1515
Annons

Här sjösätts Candelas nya passagerarbåt

Våren 2023 är det dags för stockholmsresenärerna att ta plats på världens snabbaste elektriska fartyg, bärplatsbåten Candela P-12. Nu står det klart vilken linje båten kommer trafikera.

Under våren 2023 kommer Candelas P-12 ha premiär mellan Stockholms innerstad och Ekerö.
Under våren 2023 kommer Candelas P-12 ha premiär mellan Stockholms innerstad och Ekerö.

Innovationsprojektet mellan Region Stockholm, Trafikverket och Candela presenterades i april i fjol. Candela, som även gör omtalade privatbåtar, har sedan start parallellt utvecklat passagerarfartyg: taxibåten P-8, och den större P-12, tidigare benämnd P-30. En 12 meter lång passagerarfärja som tar 30 passagerare, som likt alla andra modeller går på bärplan. 

Nu står det klart att den första båten för Stockholms lokaltrafik kommer gå i provtrafik under våren 2023, mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand i Stockholms innerstad. Testtrafiken kommer fortsätta in på höstkanten, men är inte anpassad för vintertrafik. Vid introduktionen blir fartyget med en toppfart på 30 knop världens snabbaste elektriska passagerarbåt, men också det snabbaste i Region Stockholms flotta.

Gustav Hemming, tillväxt- samhällsplanerings- och skärgårdsregionråd för Region Stockholm, menar att en viktig kod kommer att knäckas om testtrafiken fungerar.

”Pendelbåtarna är väldigt populära och lockar till sig nya användare av kollektivtrafik. Men den är förhållandevis dyr och har en stor miljöpåverkan, både vad gäller utsläpp och svallvågor.”

Båten drivs av Candelas underhållsfria elektriska drivlina Candela C-Pod. När P-12 lyfter på sina bärplan, två datorstyrda kolfibervingar under skrovet, är den enligt Candela 500 procent mer energieffektiv än något annat skepp. Det möjliggör både hög fart och lång räckvidd på el, mellan 40 och 60 sjömil på en laddning. 

Båten har plats för 30 personer, cyklar, barnvagnar samt rullstol.
Båten har plats för 30 personer, cyklar, barnvagnar samt rullstol.

”Om kostnaden kan sänkas med 40 procent innebär det att man för samma pengar kan driva nästan dubbelt så mycket trafik”, säger Gustav Hemming.

Det innebär även en halvering av restiden för Ekerösresenärerna – från 55 minuter till 25 minuter. Toppfarten är 30 knop, och eftersom båtens bärplan inte gör svall har Länsstyrelsen beviljat ett undantag från hastighetsbegränsningen på 12 knop som gäller i innerstaden. Båten kan därför flyga i hög fart ända in till kajen vid Klara Mälarstrand.

”25 minuter kan inget annat trafikslag slå för sträckan. Det betyder också att det kan finnas fler sträckor i Stockholms län där pendelbåten i praktiken kan både det snabbaste och trevligaste sättet att resa”, fortsätter Gustav Hemming.

Båten, som är helt i kolfiber, byggs under hösten i Candelas nya fabrik i Rotebro utanför Stockholm. Enligt Candelas ingenjörer är det omöjligt att bli sjösjuk ombord – fartygets sensorer och programvara känner av vågor och vind, och det datoriserade styrsystemet balanserar båten 100 gånger per sekund. Ett liknande system finn i bland annat Jas 39 Gripen. 

”Att få systemet att klara alla situationer har tagit år av utveckling, men när det väl är klart blir komforten dramatiskt mycket bättre än i andra fartyg, kommenterar Erik Eklund, skeppsbyggare och chef för kommersiella fartyg på Candela.

Men fler sjönära städer än Stockholm är sugna på Candelas passagerarfartyg, berättade Candelas vd och grundare Gustav Hasselskog i en intervju med Di i våras. 

”Vi ser ett enormt intresse och är i dialog med 400 potentiella kunder nu. I städer som Hongkong, San Francisco och Stockholm finns enorma möjligheter, inte bara att konvertera fossiltrafiken till sjöss utan även att få en överflyttning från landbaserad trafik eftersom den här blir extremt mycket mer miljövänlig”, kommenterade han då.

Läs mer: Premiär för Candelas eltaxibåt i Stockholms skärgård


Innehåll från Öhman FonderAnnons

Så kan han lägga tid och fokus på att bli bäst i världen

Olof Kajbjer, mer känd som Olofmeister, är en av världens bästa counter strike-spelare. För att kunna koncentrera sig och lägga tid på träning istället för på pengar tar han hjälp av Öhman Fonders kapitalförvaltning. 

Det började redan i nio-årsåldern. Olof Kajbjers storebror satt och spelade Counter Strike på hemmets enda dator, och precis som småsyskon överallt ville Olof vara med. 

- Så fort min brorsa gick från datorn för att till exempel svara i telefon hoppade jag på datorn. Han var väl inte så glad över det då, men nu tycker han det är rätt kul.

Inte så konstigt, för Olofs spelande har tagit honom rakt in i världseliten, och sedan 2013 har han spelat professionellt på heltid.

- Jag skulle egentligen ha börjat läsa en kurs på universitetet men fick jag frågan om jag ville joina ett lag. På den tiden var inte CS jättestort, men jag tog ett snack med farsan som sa att jag fick ett år på mig för att se vad som skulle hända.

I samma veva tog e-sport som publiksport fart, en turnering i Polen fyllde för första gången en arena med 10 000 åskådare, och Olof kunde efter det första året lugnt konstatera att det här var väl värt att satsa på. Bara ett år senare, 2015, utsågs han till världens bästa spelare.

- Jag har alltid varit tävlingsinriktad. Det spelar ingen roll om det är fotboll eller e-sport, jag gillar att tävla i lag och jag vill bli bäst. Dessutom är Counter Strike så mycket mer än att bara skjuta. Du måste tänka strategiskt, du måste studera dina motståndare och tänka dig in i hur de ser på spelet, något som jag har insett genom åren att jag är ganska bra på.

Men framgången kräver träning. En vanlig dag inleder Olof med en timme på gymmet, för att sedan träna och spela med sina lagkamrater från elva till nitton. 

- De två första timmarna är genomgång med coachen och analytikern, där vi till exempel går igenom nya tekniker, eller vad vi har gjort bra respektive dåligt dagen innan och kan utveckla. Sen spelar vi träningsmatcher ihop fram till nitton, och därefter är det antingen tävling eller individuell träning.

Olofs yrke innebär 200-250 resdagar per år. Det i kombination med de långa träningsdagarna har gjort att han de senaste tre åren har valt att ta hjälp av Öhman Fonders tjänst private clients, kapitalförvaltning för privatpersoner.

- Dels känner jag mig inte helt bekväm med att förvalta mina pengar själv, dels vill jag lägga all min tid och fokus på att spela.

Från början hade han sina pengar hos en annan aktör, men efter att en vän tipsade om Öhman Fonder valde Olof att anlita dem istället.

- Jag gick på ett första möte med Jimi och tyckte att han kändes trygg och genuin, och att han förstod min sida. Och så har det fortsatt, han tar sig tid och efter alla samtal med honom förstår jag mig dessutom på den världen mer än tidigare. Så jag är väldigt nöjd.

- Jag älskar att tävla, men nu tar jag semester. Det ska bli skönt med sommarlov!

Läs mer om Öhmans kapitalförvaltning här 

 

Mer från Öhman Fonder

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Öhman Fonder och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?