1515

Här är världens häftigaste VR-projekt, enligt Googles VR-chef

Virtuell verklighet kan spela en viktig roll för framtidens sjukvård. Det säger Jessica Brillhart, Googles huvudfilmskapare inom VR.

Jessica Brillhart är "principal filmmaker for VR" på Google.
Jessica Brillhart är "principal filmmaker for VR" på Google.Foto:Fredrik Norrlid

I början av året använde läkare vid ett franskt universitetssjukhus VR under ett kirurgiskt ingrepp för att operera bort en hjärntumör på en patient. Men det var inte på läkarna som VR-utrustningen satt, det var på patienten.

Genom att kontrollera det patienten såg och hörde kunde läkarna stimulera olika delar av hjärnan och hela tiden kontrollera att de inte skadade hjärnan under ingreppet.

”Det är en av de bästa tillämpningarna av VR-teknik som jag har sett så här långt”, säger Jessica Brillhart som är i Malmö för att föreläsa om virtuell verklighet på The Conference.

Filmaren Jessica Brillhart rekryterades till Googles Creative Lab 2009. Där producerade hon en rad kortfilmer och dokumentärer fram till förra året, när hon blev Googles huvudfilmskapare inom VR.

Den första VR-filmen som hon gjorde var ”World Tour” och den filmades med Jump – Googles kamerarigg för VR.

xPhdLz2Ebfw

”Utrustningen fanns på prototypstadiet och jag blev ombedd att filma det jag tyckte var intressant. Vi åkte bland annat till Japan, Puerto Rico, Island och Kalifornien för att fånga känslan av människans första upplevelse på jorden.”

Google satsar stort på VR, bland annat genom utvecklingen av filmriggen Jump med sexton kameramoduler och teknik för att sätta samman de sexton videoströmmarna till en, men också genom VR-plattformen Daydream som släpps i höst.

För Jessica Brillhart är det viktigt att lägga kraft på att få tekniken att fungera på mobila enheter.

”Dagens mobiltelefoner är kraftfulla och har hjälpt till att göra VR populärt, men det är fortfarande bara telefoner med VR på toppen, de är inte byggda med utgångspunkten att hantera VR.”

Därför vill Google att mobiltillverkare ska ha VR i åtanke när de utvecklar nya modeller.

”Och kommande versioner av operativsystemet Android ska klara av att optimera VR-material för just telefonen. Om det är i mobilen som användaren vill se VR så är det där vi ska få det att fungera”, säger hon.

Den största insikten hittills för Jessica Brillhart har varit att virtuell verklighet inte handlar om filmrutor – VR handlar om en värld.

”Jag kommer hela tiden på mig själv med att prata om tittare när den som ser filmen egentligen är en besökare. Det gör att jag måste behandla kameran som en människa och inte som teknisk utrustning. Det som händer kameran kommer att hända en annan människa.”

Jag måste behandla kameran som en människa. Det som händer kameran kommer att hända en annan människa.

Hajpen runt VR är enorm. Tidigare i år släppte Goldman Sachs en rapport där investmentbanken uppskattar att marknaden för VR kommer att vara värd 80 miljarder dollar, motsvarande drygt 670 miljarder kronor, år 2025.

Andra analyser pekar på att marknaden kan vara värd drygt 30 miljarder dollar år 2022, men varken film eller spel kommer ensamma att kunna driva VR-industrin framåt, tror Jessica Brillhart.

”Jag har ännu inte sett något renodlat VR-spel som övertygar mig om att det enbart är spelindustrin som kommer att driva tekniken framåt.”

Förutom kirurgerna vid det franska universitetssjukhuset som använde VR vid hjärnoperationen så lyfter Jessica Brillhart fram filmen ”Notes on blindness” som ett av de bästa exemplen där VR-tekniken har använts. Filmen är ett försök att skapa förståelse för hur det är att vara synskadad.

W2eTgbyiY_0

Ett annat initiativ som Jessica Brillhart nämner som lyckat är tidningen The New York Times satsning på VR.

”Det är fantastiskt. De har delat ut över en miljon Google Cardboards till sina prenumeranter för att föra sina läsare närmare journalistiken. De utforskar både integriteten och journalistiken.”

_Ar0UkmID6s

Men Jessica Brillhart säger att den viktigaste tillämpningen är att användarna vågar experimentera, eftersom VR-tekniken fortfarande är väldigt ung. Hon tycker den stora styrkan med virtuell verklighet är att besökaren kan interagera på ett helt nytt sätt.

”En film visar en version av verkligheten – VR ger användaren möjlighet att se så många fler versioner av samma verklighet. I en film kan man sällan veta vad någon tänker eller känner, men med VR så kan man sätta sig in i situationen och komma nära personen på ett helt annat sätt.

Jessica Brillhart ser ett stort framtida användningsområde för VR inom sjukvården.”Jag ser att VR kan användas för att till exempel övervinna fobier eller för att behandla posttraumatiska stressyndrom.”

Men det behöver inte bara handla om ren behandling.

”De allra flesta som är på ett sjukhus har inte själva valt att vara där. VR kan ge patienter som är inlagda under längre perioder möjlighet att lämna sjukhuset. Det handlar inte om att ersätta verkligheten, utan snarare om ett löfte att det finns en värld utanför sjukhusets väggar.”

Läs även: Kan oljepengar bygga nästa spelsuccé? Den här VR-studion tror det


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?