre digitalt, blir det digitala säljrummet avgörande för om du ska ro i hamn dina affärer eller inte. Detta trendiga koncept är alltså ett digitalt delat utrymme, där du samlar alla komponenter som rör en affär. Via ett digitalt säljrum kan säljare interagera, kommunicera och förhandla med potentiella köpare. I realtid. Det digitala säljrummet skapar med andra ord en unik och personlig köpupplevelse genom att erbjuda ett gemensamt ställe där allt försäljnings- och presentationsmaterial, offerter och kundcase med mera samlas med enkel åtkomst för både säljare och köpare.  

På så sätt kan alla parallella dialoger och långa emailtrådar mellan olika personer i en säljprocess, under och mellan möten, reduceras och effektiviseras.

Läs mer om digitala säljrum här (på engelska) 

Lär mer om GetAccept och hur de förbättrar den digitala köpupplevelsen 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?