1515

Haussade teknikbolaget expanderar i Sverige – AMF satsar 300 miljoner

Teknikprofilen Stina Ehrensvärds livsverk Yubico ökar produktionen i Sverige och börjar hyra ut sin säkerhetsnyckel. Pensionsjätten AMF förstärker it-säkerhetsföretagets kassa med en investering på 300 miljoner.

Stina Ehrensvärd är medgrundare och vd för Yubico, som utvecklar en it-säkerhetslösning med hårdvarunycklar. Foto: Yubico
Stina Ehrensvärd är medgrundare och vd för Yubico, som utvecklar en it-säkerhetslösning med hårdvarunycklar. Foto: Yubico

AMF satsar 300 miljoner i Yubico och går in som femte största ägare i it-säkerhetsföretaget. Yubico har nio av tio techjättar på sin kundlista och har varit med och utvecklat en säkerhetsstandard tillsammans med Google.

Investeringen motsvarar en värdering på 6 miljarder kronor.

Som Di Digital tidigare har rapporterat tidigare ställde Yubico om snabbt under coronutbrottet och efterfrågan på bolagets säkerhetsnyckel har fortsatt under krisen.

”Det ser faktiskt ganska lovande ut”, sa Stina Ehrensvärd om vårens intäktsutveckling i en intervju i maj.

Yubico har varit lönsamt i sex år i rad, och i flera år har Stina Ehrensvärd fått uppmaningen av bolagets investerare att satsa på tillväxt och inte lönsamhet. Men under coronakrisen har ägarna ändrat uppfattning och i år är det återigen lönsamhet, men även tillväxt som gäller.

Läs också: Hon driver techjättarnas svenska favoritbolag: ”Vi räknar med fortsatt tillväxt”

”Det fanns några saker som hindrade oss i vår tillväxt tidigare. Den ena var att det inte fanns något bra stöd för oss i iOS, det andra var att vi behövde någon form av leveranstjänst för nycklarna och den tredje var att företag vill hyra istället för att äga nycklarna”, säger Stina Ehrensvärd i en artikel på Breakit om AMF:s investering.

De tre sakerna har nu bolaget på plats och har även, sedan i början av året, utökat sin produktion av säkerhetsnyckeln i Sverige.

”Våra produktionspartners i Sverige har visat sig hålla högre kvalitet till en lägre kostnad och därför har vi utökat vår produktion i Sverige till förmån för USA”, sa Stina Ehrensvärd till Di Digital i maj.

Yubico har sitt huvudkontor i Stockholm, men även ett kontor i Silicon Valley och totalt runt 260 anställda utspridda i sju länder.

Bokslutet för 2019 är ännu in inrapporterat, men till Breakit säger Stina Ehrensvärd att omsättningen landar strax under målet på mellan 700 miljoner kronor och 1 miljard kronor. Under 2018 uppgick omsättningen till 379 Mkr, en ökning med drygt 63 procent jämfört med året före.  

Den förra kapitalrundan var i augusti förra året, då Yubico fick in en investering på 25 miljoner dollar – motsvarande runt 230 Mkr i dagens penningvärde. Rundan leddes av det Kalifornien-baserade riskkapitalbolaget Meritech Capital Partners. Med i den var också det svenska investmentbolaget Bure. 

Bland övriga investerare finns även det ansedda riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz och mjukvarujätten Salesforces grundare Marc Benioff.

 


Innehåll från QlikAnnons

Så kan du använda ”the power of many” med aktiv intelligens

När du hör orden ”innovatör” och ”transformation” är kanske individer som Elon Musk och Steve Jobs de första du tänker på. Men, under de senaste åren har studier visat att den största potentialen för detta går att hitta i det man kallar ”the power of many” eller kollektiv intelligens. 

Kollektiv intelligens innebär förmågan att nyttja kraften i en grupp för att kunna lösa problem eller uppnå mål som en enda individ inte kan klara av på egen hand. Det här konceptet är inte nytt. Men i eran av intelligens, där individers kunskap och erfarenheter förstärks av datainsikter, blir det kollektiva arbetet – i grupp och med maskiner – ett av de mest kraftfulla verktygen för att driva innovation och tillväxt. Dataanalysföretaget Qlik går här igenom hur ditt företag kan hjälpa era användare att nyttja kraften i ”the power of many”. 

Kollektiv intelligens driver informerade beslut

Oavsett hur stort eller litet ett affärsproblem är så behöver vi data och analytics för att kunna förstå utmaningen, beräkna riskerna, hitta lösningar, ha diskussioner och hämta input från olika stakeholders. Allt detta innan vi till slut kan fatta ett informerat beslut. Att fatta beslut som grupp, skapa konsensus, hämta idéer från olika källor och motivera människor genom ägarskap för att driva beslut är alla komponenter i den kollektiva intelligensen.

Dessa behov spelade en stor roll i framtagningen av Qliks nya, snart färdiga, samarbetsfunktion Collaborative Notes. Funktionen är skapad för att möjliggöra multi-user-samverkan över flera olika dashboards med flera olika data sets. Målet är att kunna fylla i nuvarande luckor inom Business Intelligence och analytics-lösningar som vanligtvis resulterar i fragmenterade bitar av kunskap bland olika personer, i olika roller i organisationen. 

Bättre beslut skapas av flera ”aha-upplevelelser”

Under de senaste åren har vi kunnat se ett ökat användande av machine learning och AI-assisterade insikter. Detta har hjälpt användare att hitta avvikande värden, klassificera data, identifiera trender och förstå samband. Men de här gömda mönstren kan bara förvandlas till en insikt när de triggar en ”aha-upplevelse” hos en användare. Den mänskliga faktorn är alltså vital när information förvandlas till insikt. Men, det är fortfarande en utmaning för organisationer att fånga in och samla ihop dessa ”aha-upplevelser”. Därför är samarbete och kollektiv intelligens en av de viktiga acceleratorerna inom aktiv intelligens. Personer som arbetar med kunskap måste bli uppmuntrade att dela och förklara sina perspektiv för att deras kunskap och insikter ska kunna informera och leda till rätt beslut och handling. 

Använd den verkliga potentialen i intelligens

Qlik menar att vi behöver gå ifrån tanken att intelligens är likställt med en enda individs förmåga. Kollektiv intelligens visar oss att den verkliga kraften uppstår när vi för samman olika typer av kunskap, erfarenheter, insikter och grupper av människor. Där hoppas företaget att den nya funktionen Collaborative Notes ska bidra till att frigöra den kraften i alla typer av organisationer. 

QlikWorld Online är branschens största, globala online data- och analytics-event. Det bästa av allt är att det är helt kostnadsfritt och du behöver inte ens lämna ditt hem. Säkra din plats på webbinariet här. 

 

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?