1515
Annons

Har tagit in halv miljard till solenergi med crowdfunding: ”Stark tillväxt”

Marknaden för solenergi har under de senaste åren utvecklats snabbt och allt fler dieselgeneratorer byts ut mot solceller. Impact-bolaget Trine har hittills tagit in en halv miljard kronor genom crowdfunding till solenergiprojekt.

Solceller installeras i Kenya av Azuri Technologies, ett av de bolag som Trine investerar i.
Solceller installeras i Kenya av Azuri Technologies, ett av de bolag som Trine investerar i.Foto:Press.

Trine är ett bolag där privatpersoner och företag kan investera hållbart i just solenergi, och samtidigt få tillbaka pengar på sin avkastning. 

Sam Manaberi, vd för Trine pratar om en ljus framtid för solenergi-sektorn:

”Jag tror att vi kommer kunna se en fortsatt stark tillväxt inom solenergi. Det är nu en så pass bevisad lönsam lösning att det öppnar upp en hel del nya möjligheter.”

När Trine grundades för snart sex år sedan var idén att privatpersoner och företag skulle kunna investera hållbart i bolag som förser länder, som tidigare varit beroende av fossila bränslen som drivmedel eller som varit helt utan elektronik, med solenergilösningar, utan att behöva göra avkall på sin avkastning. 

Under åren har bolaget expanderat och i dag har Trine ungefär 11 000 investerare och drygt en halv miljard kronor har investerats genom Trine.

Under fjärde kvartalet av 2020 kunde bolaget se att 86 procent av portföljen återbetalades enligt plan, övriga 14 procent var försenade. 

Trine mer än fördubblade sin omsättning från 2018 till 2019, från drygt 7,4 miljoner kronor till 16,2 Mkr. Sam Manaberi berättar att siffrorna för 2020 ser ut på ungefär samma sätt.

”Sedan starten 2015 har vi vuxit för varje år som gått fram tills förra året. Vi låg ungefär på samma nivå för 2020 som vi gjorde 2019. Det handlar dock inte om investerarviljan utan om att vi inte tummar på kvaliteten, vilket gör att vi har större utrymme för att investera i intressanta bolag.”

Hanna Lindquist har hand om Trines kundrelationer och berättar att konkurrenterna på den svenska marknaden är få:

”Jag vet att det i Sverige finns en fond som försöker utmana storbankernas egna hållbarhetsfonder, och bolag som har mer crowdfunding för olika typer av förnybara projekt. Jag skulle dock säga att vår största konkurrent eller utmaning i Sverige är folks beteenden. Vi märker fortfarande av en viss ovana och skepticism till det faktum att du kan tjäna pengar och göra nytta samtidigt,” berättar Hanna Lindquist och fortsätter om de internationella konkurrenterna:

”I Nederländerna finns det ett stort bolag som arbetar på samma sätt som vi gör, Lendahand. I USA är ju crowdfunding som begrepp och andra typer av investeringsformer mer etablerat än vad det är här i Sverige vilket leder till att det görs fler sådana projekt där.”

Sam Manaberi siar om vad som ligger i framtiden för Trine:

”Nu gäller det att fortsätta arbeta effektivt och vara beredd att gasa när vi så småningom kommer ut ur pandemin. Vi jobbar mycket med att analysera den data vi har från de marknader vi är aktiva på, men också att bli ännu vassare på riskbedömning. Det är en daglig träning för att hela tiden bli bättre. Sedan behöver vi ändra idén om att det finns vanliga investeringar och hållbara investeringar. Vi ser det mer som ett val mellan hållbara investeringar och dåliga investeringar, ett tankesätt som förhoppningsvis fler människor tar efter.”

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera