1515

Här är techbolagen som vill rädda byggsektorn

Byggbranschen präglas av skenande kostnader. Men en ny generation teknikbolag vill komma till undsättning. Di Digital listar tolv tech-bolag som vill effektivisera byggandet och sänka kostnaderna i sektorn.

Medsols från vänster: Gänget på Buildsafe, VR-lösningar från Örebros Wec360, Fieldlys marknadschef Sven Paulin visar upp appen, Tessins vd Jonas Björkman, Loop Rocks lastbil och chauffören Ulrika Sjöström, och Cbots golvläggarrobot Tilebot 300.
Medsols från vänster: Gänget på Buildsafe, VR-lösningar från Örebros Wec360, Fieldlys marknadschef Sven Paulin visar upp appen, Tessins vd Jonas Björkman, Loop Rocks lastbil och chauffören Ulrika Sjöström, och Cbots golvläggarrobot Tilebot 300.

Byggbranschen präglas av stigande kostnader och produktivitetsproblem. Utvecklingen driver upp priset på bostäder.  

Läs genomgången: Så ska techbolagen pressa priserna i byggsektorn

Men det finns hopp. 

Här är ett axplock på närmare 20 teknikbolag som jobbar för att effektivisera byggandet och sänka kostnaderna i sektorn: 

Fieldly

Rapporteringen på byggarbetsplatser sker ofta med hjälp av papper, penna och telefon. Det vill Fieldly råda bot på med sitt digitala verktyg för projektledning för byggföretag. Tids-, material- och körrapporter matas in via surfplattor och mobiler ute på bygget med målet att öka effektiviteten och minska risken för juridiska tvister i efterhand.
Omsättning 2016: 6,2 Mkr
Antal medarbetare: 16 i Helsingborg, Polen, Danmark och Italien.

Läs mer: Lunds universitet investerar i Fieldly 

Myloc
En samverkansplattform och logistiksystem för effektivare byggprojekt.
Grundades: 2007. Jobbat med byggsektorn i fem år.
Antal anställda: 17 i Malmö.
Omsättning 2016: 16 Mkr
Resultat: -40 000 kr

Cbot

Testkör nu sin första färdiga produkt, golvläggarroboten Tilebot 300, som ny hyrs ut till plattläggningsentreprenörer. Tilebot 300 ser ut som en golftruck, väger ett ton och används till en början främst för golvläggning i kommersiella lokaler som butiker och köpcentrum.
Omsättning:  2 miljoner kronor 2016
Resultat: -1 miljoner kronor 2016

Antal medarbetare: 7 i Linköping

Läs mer: Golvläggarrobot tar in kapital inför lansering

Buildsafe

Ett digitalt verktyg som fokuserar på avvikelsehantering och rapportering i byggprojekt, främst vad gäller säkerhet och effektivitet.
Omsättning 2016: 1,6 Mkr. ”Men vi räknar med en mångdubbling i år", säger marknadschef Leo Sydow.
Resultat 2016: 114 000 kr
Antal medarbetare: 20 i Stockholm

Brinja
Använder radar och annan sensorteknik i västar, hjälmar och maskiner för att varna byggarbetare för dolda faror på bygget.
Grundades: Oktober 2016
Antal anställda: Tre medarbetare i Göteborg.
Omsättning: Inget färdigt bokslut ännu. Första betalande kunden är Skanska. Del av Chalmers Ventures acceleratorprogram.

Wec360

Wec360 arbetar med presentationer i VR, AR och 3D av bostadsprojekt. Tekniken hjälper i bästa fall byggbolagen att säkra affären tidigare i processen, vilket sparar både tid och pengar.
Grundades:
2008 (Bolagetsnamnet uttalas ”we see 360”)
Antal anställda: 31 i Örebro, Stockholm, Malmö och Göteborg.
Omsättning: 24,2 Mkr
Resultat 2016: 1 Mkr
Liknande bolag:
Vyer Technologies och Diakrit.

Läs mer: Wec360-bossen: ”Vi är störst på VR för bygg”

Symbrio
Prisjämförelsesajt för installationsmaterial (el, VVS och ventilation). Erbjuder även digital hantering av inköp och fakturor.
Omsättning 2016: 37,2 Mkr
Resultat 2016: 1,4 Mkr
Antal medarbetare: 37 i Stockholm
Andra jämförelsesajter för byggmatrial: Klarapris och Byggvarulistan

Bimobject

Börsbolag som hjälper tillverkare inom byggsektorn att skapa virtuella BIM-objekt av sina produkter och marknadsföra dem genom bolagets digitala plattform.
Börsvärde: 1,4 miljarder kronor
Nettoomsättning 2016: 33,4 Mkr
Resultat 2016: -39,4 Mkr
Antal anställda: Cirka 160. Huvudkontor i Malmö. Dotterbolag i nio länder.

Plan B Bim
It-konsult i Stockholm som använder BIM för projektledning inom byggbranschen. Fokus ligger på livscykelfrågor och industrialisering av processer.
Antal anställda: 25
Nettoomsättning 2016: 25 Mkr
Resultat 2016: 3,2 Mkr

Zynka Bim
It-konsult som använder BIM för att digitalisera byggandet av bostäder och fastigheter.
Antal anställda: 32 i Göteborg, Stockholm och Malmö.
Nettoomsättning 2016: 14 Mkr
Resultat 2016: 2,4 Mkr

Loop Rocks

Startupbolag som är helägt av NCC. Matchar utbud och efterfrågan av sten och jord mellan byggarbetsplatser. I år har man även anslutit åkerier och maskinuthyrare till marknadsplatsen som även har lanserats i Danmark och Finland.
Grundades: juni 2016
Antal medarbetare:  9. Ska bli 20 inom ett år
Antal Användare: 7300
Antal anslutna byggarbetsplatser: Över 2000.

Läs mer: NCC:s startup rullar vidare till Danmark

Tessin

Underlättar för bygg- och fastighetsbolag att låna pengar till fastighetsprojekt genom gräsrotsfinansiering (crowdlending). Har förmedlat 750 miljoner kronor till 61 projekt sedan starten 2014.
Grundades: 2014
Antal medarbetare: 14
Nettoomsättning 2016: 12 Mkr
Resultat 2016: 270 000 kr


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?