1515

Här är Teslas nya lastbil – och sportbil

På fredagsmorgonen svensk tid visades Teslas nya ellastbil Semi upp. Elon Musk passade även på att visa upp sin nya gigantiska pickup och sportbil. 

Teslas nya lastbil semi visas upp för första gången. Foto: Skärmdump.
Teslas nya lastbil semi visas upp för första gången. Foto: Skärmdump.

Förväntningarna på Teslas nya ellastbil har varit höga. Tidigt på fredagsmorgonen svensk tid visades prototypen upp för världen för första gången. 

Elon Musk har tidigare skämtat på Twitter om hur lastbilen, som går under namnet Semi, kan förvandlas till en robot, slåss mot utomjordingar och dessutom göra en fantastisk kaffe latte. 

Det är däremot inte några av lastbilens egenskaper som visades upp på fredagsmorgonen. I en livesändning från Teslas designkontor i Hawthorne, Kalifornien.

Elon Musk börjar sitt framträdande genom att komma in på scenen i sin nya lastbil. Han förklarar att snabb acceleration är det som Tesla alltid velat ha i alla sina fordon. Även för lastbilen. Ellastbilen kommer kunna accelerara från 0 till 100 km i timmen på 20 sekunder när den är fullastad, säger Tesla-vd:n. På tom last kommer den upp i samma hastighet på 5 sekunder.

Den nya lastbilen, som kommer till marknaden 2019, uppges kunna köras i närmare 105 km i timmen i en backe med 5 procents lutning. Han jämför det med en lastbil på diesel som kör 72 km i timmen i samma backe. 

Vi kan klara allt det här eftersom vi har designat vår lastbil som en pistolkula

En viktig punkt inför lanseringen har varit hur långt batteriet i Teslas ellastbil räcker. Ryktena har legat på mellan 32 till 70 mil med standardlast. Men Elon Musk uppger att Semin slår det, den klarar sig fullastad i motorvägshastighet på samma laddning i 80 mil. Och trots att en diesellastbil klarar nästan dubbla sträckan är det inte ett problem enligt Elon Musk, eftersom 80 procent av körningarna inom industrin är max 40 mil. 

”Det här betyder att man kan åka fram och tillbaka på samma laddning på 80 procent av alla körningar, även om det inte finns en laddningsstation på vägen”, säger Elon Musk från scen.

”Vi kan klara allt det här eftersom vi har designat vår lastbil som en pistolkula”, fortsätter han. 

Det hade tidigare ryktas om att det fanns en chans att Elon Musk skulle passa på att visa upp ett annat fordon samtidigt som ellastbilen visades upp. Och det var inte bara en lastbil som visades upp på scenen inför en stor publik och flera miljoner runt om i världen via livelänk. 

Tesla visade även upp en pickup truck, fast stor nog att ta en normal pickup på flaket. 

Elbilstillverkaren släppte även det som kan bli veckans största bilnyhet – en ny sportbil. 

Foto:

”Det ska bli den snabbaste produktionsbilen i världen”, sade Elon Musk på scen.

Enligt Elon Musk kan basmodellen av sportbilen komma upp i 100 kilometer i timmen på 1,9 sekunder. Det skulle i så fall bli första gången som en fabriksproducerad bil knäckte 2 sekunder.

För mer om nya Roadstern: Teslas stora överraskning – en ny sportbil 


Läs även: ”Teslas lastbilssatsning är värd mer än ännu en sportbil”
Foto:

Det är inte sportbilen som kommer att bli betydande för Teslas framtid, spår Di Digitals Mimi Billing.


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?