1515
Annons

Här är världsunika fabriken som styrs av 5g – i Nyköping

En båtfabrik i Sörmland blir en av världens första 5g-uppkopplade produktionslinor.

Nu hoppas både tillverkaren Xshore och leverantören Tele2 att exemplet ska ge ringar på vattnet.

”Det finns förstås ett moment av risk att vara först”, säger fabrikschefen Elias Wästberg.

Stefan Trampus (t.v.) är b2b-chef på Tele2 som kommar att utrusta Xshores nya anläggning med ett privat 5g-nät. Elias Wästberg är chef för fabriken. Mitten: Byggandet av en Xshorebåt.
Stefan Trampus (t.v.) är b2b-chef på Tele2 som kommar att utrusta Xshores nya anläggning med ett privat 5g-nät. Elias Wästberg är chef för fabriken. Mitten: Byggandet av en Xshorebåt.

Att 5g ska revolutionera industrin, med uppkopplade sensorer och automation, har det pratats om i ett decennium. Men trots att tekniken mognat har de banbrytande applikationerna lyst med sin frånvaro.

”Jag har inte sett någon annan som gör det vi gör. Men vi har valt att lägga vår fabrik i Sverige och därför måste vi vara effektiva”, säger Elias Wästberg, chef för elbåtstillverkaren Xshores nya anläggning i Nyköping.

Här färdigställs Xshores nya fabrik i Nyköping.
Här färdigställs Xshores nya fabrik i Nyköping.

Leverantören av uppkopplingen är Tele2 TEL2 B -0,17% Dagens utveckling och hårdvaran kommer från Ericsson. Den helsvenska affären är därmed ett skrytprojekt för samtliga inblandade. Elias Wästberg beskriver det som ett sätt att visa att man inte måste flytta produktion utomlands utan kan göra det ”hållbart på alla sätt” även i Sverige.

Fabriken är under uppbyggnad och när den är klar är målet att den ska producera 400 båtar per år och skift. Bolaget börjar med ett skift.

”Det kanske låter tråkigt, men vi kommer att kunna koppla upp vartenda verktyg och med det få en kvalitetskontroll som är enorm. Vi kan se hur många moment varje skruvdragare drar vilket rapporteras till vårt kvalitetssystem och gör att vi kan upptäcka problem tidigare”, säger Elias Wästberg och menar att det kommer leda till jämn och pålitlig produktion.

Han pratar också om självkörande truckar med hjälp av geolokalisering inomhus och om robotar som ständigt kräver uppkoppling.

”Grejen med 5g är att de svarar upp mot alla våra behov. Det hade inte varit möjligt att dra kablar till allt och dessutom är det säkrare. Vi vill bygga en framtidsfabrik och det kan man inte göra med gammal teknik.”

Att vara först innebär ju också att ni inte har någon annan att titta på, finns det inte en risk i det?

”Det finns förstås ett moment av risk att vara först, men det kan vi ta som ungt bolag. Vi börjar med att ersätta det som vi har redan i dag och sedan kopplar vi på system löpande. Bara sedan vi började prata med Tele2 om det här för ett halvår sedan har det hänt massor på teknikområdet.”

Även på Tele2 ser man med spänning fram emot resultaten från Xshores fabrik. Förhoppningen är att det ska kunna fungera som ett föregångsexempel.

”Det här är ett av de första 5g-projekten i Sverige som verkligen visar vad tekniken kan bidra till. Industriföretag kan nå en helt ny nivå av automation och därmed en mycket mer effektiv process. Det kommer vi nu att få se och inte bara prata som ett teoretiskt användningsområde”, säger Stefan Trampus, chef för företagsaffärer på Tele2.

Xshore är också beredda på att agera museum. Redan nu har bolaget en lång rad studiebesök trots att anläggningen inte ens är klar, säger Elias Wästberg.

”Valet av 5g öppnar bara dörrar för oss. Det gör att vi har flera möjligheter att bygga på framåt. Och även den ekonomiska kalkylen talade för 5g istället för att dra kablar. Det handlar i slutändan om att få ut mest båt per investerad krona.”


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?