1515

Hästappen Equilab skrittar in i USA

Tillväxten stegrar för Göteborgs hästapp Equilab. Nu lanserar startupbolaget sin tjänst i USA.

Equilab team Adam Torkelsson, vd och medgrundare, Therese von Hackwitz, ledamot, Per Ericsson, ordförande och medgrundare och teknikchef och medgrundare Simon Bengtsson.
Equilab team Adam Torkelsson, vd och medgrundare, Therese von Hackwitz, ledamot, Per Ericsson, ordförande och medgrundare och teknikchef och medgrundare Simon Bengtsson.

Ridsporten omsätter dubbelt så mycket pengar som musikindustrin i USA. I Sverige spenderas över 40 miljarder på hästsport årligen. 

Ett bolag som vill rida på trenden är Göteborgsbaserade Equilab (NTL). Sedan starten 2016 har man tagit fram en teknik som låter ryttare mäta sin hästs rörelser med mobilen. Via ett AI-system kan användarna få bättre koll på sin träning och även ta bättre hand om sina hästar, enligt bolaget.

På mindre än tre år har man lockat över 350 000 användare, varav 110 000 i Tyskland, 70 000 i Storbritannien och lika många i Sverige. Appen finns redan på elva språk och man har lanserat officiellt i fem länder.

Totalt har Equilab tagit in 7 miljoner kronor i riskkapital sedan starten. Bland delägarna kan nämnas Chalmers Ventures, samt affärsänglarna Ted Nelson, i dag affärschef på Truecaller, samt Erik Fischbeck genom sitt bolag Spectric Intelligence.

Equilabs app.
Equilabs app.

Nu skalar man upp med en lansering på andra sidan Atlanten.

”Vi lanserar i USA under veckan. Det är en av de största hästmarknaderna i världen och vi ser ett stort intresse för en app som Equilab där. Vi har redan anpassat appen för den amerikanska marknaden, med discipliner som Western-ridning”, säger Adam Torkelsson, vd och medgrundare på Equilab.

Läs mer: Hästappen Equilab tar in nytt kapital 

Equilab släppte sin premiumtjänst i december 2018.

”Vi fokuserar på tillväxt just nu”, säger Adam Torkelsson.

För att klara expansionen siktar man på att ta in pengar i en ny kapitalrunda senare i år. Man ska även dubbla antalet medarbetare från 10 till 20.

”Men vi ska vara kvar i Göteborg och har inga planer på att etablera ett nytt kontor i närtid”, säger Adam Torkelsson.

Equilab var ett av bolagen som deltog i Di Digital Startup Tour 2016.

Läs mer: Deras träningsapp för ridsport fyller på kassan – vill expandera utomlands


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?