1515
Annons

Här sjösätts Candelas nya passagerarbåt

Våren 2023 är det dags för stockholmsresenärerna att ta plats på världens snabbaste elektriska fartyg, bärplatsbåten Candela P-12. Nu står det klart vilken linje båten kommer trafikera.

Under våren 2023 kommer Candelas P-12 ha premiär mellan Stockholms innerstad och Ekerö.
Under våren 2023 kommer Candelas P-12 ha premiär mellan Stockholms innerstad och Ekerö.

Innovationsprojektet mellan Region Stockholm, Trafikverket och Candela presenterades i april i fjol. Candela, som även gör omtalade privatbåtar, har sedan start parallellt utvecklat passagerarfartyg: taxibåten P-8, och den större P-12, tidigare benämnd P-30. En 12 meter lång passagerarfärja som tar 30 passagerare, som likt alla andra modeller går på bärplan. 

Nu står det klart att den första båten för Stockholms lokaltrafik kommer gå i provtrafik under våren 2023, mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand i Stockholms innerstad. Testtrafiken kommer fortsätta in på höstkanten, men är inte anpassad för vintertrafik. Vid introduktionen blir fartyget med en toppfart på 30 knop världens snabbaste elektriska passagerarbåt, men också det snabbaste i Region Stockholms flotta.

Gustav Hemming, tillväxt- samhällsplanerings- och skärgårdsregionråd för Region Stockholm, menar att en viktig kod kommer att knäckas om testtrafiken fungerar.

”Pendelbåtarna är väldigt populära och lockar till sig nya användare av kollektivtrafik. Men den är förhållandevis dyr och har en stor miljöpåverkan, både vad gäller utsläpp och svallvågor.”

Båten drivs av Candelas underhållsfria elektriska drivlina Candela C-Pod. När P-12 lyfter på sina bärplan, två datorstyrda kolfibervingar under skrovet, är den enligt Candela 500 procent mer energieffektiv än något annat skepp. Det möjliggör både hög fart och lång räckvidd på el, mellan 40 och 60 sjömil på en laddning. 

Båten har plats för 30 personer, cyklar, barnvagnar samt rullstol.
Båten har plats för 30 personer, cyklar, barnvagnar samt rullstol.

”Om kostnaden kan sänkas med 40 procent innebär det att man för samma pengar kan driva nästan dubbelt så mycket trafik”, säger Gustav Hemming.

Det innebär även en halvering av restiden för Ekerösresenärerna – från 55 minuter till 25 minuter. Toppfarten är 30 knop, och eftersom båtens bärplan inte gör svall har Länsstyrelsen beviljat ett undantag från hastighetsbegränsningen på 12 knop som gäller i innerstaden. Båten kan därför flyga i hög fart ända in till kajen vid Klara Mälarstrand.

”25 minuter kan inget annat trafikslag slå för sträckan. Det betyder också att det kan finnas fler sträckor i Stockholms län där pendelbåten i praktiken kan både det snabbaste och trevligaste sättet att resa”, fortsätter Gustav Hemming.

Båten, som är helt i kolfiber, byggs under hösten i Candelas nya fabrik i Rotebro utanför Stockholm. Enligt Candelas ingenjörer är det omöjligt att bli sjösjuk ombord – fartygets sensorer och programvara känner av vågor och vind, och det datoriserade styrsystemet balanserar båten 100 gånger per sekund. Ett liknande system finn i bland annat Jas 39 Gripen. 

”Att få systemet att klara alla situationer har tagit år av utveckling, men när det väl är klart blir komforten dramatiskt mycket bättre än i andra fartyg, kommenterar Erik Eklund, skeppsbyggare och chef för kommersiella fartyg på Candela.

Men fler sjönära städer än Stockholm är sugna på Candelas passagerarfartyg, berättade Candelas vd och grundare Gustav Hasselskog i en intervju med Di i våras. 

”Vi ser ett enormt intresse och är i dialog med 400 potentiella kunder nu. I städer som Hongkong, San Francisco och Stockholm finns enorma möjligheter, inte bara att konvertera fossiltrafiken till sjöss utan även att få en överflyttning från landbaserad trafik eftersom den här blir extremt mycket mer miljövänlig”, kommenterade han då.

Läs mer: Premiär för Candelas eltaxibåt i Stockholms skärgård

 


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?