1515
Annons

Här köar de för en bil som ännu inte finns

Tesla vill rädda världen genom att få oss att byta till elbilar. Nu är det dags för del tre av företagets plan - en billig elbil för folket.

Över 100 personer köade för att förboka Teslas kommande bilmodell Model 3 i Mall of Scandinavia
Över 100 personer köade för att förboka Teslas kommande bilmodell Model 3 i Mall of ScandinaviaFoto:Anders Nyman

Ingen vet ännu hur Teslas Model 3 kommer se ut - bara att den kommer vara 20 procent mindre och hälften så dyr som lyxbilen Model S, och kosta från 35.000 dollar. Ändå köade över 100 personer utanför Teslas butik i Mall of Scandinavia för att vara bland de första som får bilen när den börjar tillverkas i slutet av 2017.

Jerker Rolander kom halv sex på morgonen och är först i kön. Precis som tvåan Måns Ivarsson äger han idag en mindre elbil med 10-12 mils räckvidd.

"Jag vill ha en bil som jag klarar mig med överallt, även på längre resor", säger Jerker Rolander.

Model 3 presenteras halv nio på kvällen 31 mars, amerikansk västkusttid, eller tidigt på morgonen fredagen 1 april här i Sverige. Från och med då kan man också boka bilen online. Den som vill hamna före i kön kan dock reservera Model 3 i någon av Teslas butiker redan idag, även om det innebär att man inte vet vad man får. Reservationsavgiften på 10.000 kronor är dock helt återbetalningsbar om man skulle ångra sig.

"Man kan säga att vi står i kö för att få en kölapp till en Model 3, när den väl kommer", säger Måns Larsson.

Vad får då folk att köa för en bil, som i bästa fall kommer till Sverige första halvåret 2018? Flera i kön äger redan en Model S, som när den kom 2012 var det den första elbilen med en användbar räckvidd - 30 mil eller mer - och med prestanda som en sportbil.

Jerker Rolander kom halv sex på morgonen och var först i kön utanför Tesla-butiken i Mall of Scandinavia. Foto: Anders Nyman

Citatet "det blev den dyraste provkörningen jag nånsin gjort" stämmer in på många Model S-ägare, som menar att de aldrig skulle ha lagt ut lika mycket pengar på en "fossilbil". Tesla har, precis som Apple, lyckats få ett stort antal närmast fanatiska anhängare.

Det blev den dyraste provkörningen jag nånsin gjort.

Den dyraste Model S-versionen klarar 0-100 på 3 sekunder blankt. Alla Model S byggda efter oktober 2014 har även Teslas autopilot, som innebär att bilen i stort sett kör sig själv bara det finns tydliga vägmarkeringar. Dessutom "tankar" Teslaägarna gratis i Teslas nätverk av Superchargers som finns med ungefär 20 mils mellanrum. Att fylla batteriet till hälften tar ungefär 20 minuter.

Allt är egenskaper de flesta köande förväntar sig att Model 3 också ska få, och mer därtill. Men det som lockar mest är ändå det praktiska. Model 3 ska få en användbar räckvidd på minst 200 miles, drygt 320 kilometer. Det är ljusår ifrån vad konkurrerande elbilar klarar idag och något som gör elbilen användbar också som familjens förstabil.

Det är också Teslas och grundaren Elon Musks uttalade mål: Att se till att världen byter ut de miljöförstörande fossilbilarna mot elbilar, snabbare än vad annars skett. Lyxbilarna Tesla hittills sålt har bara varit ett sätt att finansiera Model 3, elbilen för folket.

Oavsett om Model 3 blir den succé som bolaget hoppas på, så har den redan innan den presenterats nått ett av målen: Att tvinga de andra biltillverkarna att förhålla sig till en nytänkande och annorlunda konkurrent.

Läs även: De lovar gratis el till alla Tesla-ägare

Läs även: Spotify tar över bilstereon i Tesla


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?