1515

Här ska startups träffa Volvo: "Magin kommer ske över en kaffe"

En plats där unga idéer för fordon och mobilitet möter de tunga jättarna. Det är planen för Mobilityxlab i Lindholmen Science Park, Göteborg.

Katarina Brud driver nystartade Mobilityxlab.
Katarina Brud driver nystartade Mobilityxlab.Foto:Bo Håkansson/Bilduppdraget

Än är de flesta platserna tomma inne på splitter nya Mobilityxlab, som har grundats av Autoliv, Ericsson, Volvo Group, Volvo Car Group och Zenuity. Men inom ett år hoppas Katarina Brud, chef för mötesplatsen, att det ska sitta folk på alla 80 platser i kontorslandskapet.

Läs mer: Volvo-veteran utvecklar förarlösa eldrivna lastbilar

“Magin kommer att ske över en kopp kaffe när en startup och Volvo Cars träffas och kan prata den vägen, i stället för att boka ett möte som ligger flera veckor fram”, säger hon.

Trots att de inte är ute och aktivt söker startups än har det trillat in bolag som är nyfikna. Sedan starten 3 oktober har 20 unga företag anmält sitt intresse, varav sex har varit på plats och presenterat sig. För att komma in krävs det att företaget ska syssla med något som kan appliceras på transport för människor eller gods, och att minst två av storbolagen bakom satsningen ska vara intresserade.

“Vi har hört från startups från Kanada, USA, Estland, Sverige, Israel, ett från Tyskland med kopplingar till Ukraina och ett annat med kopplingar till England, Rumänien och Indien. Det är superfräckt att det sprider sig”, säger Katarina Brud.

Läs mer: Därför startar hon ett coworking space för kvinnliga entreprenörer

Hon ser ett starkt intresse från både storbolagen och de nya företagen av att komma närmare varandra och få kontakt på ett lättare sätt. I stället för att ett litet bolag ska behöva leta länge efter rätt person bland tusentals anställda på exempelvis Autoliv så ska de på Mobilityxlab få den kontakten direkt. Och Autoliv får i sin tur kontakt och tillgång till de nyaste idéerna i branschen.

Exakt hur upplägget kommer se ut är inte färdigt än, utan Katarina Brud och hennes kollegor lyssnar på vad startupbolagen behöver och är ute efter. En möjlighet skulle vara att hyra ut kontorsplatser till företagen för ett subventionerat pris under en sexmånadersperiod. Enligt Katarina Brud menar ett av de utländska bolag som redan har hört av sig att de verkligen behöver ett team på plats.

“De sa att de måste till Göteborg och till Lindholmen, att det är här det händer.”

Läs mer: Snart intar förarlösa bilar Sveriges vägar


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?