1515

Har fyra medarbetare – omsätter 100 miljoner

På tre år har deras nätbutik gått från noll till 100 miljoner kronor i omsättning. Nu berättar medgrundaren Olof Jakobsson hur man lyckats bygga Sparnet.se – Sveriges största nätbutik man aldrig hört talas om. 

Sparnets grundare Olof Jakobsson, vd, och Jacob Thörn, inköpschef.
Sparnets grundare Olof Jakobsson, vd, och Jacob Thörn, inköpschef.
Sparnets grundare Olof Jakobsson, vd, och Jacob Thörn, inköpschef.
Sparnets grundare Olof Jakobsson, vd, och Jacob Thörn, inköpschef.

Det hela började för tre år sedan då entreprenörerna Olof Jakobsson och Jacob Thörn startade nytt bolag med en idé om att sälja ett fåtal populära prylar på nätet till en bred målgrupp. De hade drivit bolag ihop tidigare och lärt sig den hårda vägen: det gällde att testsälja prylarna i små upplagor, och snabbt lägga stora beställningar när kunderna strömmade till.

”Vi har några produkter som alltid går bra: Wifi-förlängare, Led-belysning och hörlurar. I övrigt är vi väldigt säsongsstyrda. Vi testar nya produkter varje vecka, skalar upp dem som går bra och släpper resten. Totalt försöker vi alltid ha färre än 100 olika produkter live samtidigt”, säger Olof Jakobsson, medgrundare och vd på Sparnet.

Affärsidén är enkel. Och affärerna går lysande. 

Redan första året uppgick Sparnets omsättning till 53 miljoner kronor, med över 12 miljoner kronor i vinst. 2019 omsatte man 70 Mkr. Vinsten föll då till 6,6 Mkr, efter en del tunga investeringar i logistik och it-system.

Det snäva sortimentet har gjort att varulagret kan hållas nere. Sedan starten har grundarna flyttat sitt lager från ett Shurgardförråd i Skanstull, till en överbliven etta på Södermalm och till en källarlokal på 70 kvadrat på Östermalm. 

Idag består Sparnet av fyra medarbetare. Logistiken sköts numera av Almroth i Norrköping, som har många kunder inom e-handel. 

Man har även lagt ut det mesta annat på underleverantörer: Betalningarna sköts av Klarna, webbutvecklingen av Botweb, marknadsföringen av mediebyrån OMD, poddsamarbeten sker med Perfect Day Media, med mera. På så vis kan medarbetarna fokusera på det man är bäst på: inköp och presentation av produkterna. 

Vd:n spår en omsättning på drygt 100-miljoner kronor i år.

”Baserat på utvecklingen just nu ligger vår prognos på en omsättning på en bit över 100 miljoner kronor. Vi är redan stora i Sverige och Norge, och växer snabbt i Finland, Danmark och Tyskland”, säger Olof Jakobsson.

Hur marknadsför ni Sparnet?

”I början var det nästan bara Facebook. I fjol investerade vi nästan 30 miljoner kronor i Facebookannonser utifrån en formel som gav oss kontroll över vinst per investerad krona. Nu har vi börjat bredda oss och bygger varumärket genom annonser i på nyhetssajter, i Alex & Sigges podcast, med mera.”

Era annonser är oftast bara för enskilda produkter?

”Ja. De flesta köper bara en produkt, men ofta fler av samma. Vi ville bygga en butik där vi inte behövde stora varukorgar för att gå med vinst.”

Olof Jakobsson och parhästen Jacob Thörn har nu hunnit bli 31 och 35 år gamla. De träffades för tio år sedan när de sommarjobbade på ett inkassobolag och blev vänner genom att snacka om entreprenörskap och hur man kunde tjäna pengar på roliga, annorlunda prylar. Det hela ledde till att man startade flera bolag ihop. 

Den mest ambitiösa hette Zale.se. Bolaget fokuserade på ett stort produktutbud och omsatte en tid tiotals miljoner kronor. Tillväxten såg lovande ut en tid, men 2015 gick bolaget i konkurs. 

”Vi sålde billiga varor, ofta teknikprylar med speciell design och funktion med en prislapp kring hundralappen. Men det var svårt att få lönsamhet i det. Bland annat krävdes det att kunderna köpte många varor samtidigt. Med Sparnet har vi bytt till produkter som har en bra vinstmarginal - även om kunden bara köper en produkt”, säger Olof Jakobsson.

Konkursen sved. Men efter ett par år hade såren läkt och parhästarna kunde göra en framgångsrik omstart med Sparnet.se. 

Vad är er röda tråd?

”Det är väl smarta saker för vardagen. Ofta finns det en liknande originalprodukt där ute som är ganska dyr, och en massa kopior av lägre kvalité från Kina. Vi vill ligga däremellan, med produkter för hem och fritid som håller länge.”

Ni har en topp-tio-lista längst upp på sajten. Varför?

”Det gäller att guida kunderna. Istället för många val ska de hitta något som är relevant för just denna vecka. Nu kommer exempelvis höst och mörker, då kommer reflexvästar och lampor intressera en majoritet. Det är lite som att gå in på Netflix, storsäljarna är det viktigaste.”

 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?