1515

Haussade teknikbolaget expanderar i Sverige – AMF satsar 300 miljoner

Teknikprofilen Stina Ehrensvärds livsverk Yubico ökar produktionen i Sverige och börjar hyra ut sin säkerhetsnyckel. Pensionsjätten AMF förstärker it-säkerhetsföretagets kassa med en investering på 300 miljoner.

Stina Ehrensvärd är medgrundare och vd för Yubico, som utvecklar en it-säkerhetslösning med hårdvarunycklar. Foto: Yubico
Stina Ehrensvärd är medgrundare och vd för Yubico, som utvecklar en it-säkerhetslösning med hårdvarunycklar. Foto: Yubico

AMF satsar 300 miljoner i Yubico och går in som femte största ägare i it-säkerhetsföretaget. Yubico har nio av tio techjättar på sin kundlista och har varit med och utvecklat en säkerhetsstandard tillsammans med Google.

Investeringen motsvarar en värdering på 6 miljarder kronor.

Som Di Digital tidigare har rapporterat tidigare ställde Yubico om snabbt under coronutbrottet och efterfrågan på bolagets säkerhetsnyckel har fortsatt under krisen.

”Det ser faktiskt ganska lovande ut”, sa Stina Ehrensvärd om vårens intäktsutveckling i en intervju i maj.

Yubico har varit lönsamt i sex år i rad, och i flera år har Stina Ehrensvärd fått uppmaningen av bolagets investerare att satsa på tillväxt och inte lönsamhet. Men under coronakrisen har ägarna ändrat uppfattning och i år är det återigen lönsamhet, men även tillväxt som gäller.

Läs också: Hon driver techjättarnas svenska favoritbolag: ”Vi räknar med fortsatt tillväxt”

”Det fanns några saker som hindrade oss i vår tillväxt tidigare. Den ena var att det inte fanns något bra stöd för oss i iOS, det andra var att vi behövde någon form av leveranstjänst för nycklarna och den tredje var att företag vill hyra istället för att äga nycklarna”, säger Stina Ehrensvärd i en artikel på Breakit om AMF:s investering.

De tre sakerna har nu bolaget på plats och har även, sedan i början av året, utökat sin produktion av säkerhetsnyckeln i Sverige.

”Våra produktionspartners i Sverige har visat sig hålla högre kvalitet till en lägre kostnad och därför har vi utökat vår produktion i Sverige till förmån för USA”, sa Stina Ehrensvärd till Di Digital i maj.

Yubico har sitt huvudkontor i Stockholm, men även ett kontor i Silicon Valley och totalt runt 260 anställda utspridda i sju länder.

Bokslutet för 2019 är ännu in inrapporterat, men till Breakit säger Stina Ehrensvärd att omsättningen landar strax under målet på mellan 700 miljoner kronor och 1 miljard kronor. Under 2018 uppgick omsättningen till 379 Mkr, en ökning med drygt 63 procent jämfört med året före.  

Den förra kapitalrundan var i augusti förra året, då Yubico fick in en investering på 25 miljoner dollar – motsvarande runt 230 Mkr i dagens penningvärde. Rundan leddes av det Kalifornien-baserade riskkapitalbolaget Meritech Capital Partners. Med i den var också det svenska investmentbolaget Bure. 

Bland övriga investerare finns även det ansedda riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz och mjukvarujätten Salesforces grundare Marc Benioff.

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?