1515

Här är techinvesterarnas största satsningar i år

Sveriges techscen fortsätter att dra in storkovan. Här är de svenska techbolagen som har dragit in mest kapital under första halvan av 2018.

Övre raden från vänster: Krys grundarteam, Northzones partner Jessica Schultz och Qapitals medgrundare George Friedman. Nedre raden från vänster: NA-KD:s grundare Jarno Vanhatapio, Accel-partnern Sonali De Rycker, samt Amuses grundare Andreas Ahlenius och Diego Farias.
Övre raden från vänster: Krys grundarteam, Northzones partner Jessica Schultz och Qapitals medgrundare George Friedman. Nedre raden från vänster: NA-KD:s grundare Jarno Vanhatapio, Accel-partnern Sonali De Rycker, samt Amuses grundare Andreas Ahlenius och Diego Farias.Foto:kollage

Di Digital har med hjälp av databastjänsten Nordic Tech List sammanställt investeringarna i startupbolag på den svenska techscenen under det första halvåret i år. Totalt investerades 6,4 miljarder kronor under perioden. 

De sektorer som har attraherat flest investeringar är fintech, e-handel och digital hälsa. 

Här är de svenska onoterade bolagen som har tagit in de största kapitalrundorna under första halvåret.

1. Kry (NTL)

Finansiering i år: 541 Mkr

Investerare: Accel, Creandum (NTL), Index Ventures och Project A Ventures

Det digitala e-hälsobolaget Kry tillhandahåller en digital vårdcentral där patienter kan koppla upp sig mot en läkare dygnet runt. Under 2018 tog bolaget in sin största finansieringsrunda sedan starten 2014 och värderas nu till över 3 miljarder kronor.

Läs även: Krys vd om nya miljardvärderingen: "Expansionen kommer att kosta" 

2: NA-KD (NTL)

Finansiering i år: 360 Mkr

Investerare: Partech Ventures, Northzone, Eequity, Avito-grundarna Filip Engelbert och Jonas Nordlander samt FJ Labs

E-handelssajten NA-KD säljer kläder, skor, accessoarer, smink och allt annat inom kvinnligt mode. Största försäljningen sker i Tyskland, följt av Norden och Australien. Innan Jarno Vanhatapio grundade NA-KD startade han e-handelssajten Nelly.com. Bolaget som omsatte över 400 miljoner kronor 2016 värderades i den senaste finansieringsrundan till över 1,5 miljarder kronor.

Läs även: Jarno Vanhatapio om Na-kd:s framgång: ”Man måste tänka annorlunda” 

3. Northvolt (NTL)

Finansiering i år: 300 Mkr

Investerare: Siemens och European Investment Fund

Det har varit en stor hajp kring den före detta Teslachefen Peter Carlssons batterifabrik som kommer att byggas i Skellefteå. Även Energimyndigheten har beslutat att stötta Northvolts pilotanläggning för batteritillverkning, med högst 146 miljoner kronor. Batteriprojektet är indelat i flera faser och sträcker sig från 2018 till slutet av 2023.

4. Qapital (NTL)

Finansiering i år: 250 Mkr

Investerare: Swedbank Robur Ny Teknik, Norron Asset Management, SEB:s pensionsfond och Athanase Industrial Partner

Fintechbolaget Qapital lanserade sin spartjänst i USA 2015 och sedan dess har användarantalet växt till över 420 000 användare. Numera erbjuder bolaget även lönekonton och en investeringstjänst. För 2016 gjorde bolaget en omsättning på 2 Mkr och en rörelseförlust på 33 Mkr. Bolaget, som nu har tagit in kapital från Swedbanks och SEB:s techfonder, förväntas ta sig till börsen inom de kommande åren.

Läs även: Qapital tar in 250 miljoner kronor - ska växa i USA 

5. Behaviosec (NTL)

Finansiering i år: 138 Mkr

Investerare: Cisco, ABM Amro och Trident Capital Cybersecurity

Det Luleågrundade Behaviosec tar fram säkerhetslösningar som identifierar användaren genom så kallad beteendemässig biometri. Med andra ord identifierar de personen genom hur personen hanterar tangentbordet, musen, mobiltelefonen och appar. Bolaget tog senast in kapital 2014 då även det svenska riskkapitalbolaget Northzone investerade.

Läs även: Lulebolaget Behaviosec tar in 140 miljoner från ”dröminvesterare” 

6. Amuse (NTL)

Finansiering i år: 135 Mkr

Investerare: Lakestar och Raine Ventures

Musiktechbolaget Amuse tar fram verktyg som gör att artisterna själva kan se hur många som laddat ner eller streamat deras musik på plattformarna. Men man är också en typ av skivbolag genom att man använder datan för att spåra lovande artister som man tecknar avtal med.

7. Mapillary (NTL)

Finansiering i år: 125 Mkr

Investerare: BMW, Samsung och Kinas kartbolag Navinfo

Bildanalysbolaget Mapillary utvecklar digitala kartmiljöer som ska lära självkörande bilar att navigera i trafiken. Malmöbolaget har gått hem hos några av världens tyngsta investerare. Niklas Zennströms Atomico och det anrika riskkapitalbolaget Sequoia Capital har redan investerat i bolaget. Den senaste rundan värderar Mapillary till drygt 400 miljoner kronor.

8. Doktor.se (NTL)

Finansiering i år: Drygt 120 Mkr

Investerare: Finska vårdjätten Oriola, affärsängeln och Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti

Doktor.se har klättrat upp som en av de digitala vårdcentralernas utmanare. Bolaget är kanske mest känt för att ha erbjudit gratis digital vård till hela svenska folket genom sin bas i Södermanland, samtidigt som Landstingen har fått stå för notan.  

Läs även: Göran Hägglund hyllar Doktor.se:s kupp med gratisvård: ”Otroligt bra” 

9. Fishbrain (NTL)

Finansiering i år: 111 Mkr

Investerare: B Capital Group, Softbank Ventures Korea, Northzone och Industrifonden

Det sociala nätverket Fishbrain har lyckats nischa in sig på det lukrativa hobbyfisket . Sedan starten 2013 har fiskeappen lockat till sig drygt 120 miljoner kronor i riskkapital. Tidigare i år hade tjänsten 3,2 miljoner registrerade användare, varav 80 procent är i USA.

10. Peltarion (NTL)

Finansiering i år: 110 Mkr

Investerare: Familjen Wallenbergs ägarbolag FAM och EQT Ventures

AI-bolaget Peltarion tar fram olika tjänster som bygger på den nya tekniken. Bland annat har bolaget utvecklat en tjänst som flera svenska banker använder för att värdera bostäder. Datan kommer från källor såsom olika sorters kartor, satellitbilder, mäklarnas annonser och planritningar. För sina andra tjänster hittar man partners som NASA, Tesla, BMW och General Electric.

Lyssna på Digitalpodden: Därför storsatsar Wallenbergarna på nybakat AI-bolag

Andra bolag som hamnade strax utanför tio-i-topplistan är: Bynk, G:loot Gumbler, Budbee, Rebtel, Yubico, Mathem, Baffin Bay Networks, Soundtrack Your Brand, Nextory, Firstvet, Hero Gaming och Detectify. Se alla bolagen på Nordic Tech List


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?