1515
Annons

Hästappen Equilab skrittar in i USA

Tillväxten stegrar för Göteborgs hästapp Equilab. Nu lanserar startupbolaget sin tjänst i USA.

Equilab team Adam Torkelsson, vd och medgrundare, Therese von Hackwitz, ledamot, Per Ericsson, ordförande och medgrundare och teknikchef och medgrundare Simon Bengtsson.
Equilab team Adam Torkelsson, vd och medgrundare, Therese von Hackwitz, ledamot, Per Ericsson, ordförande och medgrundare och teknikchef och medgrundare Simon Bengtsson.

Ridsporten omsätter dubbelt så mycket pengar som musikindustrin i USA. I Sverige spenderas över 40 miljarder på hästsport årligen. 

Ett bolag som vill rida på trenden är Göteborgsbaserade Equilab (NTL). Sedan starten 2016 har man tagit fram en teknik som låter ryttare mäta sin hästs rörelser med mobilen. Via ett AI-system kan användarna få bättre koll på sin träning och även ta bättre hand om sina hästar, enligt bolaget.

På mindre än tre år har man lockat över 350 000 användare, varav 110 000 i Tyskland, 70 000 i Storbritannien och lika många i Sverige. Appen finns redan på elva språk och man har lanserat officiellt i fem länder.

Totalt har Equilab tagit in 7 miljoner kronor i riskkapital sedan starten. Bland delägarna kan nämnas Chalmers Ventures, samt affärsänglarna Ted Nelson, i dag affärschef på Truecaller, samt Erik Fischbeck genom sitt bolag Spectric Intelligence.

Equilabs app.
Equilabs app.

Nu skalar man upp med en lansering på andra sidan Atlanten.

”Vi lanserar i USA under veckan. Det är en av de största hästmarknaderna i världen och vi ser ett stort intresse för en app som Equilab där. Vi har redan anpassat appen för den amerikanska marknaden, med discipliner som Western-ridning”, säger Adam Torkelsson, vd och medgrundare på Equilab.

Läs mer: Hästappen Equilab tar in nytt kapital 

Equilab släppte sin premiumtjänst i december 2018.

”Vi fokuserar på tillväxt just nu”, säger Adam Torkelsson.

För att klara expansionen siktar man på att ta in pengar i en ny kapitalrunda senare i år. Man ska även dubbla antalet medarbetare från 10 till 20.

”Men vi ska vara kvar i Göteborg och har inga planer på att etablera ett nytt kontor i närtid”, säger Adam Torkelsson.

Equilab var ett av bolagen som deltog i Di Digital Startup Tour 2016.

Läs mer: Deras träningsapp för ridsport fyller på kassan – vill expandera utomlands


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?