Hoppa till innehållet

Annons

Här är svenskarnas mest populära sociala medier 2022

Fler än nio av tio svenskar använder sociala medier och konkurrensen om deras uppmärksamhet är hård. Mellan 2021 och 2022 skedde det inga dramatiska förflyttningar mellan aktörerna, enligt Internetstiftelsen, även om Facebook alltjämt har svårt att locka unga och Youtube tappar tittare.

Appar som Facebook, Instagram, Snapchat och Tiktok är populära bland svenskarna.
Appar som Facebook, Instagram, Snapchat och Tiktok är populära bland svenskarna.Foto: Beate Oma Dahle

Internetstiftelsen kartlägger varje år hur befolkningens internetvanor ser ut i rapporten ”Svenskarna och internet”. Baserat på intervjuer med nästan 7.000 personer framgår det att användningen av innehållsplattformar och sociala medier varit relativt oförändrad mellan 2021 och 2022.

Däremot börjar Youtubes dominans att minska. Andelen internetanvändare som besöker videoplattformen varje vecka har sjunkit från 56 procent i fjol till 53 procent i år. Till skillnad från många andra plattformar används dock Youtube förhållandevis brett över generationerna.

Facebook behåller sin position som det mest populära sociala mediet i Sverige, men har ett tydligt problem med återväxten av användare. Bland 00-talisterna använder enbart 19 procent Facebook dagligen – jämfört med att 76 procent använder Snapchat, 63 procent Instagram och 52 procent Tiktok på daglig basis.

Snapchat och Tiktok används främst bland personer födda på 00-talet, men den dagliga användningen av de två ungdomsapparna har generellt inte ökat märkvärt i Sverige mellan 2021 och 2022. 

Instagram har en bredare publik och används främst av personer födda på 80-, 90- eller 00-talet. Det kan vara en räddningsplanka för teknikjätten Meta, som äger både Facebook och Instagram.

Utöver Youtube har ett antal andra plattformar förlorat popularitet. Det handlar framför allt om det svenska nätforumet Flashback, där antalet personer som besökt sidan någon gång under det senaste året minskat från 24 till 19 procent, men även det internationella nätforumet Reddit och strömningstjänsten Twitch tappar viss mark.

Det finns också tydliga könsskillnader i användandet av sociala medier. Betydligt fler män än kvinnor använder Twitter, Reddit och Twitch – medan förhållandet är det rakt motsatta när det kommer till Instagram och Pinterest. Kvinnor är också mer benägna än män att ladda upp eget material på i princip samtliga plattformar som de använder.

Hos de yngsta barnen, som är födda på 10-talet, är Roblox den mest populära plattformen efter Youtube. Det kan beskrivas som en korsning mellan ett datorspel och ett socialt medium. Nästan alla som använder Roblox i Sverige är yngre än 12 år och i den aktuella åldersgruppen spelar drygt tre av tio det dagligen.

Innehåll från LitiumAnnons

”Inte läge att stå still”: Rusta företaget med flexibel teknik

Inom loppet av några år har vi känt av pandemins, krigens och marknadsobalansernas effekter. Samtidigt accelererar den digitala omställningen i alla branscher. Företagsledare måste nu förbereda sina företag för framtidens utmaningar, teknik och affärsmöjligheter. Hur ska vi rusta oss för framtiden? Vilken teknik ska vi välja?

Litiums vd, Patrik Settlin, menar att vi för att navigera i dessa snabba förändringar inte bara behöver anpassningsbara arbetsmetoder, utan också system som kan justeras snabbt. 

– Företag som har flexibilitet i sina tekniska lösningar kan snabbt agera på händelser i marknaden, vilket leder till ökad motståndskraft, ökad lönsamhet, stärkt varumärkesimage och en hållbar tillväxt även i en osäker ekonomisk miljö.

Han betonar även vikten av att lyfta blicken och behålla sin strategiska beslutsförmåga även under perioder när konjunkturen går emot. 

– I tuffa tider kan företag givetvis behöva jobba kortsiktigt för sin överlevnad, men när de första hoten är avvärjda måste vi snabbt upp på banan och blicka framåt igen. Det är väl kanske att slå in en öppen dörr, men ändå värt att betona tycker jag. För att vinna morgondagens marknad krävs det mod och beslutsförmåga att satsa långsiktigt, även när det fortfarande blåser motvind.

Framtidssäkra verksamheten

Genom att investera i anpassningsbar och flexibel teknik konstaterar han att företag inte bara kan reagera på omedelbara förändringar, utan även har bästa möjliga beredskap för framtida utmaningar. Denna proaktiva inställning möjliggör innovation, effektivitet och optimerad digital försäljning.

– Nu är det inte läge att stå still. Det krävs anpassningsförmåga för att hantera skiftande marknadslägen och leverera digitala kundupplevelser som står sig i konkurrensen. Har man inte den förmågan, eller att den är eftersatt, så bör man skaffa sig den snarast möjligt. Litium står redo med en avancerad skalbar teknisk lösning och vi är en partner som inser vikten av att ständigt vara ett steg före, säger han.

Framgång oavsett marknadsförutsättningar

Flexibilitet och snabbhet är gångbara förmågor i alla verksamheter, men inom handeln i stort, och inom handeln mellan företag i synnerhet, finns även stora möjligheter att ta vinnande positioner då flertalet branscher bara befinner sig i början av den digitala mognaden. 

– Att ge våra kunder de tekniska verktyg som gör dem till vinnare på sina marknader är vår främsta drivkraft. Genom att välja vår plattform ger affärsledare sig själva de bästa möjligheterna att nå framgång oavsett marknadsförutsättningar, både i dag och imorgon, avslutar Patrik.

Läs mer på Litium.com 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera