1515

Här är Sveriges hetaste kommun för e-handel

Skärgårdskommunen Vaxholm toppar listan över Sveriges bästa e-handelskommun. Med sina 11967 innevånare slår Vaxholm kommun Stockholm stad.

Hamnen i Vaxholm.
Hamnen i Vaxholm.Foto:Hasse Holmberg / TT

Från att ha legat på en 124:e plats vid förra årets mätning, har Vaxholms kommun gjort ett jätteryck och intar första platsen som landets bästa e-handelskommun, före Stockholm och Bräcke kommun.

”Det är jätteroligt att vi har lyckats bra, vi har ett stort företagande här ute. Vi har uppmuntrat befintliga butiker att även ha e-handel. Det är en liten kommun och mycket nätverkande” säger, Mikaela Lodén, näringslivsansvarig i Vaxholm stad. 

Det är tredje gången den årliga kartläggningen görs av betal- och finanstjänstleverantörerna Svea Ekonomi och Payson. Man mäter antal nystartade företag i förhållande till antal innevånare. 

Under 2018 startades totalt 2231 e-handelsföretag. Vilket är 94 fler företag än 2017 och en procentuell ökning med är 4,4 procent.

Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi, ser en trend bland startupbolagen.

”Det är nischade företag som startas. Det kan vara allt från jaktknivar, gummistövlar till rökspån”, säger hon. 

Det som är speciellt för trendföretagen är att man bearbetar en målgrupp istället för en produkt, enligt Emma Lindgren.

”Man plockar upp en trend och är snabb med att komma igång och sedan när den är över lägger man ned företaget. Då har man guld under ett fåtal månader så länge som den här trenden varar.”

Sedan finns det många fysiska butiker som satsar på att bli digitala. Om det är dessa eller de trendkänsliga företagen som ska dominera e-handeln i framtiden är för tidigt att uttala sig om, tycker Emma Lindberg. Däremot ser hon att de flesta söker på nätet innan de gör sina inköp.

”9 av 10 googlar innan man gör ett köp, det påverkar vad du köper och vem du köper av”, säger hon.

 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?